Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avgift för livsmedelsanläggning  (läst 1942 gånger)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Avgift för livsmedelsanläggning
« skrivet: 28 jan-11 kl 08:42 »
Så har jag fått första räkningen från livsmedelskontrollen. Känns inget kul att betala 3 000 för nå't som jag inte fått. Gissar att jag inte har nå't val. Hur gör ni andra som är "drabbade"? Väntar ni tills kontroll har skett eller?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

ninna b

  • Gäst
SV: Avgift för livsmedelsanläggning
« Svar #1 skrivet: 28 jan-11 kl 15:10 »
6990:- kostar vårt plus 1750 för ett mobilt tillstånd..! Då har det aldrig funnits något att klaga på....så det är rent ut sagt för jäkligt. Det sker en kontroll per år, den tar ca 1 timme och sen kostar pappersarbetet en del men man kan undra vilken timlön kommunen tar ut... måste röra sig om tusenlappar.


fredde70

  • Inlägg: 95
    • Gästrikland
SV: Avgift för livsmedelsanläggning
« Svar #2 skrivet: 06 feb-11 kl 20:43 »
Så har jag fått första räkningen från livsmedelskontrollen. Känns inget kul att betala 3 000 för nå't som jag inte fått. Gissar att jag inte har nå't val. Hur gör ni andra som är "drabbade"? Väntar ni tills kontroll har skett eller?

Tur att du e förmögen då ;-)
Livet är väl bra underbart i bland

Existens?

  • Gäst
SV: Avgift för livsmedelsanläggning
« Svar #3 skrivet: 06 feb-11 kl 20:56 »
Så har jag fått första räkningen från livsmedelskontrollen. Känns inget kul att betala 3 000 för nå't som jag inte fått. Gissar att jag inte har nå't val. Hur gör ni andra som är "drabbade"? Väntar ni tills kontroll har skett eller?

Har du fått betala för en kontroll som inte är gjord än?

Annars är ju tanken i det nya systemet att om man sköter sig och det blir enkla kontroller, så kommer man att få en lägre avgift senare. Men den första går efter schablon, så den blir alltid högre.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Avgift för livsmedelsanläggning
« Svar #4 skrivet: 07 feb-11 kl 22:48 »
Jo, jag har fått faktura men inget besök än. Är i riskklass 4 vad det nu är. Står väl nå'nstans. Har inte bestämt mig för om jag ska ifrågasätta eller inte.

Fredde - tänk om det vore så bra att man var förmögen! Men, iofs är jag "stenrik". Det tyckte en som skotade timmer åt mig en gång. Fick dock den känslan att det inte var i positiv mening  ;D
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

fredde70

  • Inlägg: 95
    • Gästrikland
SV: Avgift för livsmedelsanläggning
« Svar #5 skrivet: 09 feb-11 kl 09:58 »
Jo, jag har fått faktura men inget besök än. Är i riskklass 4 vad det nu är. Står väl nå'nstans. Har inte bestämt mig för om jag ska ifrågasätta eller inte.

Fredde - tänk om det vore så bra att man var förmögen! Men, iofs är jag "stenrik". Det tyckte en som skotade timmer åt mig en gång. Fick dock den känslan att det inte var i positiv mening  ;D

:-)

Riskklass 4 hamnar man i om man kör opastöriserat tror jag.
Vissa inspektörer tror ju att de är större risk än om man pastöriserar , men de kan ju diskuteras!
Livet är väl bra underbart i bland


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 3 användare
ärt, Slowfox, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser