Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  plantera luftlök. När?  (läst 25029 gånger)

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
plantera luftlök. När?
« skrivet: 22 aug-10 kl 16:57 »
Halaj!

Jag har nu, efter flera års letande, lyckats få tag på luftlök. Den sorten där barnen växer till i toppen. Jag fick dem av en snäll gubbe på jobbet.
Jag undrar om panelen har någon åsikt om när jag skall sätta dem?
Jag vill verkligen inte misslyckas med dessa ”rare as hens’ teeth”lökar.

//T

Trivial

  • Gäst
SV: plantera luftlök. När?
« Svar #1 skrivet: 22 aug-10 kl 17:01 »
Jag är ingen expert men jag fick två sådana förra hösten. Det ena knippet satte jag ner i jorden som det var, det andra delade jag upp så att jag kunde sätta dem en och en. De kom runt 6 centimeter ner i jorden, jag täckte med löv, och jag satte dem i oktober om jag inte minns del. Alla har tagit sig riktigt bra (så om dina inte gör det så kan jag förhoppningsvis skicka några nya till dig).

Lasse46

  • Inlägg: 162
    • Jämtland
SV: plantera luftlök. När?
« Svar #2 skrivet: 22 aug-10 kl 17:11 »
Har aldrig odlat luftlök själv men Lena Israelsson skriver i boken "Köksträdgården, det gröna arvet" om gamla sorters grönsaker som mer eller mindre fallit i glömska om luftlök (Allium sepa viviparium) att de skall planteras grunt antingen höst eller vår. Första året blir inte mycket till skörd men sedan kommer den igång och ger god skörd i 3-4 år. Man förnyar alltså odlingen genom att plantera några luftlökar varje år för att alltid ha skördedugliga plantor. Skulle också vilja ha luftlök i min trädgård. rekommenderar verkligen ovanstående bok till de som är intresserade av lite ovanligare grönsaker.

Lasse

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: plantera luftlök. När?
« Svar #3 skrivet: 22 aug-10 kl 17:32 »
Luftlök har lätt för att ta sig. Den planterar sig själv genom att stängeln viker sig och smålökarna når jorden. Svårt att misslyckas med, men lök vill inte stå vått över vintern, då den tenderar att ruttna.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: plantera luftlök. När?
« Svar #4 skrivet: 22 aug-10 kl 18:49 »
Alla har tagit sig riktigt bra (så om dina inte gör det så kan jag förhoppningsvis skicka några nya till dig).

Finns det möjlighet för mig också att få? :)

trojlik

  • Inlägg: 337
  • I skogen är jag fri
    • Västergötland
SV: plantera luftlök. När?
« Svar #5 skrivet: 22 aug-10 kl 19:10 »
Jag har nog också luftlök ute i landet om någon vill ha ;)

gråkråka

  • Inlägg: 174
    • Blekinge
SV: plantera luftlök. När?
« Svar #6 skrivet: 23 mar-11 kl 12:20 »
Är det någon av er som har kvar lite luftlöksutsäde som jag skulle kunna få köpa? Verkar stört omöjligt att få tag på...
Nihil novi sub sole.
Hellre inre utveckling än yttre inveckling.
Livet består mestadels av logistik och transaktioner, men ävenså av däribland strödda ögonblick av sällhet...

Trivial

  • Gäst
SV: plantera luftlök. När?
« Svar #7 skrivet: 23 mar-11 kl 12:22 »
Är det någon av er som har kvar lite luftlöksutsäde som jag skulle kunna få köpa? Verkar stört omöjligt att få tag på...

Får du inte tag i något över sommaren så skicka mig ett PM i höst!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: plantera luftlök. När?
« Svar #8 skrivet: 23 mar-11 kl 15:44 »
Halaj!

Jag har nu, efter flera års letande, lyckats få tag på luftlök. Den sorten där barnen växer till i toppen. Jag fick dem av en snäll gubbe på jobbet.
Jag undrar om panelen har någon åsikt om när jag skall sätta dem?
Jag vill verkligen inte misslyckas med dessa ”rare as hens’ teeth”lökar.

//T
Sätt den så fort som möjligt när jorden reder sig ner i jorden x 3 lökens storlek - tror inte det går att misslyckas med luftlök - på vår kolonilott är den ett ogräs som sätter sig själv precis överallt. Vill man odla den så gillar den nog att stå tillsammans verkar det som och den är lätt att rensa bort - är ju liksom bara ett kraftigt strå rakt upp från början  ;D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: plantera luftlök. När?
« Svar #9 skrivet: 27 mar-11 kl 11:35 »
Skicka pm så skickar jag lite luftlökar till er.. så kan jag gå ut i djungeln och leta. har en del som ligger på backen som bara har rotat sig lite som man kan skicka, de som va längre ner har kommit upp några cm redan.

Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
SV: plantera luftlök. När?
« Svar #10 skrivet: 22 jun-13 kl 14:00 »
Hej kan någon dela med sig av luftlöken till mig? betalar gärna en slant vill ha ca 10 stycken
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

svallkille

  • Inlägg: 4
    • Medelpad
SV: plantera luftlök. När?
« Svar #11 skrivet: 11 jun-14 kl 14:02 »
hmmm jag är oxå på jakt efter luftlök....
dengrnafarbrorn.blogspot.com

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: plantera luftlök. När?
« Svar #12 skrivet: 17 jun-14 kl 07:17 »
Jag har luftlök. Tror det blir en del i år, men de är inte riktigt färdiga att plocka av än. Jag återkommer när jag inventerat odlingen.

lindaelisabeth

  • Inlägg: 2
    • Norrbotten
SV: plantera luftlök. När?
« Svar #13 skrivet: 09 jul-14 kl 23:20 »
Åh någon som kanske har luftlök till övers till mig också?
Jag har letat med ljus och lykta för att testa den i min norrlänska köksträdgård!

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: plantera luftlök. När?
« Svar #14 skrivet: 10 jul-14 kl 09:56 »
I fall de andra som erbjudit sig inte har tillräckligt så kan även jag sälja en del luftlök så snart de är färdiga.

lindaelisabeth

  • Inlägg: 2
    • Norrbotten
Luftlök
« Svar #15 skrivet: 07 sep-14 kl 18:53 »
Hej, någon som har färdiga luftlökar? I så fall köper jag gärna :)
Maila mig på lindaelisabeth@hotmail.com

sommarlängtan

  • Inlägg: 28
    • Småland
SV: plantera luftlök. När?
« Svar #16 skrivet: 20 sep-14 kl 12:01 »
Fick helt oväntat några luftlökar av en arbetskamrat häromsistens, tog tacksamt emot naturligtvis :) antar att det kan vara lagom att få dom i jorden nu, eller bör jag vänta lite till? (nordöstra småland)

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: plantera luftlök. När?
« Svar #17 skrivet: 07 jan-15 kl 20:58 »
Om ni påminner mig framåt våren så kan jag gärna skicka lite luftlök.
Här hos oss är dom väldigt tåliga och går att plantera ipc när som hellst bara inte jorden är frusen.
Kommer det en haj - simma fortare.

Sundsvallsmorsan

  • Inlägg: 1
SV: plantera luftlök. När?
« Svar #18 skrivet: 14 jun-15 kl 13:55 »
Jag vill köpa luftlök.

Jag har svisch.
Caroline Lundmark
lundmark@mail.com
0731-822 551

FolkrepublikenBergsjö

  • Inlägg: 9
  • Folkrepubliken Bergsjö's officiella konto
    • Värmland
SV: plantera luftlök. När?
« Svar #19 skrivet: 29 jan-18 kl 18:50 »
Vi är också intresserad av att köpa luftlök! Bara att skriva om nån har :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, Be, Ingela Haapala

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser