Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Vad är bäst att ha på marken i ankgård  (läst 2963 gånger)

havalina

  • Inlägg: 4
    • Skåne
Vad är bäst att ha på marken i ankgård
« skrivet: 27 okt-19 kl 15:20 »

Vi planerar löpankor till våren och jag undrar vad ni tycker funkar bra på marken. Om jag sätter dem på gräsmattan antar jag att det blir uppätet och lera ganska snabbt. Någon har sagt sand och menar att ankor även behöver äta lite sand/grus.
Kom gärna med andra idéer gällande ankgård. Vi har plats nog att fkytta ankhus och gård men bara ca 3 ggr. (om ni förstår vad jag menar) Räcker det för att marken kanske ska återhämta sig? Berätta även gärna om era renhållnings rutiner. Hur rengör ni marken där de bor? Tack på förhand!

Tindratösen

  • Inlägg: 16
    • Ångermanland
SV: Vad är bäst att ha på marken i ankgård
« Svar #1 skrivet: 28 okt-19 kl 20:19 »
Vilken bra fråga! Jag tar också tacksamt emot förslag i samma ämne. Har bara två pekingankor. Dagtid är dom ute på en gräsmatta som är inhägnad gräs/ mossa/ buskar och träd ca 15x15m denna får diverse hål där dom gräver med näbben men klarar sig annars fint ( om man flyttar runt badbaljan så den inte står på samma ställe allt för många dagar, annars blir det förstört runt den). På natten och när det är mörkt har dom en ”hönsgård” rävsäker på ca 5x7m  med tre heltäckande väggar, en gallervägg samt tak, där blir det lätt leråker. Där har dom foder och vatten samt en torr ligghörna med hö. Fyller på med grus på värsta ställena men dom skiter så mycket ffa runt mat och vattenho att det ganska snabbt blir ny gegga på gruset. Dom har även en ramp så dom kan gå in i ett uthus på vintern när det blir allt för ruggigt. Där ströar jag bara med spån. Fungerar mycket bra tackvare att dom inte har mat och vatten där inne (dom kan själva välja när dom vill gå ut och äta). Hade tidigare två ankor till = mycket lerig hönsgård.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vad är bäst att ha på marken i ankgård
« Svar #2 skrivet: 29 okt-19 kl 08:15 »
ankor skiter mängder och dessutom plattar de till marken med sina fötter så allt regnvatten stannar på ytan. Bra om man kan ha lite lutning på marken så att det värsta rinner bort. Jag skyfflar bort översta lagret regelbundet och fyller på med ny sand... ett evighetsjobb då det får göras nästan varje vecka..  Gräs i hagen är trevligt men det varar inte många dagar innan det är förstört. Jag tror att träflis/täckbark hade kunnat funka bra men då finns en risk att de stoppar i sig sånt.. ankor äter det mesta.. Ankor är trevliga djur men var beredd på att det blir mycket arbete med att hålla hagen torr och fin..
Fjäderfän och kaniner

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Vad är bäst att ha på marken i ankgård
« Svar #3 skrivet: 29 okt-19 kl 08:28 »
Vi har 5-10 ankor som dagtid får vara i våran trädgård. Det är kanske 100 kvadratmeter gräs med lite buskar. De har inte trampat till det. Uppenbarligen är det tillräckligt stort. Det är ju dock tillräckligt stort även för att inte sätta taknät på vilket gjort att vi förlorat en drake till ormvråken. Att det bara är en beror sannolikt på att de endast är ute när någon är hemma. Den här gången var alla bortresta (ovanligt) och då passade vråken på. Förlorade dock fler när de fick gå helt lösa.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

havalina

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Vad är bäst att ha på marken i ankgård
« Svar #4 skrivet: 21 dec-19 kl 16:45 »
Tack för svar. Känns som om man får testa sig fram lite beroende på hur det ser ut där de går 😊

Ankapanka2

  • Inlägg: 2
  • Ankapanka
    • Gotland
SV: Vad är bäst att ha på marken i ankgård
« Svar #5 skrivet: 16 maj-20 kl 13:17 »
Jag funderar om man kan ha fårull till ällingarna i början. Då blir de naturligt infettade som de skulle blivit av mamman. Samtidigt är det mysigt att krypa in i ?

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Vad är bäst att ha på marken i ankgård
« Svar #6 skrivet: 20 maj-20 kl 20:50 »
de äter väl maskar så en kartongbit på backen kanske lockar upp en del.

en komposthög som de kan gå och värma sig på skadar kanske inte heller, såg ett klipp iaf där massa hönor verkade dras dit

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Vad är bäst att ha på marken i ankgård
« Svar #7 skrivet: 20 maj-20 kl 21:26 »
Jag funderar om man kan ha fårull till ällingarna i början. Då blir de naturligt infettade som de skulle blivit av mamman. Samtidigt är det mysigt att krypa in i ?

Det är inte mamman som "smörjer" in dem, de gör de själva.

Fårullsfett är inte rätt sorts fett så det är inte så lämpligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

802 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, GE202, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser