Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppgradering av hönshus  (läst 1013 gånger)

Helenin

  • Inlägg: 27
    • Närke
Uppgradering av hönshus
« skrivet: 14 dec-20 kl 10:41 »
Jag ska bygga om min oisolerade verkstad till hönshus i vår för att få ut hönorna från stallet. Det innebär att jag ska bygga inredningen så att det blir rätt från början och jag tänkte lägga lite pengar på det för att skapa optimala förutsättningar. En tanke jag har är att helkakla. Det är självklart uselt ur klimathänseende men om jag köper begagnat byggmaterial kan det vara ett alternativ. Jag funderat till och med på golvvärme som värmekälla... vad tror ni?
Släpp sargen!

torbjorn

  • Inlägg: 13746
    • Medelpad
SV: Uppgradering av hönshus
« Svar #1 skrivet: 14 dec-20 kl 15:37 »
Om du ska ha golvvärme, vad har du då tänkt dig för värmekälla till golvet?  El, varmluft, rökgaser, varmvatten från befintligt vattenburet värmesystem ...?

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Uppgradering av hönshus
« Svar #2 skrivet: 23 dec-20 kl 12:12 »
Golvvärme i hönshuset blir ju inte så bra, lägger du sedan spån över som isolerar minskar det ju effektiviteten

Är det hyfsat isolerat så brukar hönorna + en värmelampa hålla temperaturen

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Uppgradering av hönshus
« Svar #3 skrivet: 23 dec-20 kl 12:25 »
Golvvärme är ju fel med också med tanke på att man ökar avgången från hönsskiten, men tanken att ha en stor yta för att kunna utnyttja låggradig värme är ju bra. Jag som fortfarande funderar på att klä väggarna med korrugerad takplåt för att få bort möjligheten för kvalster att få gömslen kom nu att tänka på en variant som i och för sig fungerar även på kakel/puts. Om man använder en vägg som värmeavgivare istället för golvet så kan man ju köra med spillvärme från boningshuset. Det viktigaste med värmen i hönshuset är ju att komma över nollan. Men jag tror nog det är overkill, hönorna klarar sig bra med ventilationsluften rakt in från boningshuset.

Kaklar man ett kallt rum så kräver det lite mer av hantverkaren för att det skall hålla i längden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 4 användare (1 dolda)
Elin_G, Oskari, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser