Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arbetsinsats för att bereda ett älgskinn själv?  (läst 9989 gånger)

Halte

  • Gäst
Arbetsinsats för att bereda ett älgskinn själv?
« skrivet: 09 feb-13 kl 21:17 »
Kom att tänka på när jag var liten och vi var ute på skidturer, då hade vi alltid två renfällar med i ryggsäckarna som man kunde sitta på när man rastade. Jäkligt smidiga saker, lätta att rulla ihop, vattentäta och isolerande mot kylan.. Helt enkelt ett perfekt tillbehör till frilufslivet.

Vad jag vet, i alla fall häromkring, så slängs varendaste älg-/hjortskinn av de djur som skjuts.. Det är ju egentligen ett vansinnigt slöseri på så pass bra hudar. De skulle ju bli tokbra fällar för alla friluftsmänniskor i vårt land, problemet är ju att de blir ohemult dyra om man ska skicka dem på beredning.. Gissningsvis kostar det runt 3000-4000 att bereda ett älgskinn, och då är man ju uppe i priser där ingen vettig människa köper en fäll för att ha att sitta på ute i skogen..

Så.. Om man bereder själv (fett-bereder om jag googlat rätt), hur lång tid får man räkna med att lägga ned för att få ett älgskinn klart? Hur jobbigt är det?

Finns det något annat beredningssätt än fett-beredning man kan använda som är effektivare? Dvs någon metod som är möjlig, utan en enorm investering i kapital, att dra igång själv..

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Arbetsinsats för att bereda ett älgskinn själv?
« Svar #1 skrivet: 09 feb-13 kl 21:30 »
Jag började en gång för några år sedan men jag gjorde en massa fel så jag gav upp halvvägs in.
Bra är ju om jägaren som tar av skinnet vet att du vill ha skinnet och kan vara lite försiktig, annars är det lätt att man får ett skinn som är rejält sönderskuret.
Hoppas du får en massa bra tips här,lycka till.

 

Juniperus

  • Gäst
SV: Arbetsinsats för att bereda ett älgskinn själv?
« Svar #2 skrivet: 09 feb-13 kl 21:33 »
Det kräver mycket tid och arbete att beredda ett älgskinn.

Beredde nyligen ett tjurskinn men receptet funkar även på älg, enligt följande

Skrapade först köttsidan med en målarskrapa där jag rundat av kanterna för att ej göra hål på huden. Detta tog ett par timmar.

La huden i blöt i såpvatten i ungefär tre veckor.

Avhårade därefter skinnet, med ett verktyg som såg ut som en böjd bandkniv. (Detta tog många timmar och var väldigt jobbigt).

Efter detta skrapade jag köttsidan ännu en gång.

Spände upp huden i en ram och lät det torka

När det nästan var helt torrt smorde jag in huden med en blandning av hjärna, rapsolja och såpa och lät det ligga varmt två dygn.

Mjukade upp den stela huden i vatten och tvättade av huden från hjärn och hår rester.

Mjukgjorde huden genom att vrida den, med hjälp av två störar.

Efter detta kan man även rökgarva för ytterligare konservering vilket jag inte gjort ännu.

Allt som allt är det många arbetstimmar, och hårt arbete är det. Jag förstår varför det i många samhällen var de fattigas eller kastlösas uppgift att ta hand om hudar.

Halte

  • Gäst
SV: Arbetsinsats för att bereda ett älgskinn själv?
« Svar #3 skrivet: 09 feb-13 kl 21:35 »
Hittade en intressant sida här..
http://www.forntidateknik.z.se/IFT/MNTarb/1982/skinber1.htm

Garvning med al, sälg känns ju inte omöjligt.. Rent spontant verkar den ju extremt mkt snabbare, enklare än fettberedning.
Kanske skulle man ta att testa denna metod och se hur mkt man kan effektivisera den.. Får man en skaplig arbetsinsats på det skulle det ju kunna vara intressant.

Juniperus

  • Gäst
SV: Arbetsinsats för att bereda ett älgskinn själv?
« Svar #4 skrivet: 09 feb-13 kl 21:39 »
Det som är mest arbetskrävande är ju avhårningen och skrapningen

Halte

  • Gäst
SV: Arbetsinsats för att bereda ett älgskinn själv?
« Svar #5 skrivet: 09 feb-13 kl 21:42 »
Det som är mest arbetskrävande är ju avhårningen och skrapningen
Skrapningen kommer man ju inte ifrån. Men jag skulle i alla fall till mitt eget skinn vilja ha håren kvar.

Juniperus

  • Gäst
SV: Arbetsinsats för att bereda ett älgskinn själv?
« Svar #6 skrivet: 09 feb-13 kl 21:52 »
Har hört att älgfällar inte lir så bra, de passar bättre till läder.

Ren och dovhjort passar fint till fällar.

Jag har alungarvat ett renskinn med alundeg, det var inte så farligt mycket arbete.

Vill tipsa om Lotta Rahmes bok som heter Skinn garvning och beredning med traditionella metoder

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: Arbetsinsats för att bereda ett älgskinn själv?
« Svar #7 skrivet: 09 feb-13 kl 22:02 »
en sak att tänka på är att älgskinn inte alls är lika isolerande som renskinn. det är ju därför man använder renskinn som sitt/liggunderlag (renhår är ihåliga vilket inte älghår är). men vad jag förstått så är älg ett bra läder (såklart beroende på vad man ska ha det till och garvningsmetod).

Magnus73

  • Inlägg: 190
    • Västerbotten
SV: Arbetsinsats för att bereda ett älgskinn själv?
« Svar #8 skrivet: 09 feb-13 kl 22:05 »
Kom att tänka på när jag var liten och vi var ute på skidturer, då hade vi alltid två renfällar med i ryggsäckarna som man kunde sitta på när man rastade. Jäkligt smidiga saker, lätta att rulla ihop, vattentäta och isolerande mot kylan.. Helt enkelt ett perfekt tillbehör till frilufslivet.

Vad jag vet, i alla fall häromkring, så slängs varendaste älg-/hjortskinn av de djur som skjuts.. Det är ju egentligen ett vansinnigt slöseri på så pass bra hudar. De skulle ju bli tokbra fällar för alla friluftsmänniskor i vårt land, problemet är ju att de blir ohemult dyra om man ska skicka dem på beredning.. Gissningsvis kostar det runt 3000-4000 att bereda ett älgskinn, och då är man ju uppe i priser där ingen vettig människa köper en fäll för att ha att sitta på ute i skogen..

Så.. Om man bereder själv (fett-bereder om jag googlat rätt), hur lång tid får man räkna med att lägga ned för att få ett älgskinn klart? Hur jobbigt är det?

Finns det något annat beredningssätt än fett-beredning man kan använda som är effektivare? Dvs någon metod som är möjlig, utan en enorm investering i kapital, att dra igång själv..

Tror du inte renskinnen du satt på då du var yngre var torkade få? , här uppe skrapas de , spikas upp spända och får torka på det viset, såna skinn har vi med oss ut och sitter på

Halte

  • Gäst
SV: Arbetsinsats för att bereda ett älgskinn själv?
« Svar #9 skrivet: 09 feb-13 kl 22:13 »
Tror du inte renskinnen du satt på då du var yngre var torkade få? , här uppe skrapas de , spikas upp spända och får torka på det viset, såna skinn har vi med oss ut och sitter på
Jag har ingen aning.. mina skinnkunskaper sträcker sig till att sitta på dem. :)
Men torka skinn låter ju ännu enklare.. Skrapa, spänna upp och torka.. men jag antar att man måste göra något mer med det för att få det mjukt?

Magnus73

  • Inlägg: 190
    • Västerbotten
SV: Arbetsinsats för att bereda ett älgskinn själv?
« Svar #10 skrivet: 09 feb-13 kl 22:19 »
Renskinnen vi har blir bara mjukare och mjukare,rullar jämt ihop våra.

Halte

  • Gäst
SV: Arbetsinsats för att bereda ett älgskinn själv?
« Svar #11 skrivet: 09 feb-13 kl 22:25 »
Jo det förståss.. Tänkte mer efter de torkats. . Känns som om de borde vara hårda och oböjliga efter torkningen.. man kanske behandlar dem på något vis för att få de mjuka?

kanka

  • Inlägg: 564
    • Västerbotten
SV: Arbetsinsats för att bereda ett älgskinn själv?
« Svar #12 skrivet: 09 feb-13 kl 23:01 »
Renskinn med håren kvar brukar det tydligen inte läggas ner så mycket krut på eftersom håret kommer att lossna så småningom.
Men ett ogarvat renskinn med hår som används mycket blir ju lite mjukare med tiden.
Skinnen är ju naturligt lite feta på köttsidan om man inte skrapar dem.
Själva huden på en älg är ju bra mycket tjockare än på en ren och blir därför ganska tung att jobba med.
Hur det är med älghåren har jag dock lite koll på, men det blir väldigt kraftigt läder.
Men man sabbar väl narven om kniv används vid avhårningen, eller?
Vad jag lärt mig så blir det ju sämskskinn då.
Det lilla jag jobbat med skinn så är det mjukgörningen som kräver mest arbete.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: Arbetsinsats för att bereda ett älgskinn själv?
« Svar #13 skrivet: 10 feb-13 kl 09:08 »
nu vet jag inte hur det är med älg men dom flesta andra djurens skinn (som jag vet om teoretiskt) fäller ju minst om man slaktar på smällkallaste vintern så ska du testa med att ha kvar pälsen så kanske du ska försöka få skinn så sent på jaktsesongen som möjligt? en teori från min sida kanske nån jägare eller skinnerfaren kan säga hur det är.

Juniperus

  • Gäst
SV: Arbetsinsats för att bereda ett älgskinn själv?
« Svar #14 skrivet: 10 feb-13 kl 15:43 »
.
Men man sabbar väl narven om kniv används vid avhårningen, eller?
Vad jag lärt mig så blir det ju sämskskinn då.


Jaså? enligt det recept jag följde skulle narven ort, och det var inte tal om att göra sämskskinn då.
Det är möjligt jag minns fel.

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
SV: Arbetsinsats för att bereda ett älgskinn själv?
« Svar #15 skrivet: 10 feb-13 kl 16:51 »
Jag har berett en älgfäll och det var slitsamt. Jag fick en hud från en fjolårskalv som jägaren saltade in åt mig och som jag senare beredde.

Jag gjorde så här: Tog skinnet och sköljde av det ordentligt, tvättade fällen med såpa och sköljde noga, sedan spände jag upp skinnet i en ram (två slanor uppspikade mellan två träd). Efter det skrapade jag köttsidan med en spackelspade med bortslipade hörn ( tog 4 timmar). När det var klart fettade jag in skinnet med äggula, solrosolja och rapsolja. Efter det satt jag och brorsan och spöade fällen med långa käppar i några timmar. Det som till slut fick skinnet att bli riktigt mjukt var att vi använde det som presenning över takräcket när vi bilade ned till Nynäshamn för att ta färjan till Visby (medeltidsveckan). Jag hade fällen som täcke ovanpå sovsäcken med fällen ner och frös inte under den veckan.

Sedan fick en kompis skinnet. Det finns fortfarande kvar och har inte släppt så mycket av håren, det är 17 år sedan jag gjorde det...
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

kanka

  • Inlägg: 564
    • Västerbotten
SV: Arbetsinsats för att bereda ett älgskinn själv?
« Svar #16 skrivet: 10 feb-13 kl 19:09 »
Jaså? enligt det recept jag följde skulle narven ort, och det var inte tal om att göra sämskskinn då.
Det är möjligt jag minns fel.

Pratade med Lotta Rahme i måndags ( den 4/2 ) och hon sa att man skulle vara väldigt försiktig med narven för att inte skada den.
Men det är väl som med så mycket annat, det finns olika läror.

Låter ju kul att älghåren kan sitta kvar länge då det är ett hårt arbete att bereda ett älgskinn.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Arbetsinsats för att bereda ett älgskinn själv?
« Svar #17 skrivet: 10 feb-13 kl 20:43 »
Kom att tänka på när jag var liten och vi var ute på skidturer, då hade vi alltid två renfällar med i ryggsäckarna som man kunde sitta på när man rastade. Jäkligt smidiga saker, lätta att rulla ihop, vattentäta och isolerande mot kylan.. Helt enkelt ett perfekt tillbehör till frilufslivet.

Vad jag vet, i alla fall häromkring, så slängs varendaste älg-/hjortskinn av de djur som skjuts.. Det är ju egentligen ett vansinnigt slöseri på så pass bra hudar. De skulle ju bli tokbra fällar för alla friluftsmänniskor i vårt land, problemet är ju att de blir ohemult dyra om man ska skicka dem på beredning.. Gissningsvis kostar det runt 3000-4000 att bereda ett älgskinn, och då är man ju uppe i priser där ingen vettig människa köper en fäll för att ha att sitta på ute i skogen..

Så.. Om man bereder själv (fett-bereder om jag googlat rätt), hur lång tid får man räkna med att lägga ned för att få ett älgskinn klart? Hur jobbigt är det?

Finns det något annat beredningssätt än fett-beredning man kan använda som är effektivare? Dvs någon metod som är möjlig, utan en enorm investering i kapital, att dra igång själv..

Ska du ha ett skinn som underlag ska du enbart skrapa skinnet på köttsidan och sen spänna upp det och låta det torka. Var noga med att det är riktigt torrt innan du plockar ner det. Annars tappar du hår och i värsta fall kan kanterna "ruttna", speciellt i nacken. Sen rullar du ihop det och använder det ofta :) Mest isolerande är renskinnen, men det är ok med älgskinn också. Men använd från kalv, de andra är för stora skinn och blir tungt att bära.

nu vet jag inte hur det är med älg men dom flesta andra djurens skinn (som jag vet om teoretiskt) fäller ju minst om man slaktar på smällkallaste vintern så ska du testa med att ha kvar pälsen så kanske du ska försöka få skinn så sent på jaktsesongen som möjligt? en teori från min sida kanske nån jägare eller skinnerfaren kan säga hur det är.
Det har ingen betydelse vad gäller vinter eller sommarpäls när det gäller hur mkt hår som skinnet fäller, utan enbart på hur noga du var när du garvade. Däremot har en vinterfäll mer "värme" än en sommarfäll :)

Halte

  • Gäst
SV: Arbetsinsats för att bereda ett älgskinn själv?
« Svar #18 skrivet: 10 feb-13 kl 20:58 »
Bara skrapa och torka alltså? Efter vad som beskrivits här tidigare tog det ca 4 timmar att skrapa en kalvhud. . Om det är det enda arbetsmomentet så är det ju faktiskt en överkomlig arbetsinsats..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 2 användare
Gröfre Slissing, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser