Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka örter samlar ni?  (läst 9043 gånger)

Vilderness

  • Inlägg: 328
    • Norrbotten
Vilka örter samlar ni?
« skrivet: 25 aug-11 kl 22:45 »
Jag är nyfiken på vilka vilda växter, bär och örter ni samlar in och skördar nu under hösten? Vad använder ni dem till? Vilka kan vara värda att odla hemma i en del av trädgårdslandet?

Jag plockar och samlar själv in följande, men vill ha tips på fler arter och fler användningsområden:

Rönnbär, nässlor, älggräs, hallonblad och nypon - till hönsen och hästarna
Blåbär, lingon, kråkbär - till slt, saft, dricka osv
johannesört, groblad och rölleka - till salvor och oljor
Pors och skvattram - myggmedel
Våtarv, svinmålla - till hönsen och strö till hönshuset
ljung - dekoration
Enbär - torkning till krydda etc
Rosenblad - till rosenvatten och torkning till te och doftkrus samt olja

Svamp förstås... Karl-Johan, soppar, goliatmusseoner osv.
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: Vilka örter samlar ni?
« Svar #1 skrivet: 05 feb-12 kl 15:40 »
Nu var det ju länge sedan tråden postades men jag kör ändå.
Jag odlar plockar:

Ringblomma, kamomill, johannesört, älggräs, mynta Kungsljus, natt ljus bla till salvor/oljor samt te.
Bär till saft, ska ge mig på sylt i år.

Jag har gjort en salva på främst Ringblomma och den fungerar väldigt bra för hundåkommor, allt ifrån sönderammade bröstvårtor till sår.
Jag funderar dock på att göra en med kungsljus bas, den är ju en bra antiinflammatorisk ört. Kanske med lite älgräs?  ???
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Vilka örter samlar ni?
« Svar #2 skrivet: 05 feb-12 kl 21:04 »
Jag funderar dock på att göra en med kungsljus bas, den är ju en bra antiinflammatorisk ört.
Vilken del av Kungsljuset används då?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: Vilka örter samlar ni?
« Svar #3 skrivet: 06 feb-12 kl 09:37 »
Jag tar både blommorna och bladen.
Den är också ypperlig medicinalört för olika luftrörs problem.
Jag har en gigantisk Kungsljus på kolonin men den växer också vilt, bara att plocka.  :)
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Vilka örter samlar ni?
« Svar #4 skrivet: 06 feb-12 kl 09:53 »
Jag har lådvis med plantor till behövande. Mitt i Skåne. För avhämtning när tjälen är väck.
Ska prova göra nåt med blommor & blad till sommaren. The?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Balkongbönan

  • Inlägg: 11
    • Lappland
SV: Vilka örter samlar ni?
« Svar #5 skrivet: 28 feb-12 kl 00:21 »
Jag är nybörjare på örtområdet, så det enda jag plockat hittills (förutom bär, svamp och dylikt som jag plockar bara för att det är gott) är groblad och daggkåpa för sårläkning och som té mot pms-besvär. Och nypon :) kan inte leva utan nypon...
Litet frö jag sätta vill...

Vilderness

  • Inlägg: 328
    • Norrbotten
SV: Vilka örter samlar ni?
« Svar #6 skrivet: 28 feb-12 kl 09:13 »
vad bra att tråden lever! fortsätt gärna posta tips! :)
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Åkerfräken

  • Inlägg: 22
  • Utbildad djurskötare och konstnär
    • Finland
SV: Vilka örter samlar ni?
« Svar #7 skrivet: 15 mar-12 kl 19:48 »
Jag har redan börjat samla de första små nässlorna! Härliga och späda, fulla med kalcium och järn  ;) vattnar komposten med avkoket. I sommar blir det insamling av diverse kryddväxter som basilika, timjan, oregano, mejram... sen ska jag försöka samla in lite vilda växter också som älggräs (till te), gulmåra (strö och fotbad) och rölleka (sårläkande) och mycket annat smått och gott
Bor på landet och odlar kryddväxter. Jag har höns och skrattduvor.

mimsan

  • Inlägg: 66
  • Planterar gärna träd
    • Skåne
SV: Vilka örter samlar ni?
« Svar #8 skrivet: 15 mar-12 kl 20:01 »
Nu på tidiga våren är det nässlor och kirskålsskott, torkar bägge och blandar gärna kirskålen färsk i sallad.
Min viktigaste läkeört är vallört vars rotdekokt är läkande på bla skelett och bindväv.
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

Vilderness

  • Inlägg: 328
    • Norrbotten
SV: Vilka örter samlar ni?
« Svar #9 skrivet: 21 mar-12 kl 06:38 »
Vilken lyx att redan kunna börja samla!

Här har vi just nu -10 grader ute och flera decimeter snö kvar... det dröjer nog minst en månad innan det börjar gro något insamlingsvärt :(
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: Vilka örter samlar ni?
« Svar #10 skrivet: 24 mar-12 kl 19:59 »
Samla även in små röllekaskott! Dom är jättenyttiga och antiinflammatoriska. Fungerar i sallad om de är späda annars är dom prima att blanda i smothie. De finns verkligen överallt, ofta på gräsmattor. :)
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

mimsan

  • Inlägg: 66
  • Planterar gärna träd
    • Skåne
SV: Vilka örter samlar ni?
« Svar #11 skrivet: 24 mar-12 kl 20:29 »
Samla även in små röllekaskott! Dom är jättenyttiga och antiinflammatoriska. Fungerar i sallad om de är späda annars är dom prima att blanda i smothie. De finns verkligen överallt, ofta på gräsmattor. :)

Ja det ska jag göra.  :)

Här har luktviolen precis börjat blomma; underbart med blommorna på glass eller bakverk..
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

Åkerfräken

  • Inlägg: 22
  • Utbildad djurskötare och konstnär
    • Finland
SV: Vilka örter samlar ni?
« Svar #12 skrivet: 28 mar-12 kl 13:15 »
Samla även in små röllekaskott! Dom är jättenyttiga och antiinflammatoriska. Fungerar i sallad om de är späda annars är dom prima att blanda i smothie. De finns verkligen överallt, ofta på gräsmattor. :)

Jag måste fråga, vad smakar rölleka? De doftar ju rätt kryddigt  :)
Bor på landet och odlar kryddväxter. Jag har höns och skrattduvor.

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: Vilka örter samlar ni?
« Svar #13 skrivet: 31 mar-12 kl 10:02 »
Jag måste fråga, vad smakar rölleka? De doftar ju rätt kryddigt  :)

Dom späda skotten smakar inte så mycket men tillräckligt för att jag inte skulle blanda två nävar i en sallad om man säger så.
Jag mixar ofta mina i min smoothie maskin, blandar med färskpressad juice, eller mjölk. Banan döljer det mesta. Jag blandar även i nässlor, spenat, you name it.
Skitbra om man har barn.  o:)

Jag har även rölleka på min koloni. Den låter jag växa upp och använder den i salvor, teer, tinkurer osv.
Rölleka är en fantastisk ört.  :)
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Vilka örter samlar ni?
« Svar #14 skrivet: 31 mar-12 kl 10:25 »
Te på torkade röllekablommor lugnar en uppkörd och orolig mage. Det är beskt, men det hjälper.

Åkerfräken

  • Inlägg: 22
  • Utbildad djurskötare och konstnär
    • Finland
SV: Vilka örter samlar ni?
« Svar #15 skrivet: 31 mar-12 kl 13:07 »
Te på torkade röllekablommor lugnar en uppkörd och orolig mage. Det är beskt, men det hjälper.

Precis vad jag skulle behöva just nu!  :-\ Ska försöka söka upp lite rölleka blad. De är nog rätt små ännu förståss, men den läkande effekten finns väl där endå  :-[
Bor på landet och odlar kryddväxter. Jag har höns och skrattduvor.

 

annikaa

  • Inlägg: 2
  • Söker likasinnade, jordnära människor i min närhet
    • Värmland
SV: Vilka örter samlar ni?
« Svar #16 skrivet: 16 jan-13 kl 19:02 »
Hej!

Längesen du gjorde inlägget. Jag svarar ändå. Jag samlar kirskål, nässlor, svinmålla, våtarv, smultronblad, rödklöverblad, makrosblad. Alla kan ätas som sallad. Jag mixar mest, tillsammans med bär eller frukt för god smak. Nässlor, våtarv och svinmålla har alla högre näringsvärde än spenat och de växer ju upp av sig själva. då är det ganska onödigt att odla, för att få en växt som är sämre näringmässigt. En del sorter kan man ju odla ändå, för att det är så roligt att gå ut i sin täppa och se när det växer.

Ha det gott
Hälsn. Annika

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Vilka örter samlar ni?
« Svar #17 skrivet: 17 jan-13 kl 19:18 »
Jag tar både blommorna och bladen.
Den är också ypperlig medicinalört för olika luftrörs problem.
Jag har en gigantisk Kungsljus på kolonin men den växer också vilt, bara att plocka.  :)

Perfekt att använda i schampo också till ljust hår. Blir en sån fin lyster i håret :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 11 användare (1 dolda)
Jon.b, xaelanar, Banelinjen, Mikael Jalonen, beekeepern, ärt, Be, per.martinsson, von tratt, Frydreik

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser