Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plantera hönsmat i deras gård  (läst 20096 gånger)

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Plantera hönsmat i deras gård
« Svar #40 skrivet: 09 okt-18 kl 08:36 »
Enligt den virtuella floran så är druvfläder giftig, både bären och hela växten. Den har gula blommor och röda bär. Vår vanliga ätliga fläder har vita blomklasar (som är goda att göra saft på) och svarta bär.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia/sambu/sambrac.html
Även den äkta flädern är giftig. Innehåller samma gift som druvflädern men i lite mindre mängd. Därför rekommenderas att koka saft på bären då giftet förstörs då.
Pinnar och blad är också giftiga.
Men sen är det ju hur man definierar "att vara giftig". Det händer inte så mycket mer än att man kan få ont i magen om man äter för många bär råa.
Sen om det funkar för hönor eller inte det kan jag inte uttala mig om.

Postat med Alternativ.nu´s app


karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Plantera hönsmat i deras gård
« Svar #41 skrivet: 09 okt-18 kl 09:38 »
Har du kollat på Granngården?

Här (Värmdö) säljer Granngården säckar med bara vete och bara havre. 

Annars: Höns brukar gilla majs om de är vana vid det.  Verkar heljobbigt att separera från en blandning. Jag skulle nog haft lite is i magen och tagit bort all annan mat tills de ätit upp majsen.   Inte för att majs innehåller något särskilt väsentligt för hönsen, utan bara för att jag ogillar spill.

Jag vet inte vad du menar med att hönsen "behöver vete".  Kolla på innehållsförteckningen av pelletsen.  Troligen står det vete där.  Men jag tror inte egentligen att vete är nödvändigt för höns.  Kolhydrat är nödvändigt, finns i alla sädesslag och på annat håll också.  Protein är också nödvändigt och är vanligare som bristvara.  Och det är inte vilket protein som helst heller, utan det ska innehålla särskilda aminosyror, metionin och lysin  bl.a. (möjligen har jag stavat fel här, orkar inte kolla just nu) Dessa finns mest i animaliska livsmedel, men kan också tillverkas syntetiskt  och ingår i pelletsen.  (Ekologisk pellets har inte syntetiskt protein utan annat, ofta fisk tror jag.)

Höns som går fritt kan få de rätta aminosyrorna från maskar, sniglar, insekter, smågrodor.  Höns är utpräglade allätare av naturen.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Berberis, ärt, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser