Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golf 4 1999 årsmodell  (läst 20734 gånger)

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #20 skrivet: 12 jun-18 kl 08:43 »
Så här ser den kontakten ut. Sprejade  vacum slangar med startspray men märkte inget. Det här med rengöra vevhusventilationen är jag lite osäker på om jag har gjort rätt. Det var ju skit innan i det här röret till oljepåfyllningen.

Postat med Alternativ.nu´s app


Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #21 skrivet: 12 jun-18 kl 09:57 »
Så här ser den kontakten ut. Sprejade  vacum slangar med startspray men märkte inget. Det här med rengöra vevhusventilationen är jag lite osäker på om jag har gjort rätt. Det var ju skit innan i det här röret till oljepåfyllningen.

Postat med Alternativ.nu´s app
"Hittade" protokollet ...

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #22 skrivet: 12 jun-18 kl 10:57 »
Visst sitter oljepåfyllningen på en plastburk ovanpå ventilkåpan? Och plastburken har dubbla väggar, det är som en tratt inne i burken och utrymmet utanför tratten är anslutet till insugningsröret via en slang och kanske lite ytterligare prylar (backventiler, strypningar, ev någon magnetventil)? Då är det utrymmet utanför innerväggen i burken, samt slangarna, som brukar gro igen värst. Man kan få ta loss burken, blötlägga den i bensin länge och sedan tvätta ur den med tandborste och blåsa med tryckluft.

Intressant att lambdavärdet blev lite högt, vilket alltså tyder på mager bränsleblandning. Det talar för tjuvluft.
Ett till misstänkt tjuvluftställe på många VAG-bilar är slangen mellan insugningsrör och bromsservo. Det brukar vara en mjuk oarmerad gummislang ca 1 dm närmast motorn, sedan en skarvnippel (eventuellt kombinerad med backventil eller förgrening) och därefter ett styvt plaströr resten av vägen till bromsservot. Den korta gummislangen går det gärna hål på så att motorn drar tjuvluft den vägen. Ofta blir hålet eller sprickan på undersidan eller baksidan av slangen, som inte syns vid en första anblick när slangen sitter på plats. Man måste antingen känna på baksidan av slangen eller ta loss den och avsyna den noga, för att hitta felet.

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #23 skrivet: 12 jun-18 kl 11:30 »
Visst sitter oljepåfyllningen på en plastburk ovanpå ventilkåpan? Och plastburken har dubbla väggar, det är som en tratt inne i burken och utrymmet utanför tratten är anslutet till insugningsröret via en slang och kanske lite ytterligare prylar (backventiler, strypningar, ev någon magnetventil)? Då är det utrymmet utanför innerväggen i burken, samt slangarna, som brukar gro igen värst. Man kan få ta loss burken, blötlägga den i bensin länge och sedan tvätta ur den med tandborste och blåsa med tryckluft.

Intressant att lambdavärdet blev lite högt, vilket alltså tyder på mager bränsleblandning. Det talar för tjuvluft.
Ett till misstänkt tjuvluftställe på många VAG-bilar är slangen mellan insugningsrör och bromsservo. Det brukar vara en mjuk oarmerad gummislang ca 1 dm närmast motorn, sedan en skarvnippel (eventuellt kombinerad med backventil eller förgrening) och därefter ett styvt plaströr resten av vägen till bromsservot. Den korta gummislangen går det gärna hål på så att motorn drar tjuvluft den vägen. Ofta blir hålet eller sprickan på undersidan eller baksidan av slangen, som inte syns vid en första anblick när slangen sitter på plats. Man måste antingen känna på baksidan av slangen eller ta loss den och avsyna den noga, för att hitta felet.
Du menar denna lilla gummibit väl? Här finns några små torrprickor men dom är inte stora. Körde mkt spray på den men igen reaktion.  Men det kanske är den ändå? Ska nog byta den . Försökte få loss plastburken men vågade inte riktigt. Ska man dra rakt upp


Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #24 skrivet: 12 jun-18 kl 12:37 »
Just den slangbiten.
Plastburken tror jag sitter med bajonettfattning i ventilkåpan, så man måste lossa en del slangar och ev någon fästskruv så den går att vrida, innan man drar upp den.

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #25 skrivet: 13 jun-18 kl 17:42 »
Just den slangbiten.
Plastburken tror jag sitter med bajonettfattning i ventilkåpan, så man måste lossa en del slangar och ev någon fästskruv så den går att vrida, innan man drar upp den.
Nu har jag haft burken i bensin blev jättefin . bytt slangen men samma visa. Röret från slangen mot bromsservot där den trycks i känns lite halvdan lätt och dela och sätta ihop ska det vara så? Skickar en bild på röret som är i slangen ska det vara så med den gula där...???  Kan det var ett hål på avgasröret som ger fel till lamdasonden som spökar för mig?/ Jag har ingen aning.

Postat med Alternativ.nu´s app


Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #26 skrivet: 13 jun-18 kl 17:46 »
Nu har jag haft burken i bensin blev jättefin . bytt slangen men samma visa. Röret från slangen mot bromsservot där den trycks i känns lite halvdan lätt och dela och sätta ihop ska det vara så? Skickar en bild på röret som är i slangen ska det vara så med den gula där...???  Kan det var ett hål på avgasröret som ger fel till lamdasonden som spökar för mig?/ Jag har ingen aning.

Postat med Alternativ.nu´s app
Har gjort försök att byta tändstift 2-3 men ej lyckats med de verktygen jag har.

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #27 skrivet: 13 jun-18 kl 19:22 »
Jag skulle tro att det är ganska lätt att hitta tips om hur man byter tändstift på en sån där motor om man googlar. En möjlighet kan vara att skruva loss insugningsröret, en annan som jag hörde om var att ta en tändstiftshylsa som är sexkantig på utsidan, trä på hylsan på tändstiftet och sen skruva loss den med en fast nyckel eller ringnyckel.

Synd att just den där gula saken blev oskarp på bilden.
Om avgassystemet läcker borde det höras tydligt att det pyser om du täpper igen avgasröret medan motorn går på tomgång. Låt en medhjälpare hålla för med t ex en gammal arbetshandske medan du själv lyssnar i motorrummet och känner efter om det blåser någonstans.

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #28 skrivet: 13 jun-18 kl 20:12 »
Jag skulle tro att det är ganska lätt att hitta tips om hur man byter tändstift på en sån där motor om man googlar. En möjlighet kan vara att skruva loss insugningsröret, en annan som jag hörde om var att ta en tändstiftshylsa som är sexkantig på utsidan, trä på hylsan på tändstiftet och sen skruva loss den med en fast nyckel eller ringnyckel.

Synd att just den där gula saken blev oskarp på bilden.
Om avgassystemet läcker borde det höras tydligt att det pyser om du täpper igen avgasröret medan motorn går på tomgång. Låt en medhjälpare hålla för med t ex en gammal arbetshandske medan du själv lyssnar i motorrummet och känner efter om det blåser någonstans.
Vad är det för doning???

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #29 skrivet: 13 jun-18 kl 21:09 »
Kan den vara tänkt som nån slags strypning eller flamskydd? Jag har inte sett något liknande.

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #30 skrivet: 14 jun-18 kl 12:44 »
Lyckades byta 2-3. Var skit på dom..så var det inte på 1 -4 .Vad tyder det på ??

Postat med Alternativ.nu´s app


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #31 skrivet: 14 jun-18 kl 13:25 »
Att de skulle ha bytts tidigare ☺

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #32 skrivet: 14 jun-18 kl 15:10 »
De ser ju inte så extremt slitna ut. Hur stort är elektrodavståndet jämfört med vad det ska vara? På såna där tändstift med flera sidoelektroder brukar man se att mittelektroden inte längre är rund när stiftet är slitet, utan den blir platt på de sidor som vetter mot sidoelektroderna.

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #33 skrivet: 20 jun-18 kl 12:43 »
Har lämnat in den. Bilmeken trodde det var tjuvluft men hittade ingen tjuvluft.. Sen skulle han på semester..

Postat med Alternativ.nu´s app


Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #34 skrivet: 24 jun-18 kl 11:43 »
Har lämnat in den. Bilmeken trodde det var tjuvluft men hittade ingen tjuvluft.. Sen skulle han på semester..

Postat med Alternativ.nu´s app
Har lite funderingar på om det kan vara något på undersidan av  insuget som gör att den drar tjuv där. Vad tror du om det torbjörn??


Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #35 skrivet: 24 jun-18 kl 20:41 »
Det har ju hänt förr att plastdelar i anslutning till VAG-motorer har tappat formen eller spruckit, med läckor som följd. Framför allt är ju termostathus och anslutningar för kylarslangar ökända för detta, men det är väl inte omöjligt att liknande problem skulle kunna uppstå även med insugningsröret (eller någon pryl som sitter gömd och osynlig under det).

Fundera på om det kan vara mödan värt att skruva loss hela insugningsröret för en noggrann avsyning!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #36 skrivet: 29 nov-22 kl 11:25 »
Några tillägg till en gammal tråd:

1) På de där VAG-motorerna (mest 1,4 och 1,6 l , motorkoder AKL, BFQ m fl) är det lätt att ta loss hela insugningsröret, och det är meningen att det ska tas loss när man byter tändstift i cyl 2 och 3, se verkstadshandbok (t ex Elsawin som går att ladda ner från fildelningssajter). Packningarna brukar klara sig, men det skadar såklart inte att ha köpt hem nya i förväg. Och det är viktigt att göra ren anliggningsytorna innan man sätter ihop igen. Om det är mycket lortigt i motorrummet, bör man göra en noggrann motortvätt innan man ens tänker på att ta loss insugningsröret.

2) Om motorn har fått gå mycket länge med dåliga tändstift så att det har krävts onormalt hög tändspänning, så kan det ge följdfel i tändsystemet - t ex är det vanligt att tändspolen går sönder av den anledningen, eller att det blir överslag i skärmkåporna på tändkablarna. Man ska alltså inte slarva med tändstiftsbyten! Överslag i tändkablarna brukar först märkas som misständningar vid segdragning med lågt varvtal och stort gaspådrag.

3) Det verkar som om VAG införde den standardiserade OBD-kontakten långt innan den blev lagkrav ens i USA. Jag har sett en Seat Cordoba '94 som hade 16-polig OBD! Men mjukvarumässigt gäller fortfarande att VAG-bilar inte började stödja standardiserad EOBD förrän omkring 2002-2003 års modeller på bilar för europeiska marknaden.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #37 skrivet: 29 nov-22 kl 18:32 »
Intressant information.

Av den lär jag mig att undvika bilmärken som har dessa /VAG-motorer (mest 1,4 och 1,6 l , motorkoder AKL, BFQ m fl)/

. . . finns det fler bilmärken som har liknande upplägg på sina motorer för byte av tändstift?
« Senast ändrad: 29 nov-22 kl 18:56 av Carolus »

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #38 skrivet: 29 nov-22 kl 19:02 »
Intressant information.

Av den lär jag mig att undvika bilmärken som har dessa /VAG-motorer (mest 1,4 och 1,6 l , motorkoder AKL, BFQ m fl)/
Jag däremot tycker det är fint att även drygt 20 år gamla vardagsbilar från VAG fortfarande är i funktion och  minns min Golf IV Tdi - 99 för dess goda ekonomi, tillförlitlighet och långa serviceintervall
I dag är ju däremot bränsle ekonomin på sånna dieslar inte så imponerande när många små bensinare går fint att köra under halvlitern.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #39 skrivet: 29 nov-22 kl 20:37 »
Jag däremot tycker det är fint att även drygt 20 år gamla vardagsbilar från VAG fortfarande är i funktion och  minns min Golf IV Tdi - 99 för dess goda ekonomi, tillförlitlighet och långa serviceintervall
I dag är ju däremot bränsle ekonomin på sånna dieslar inte så imponerande när många små bensinare går fint att köra under halvlitern.

Risken när man råkar ut för samma problem som TS är att det blir tvärstopp på 20 år gamla vardagsbilen.

För det är långtifrån säkert att det går på en kafferast att få av muttrar som suttit länge på en motor- i sämsta fall kan det behövas specialverktyg för att komma åt - har du då inte dessa kan du råka ut för att behöva demontera annat kring motorn som i sin tur kräver specialverktyg. Vet att VAG på ca 1990tal hade motorer med överliggande kam men inte sk crossflow, vilket innebar att insug och avgas satt ihop.
Vet själv att den kombinationen kan kräva lösningar som att svetsa på xtra verktyg på muttrar. Förusätter att du äger svets samt kan använda den.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, skräptanten, von tratt, reimersro, javill, Tomas Skogstjärn, tranberga

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser