Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen  (läst 14892 gånger)

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« skrivet: 07 maj-18 kl 17:39 »
Ja, som rubriken säger undrar jag om det finns nåt att slå en gammal åker som ligger i träda med? Jag har en Jeep som jag tänkte kunde användas (när kriget tog slut blev de ju jordbruksmaskiner). Alternativt skulle det vara en slåtterbalk till tvåhjulstraktorn men det blir nog lite litet för den halva hektar jag ska slå/klippa.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #1 skrivet: 07 maj-18 kl 18:51 »
Utan kraftig ombyggnad så är det väl en gammal hästdragen slåtterbalk som gäller. Om du inte vill ta reda på gräset kanske det funkar med en slaghack med egen motor som brukar finnas till fyrhjulingar. Men inget redskap blir särskilt effektivt med en slagbredd på i bästa fall drygt halva bilen.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #2 skrivet: 07 maj-18 kl 19:07 »
Okej. Jag klurar vidare.

Sjöändan

  • Inlägg: 61
    • Västmanland
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #3 skrivet: 07 maj-18 kl 19:52 »
Jag brukar slå av åkern runt stugan varje år med motordriven slåtterbalk, går faktiskt rätt bra, det är också 0.5Ha.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #4 skrivet: 07 maj-18 kl 20:07 »
Ok. Det är ju en manick i ungefär samma storlek som en tvåhjulstraktor. Det verkar lovande!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #5 skrivet: 07 maj-18 kl 20:18 »
Du ska nog släppa tanken på att använda jeepen till annat än att dra vagnar och sådant.
Tex en hästdragna slåttermaskin kommer att bildligt talat begå självmord bakom jeepen då belastningen blir enormt mycket större än med häst framför.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #6 skrivet: 07 maj-18 kl 20:31 »
Vad har du för tvåhjulstraktor och vad kan det tänkas finnas för tillbehör till den som kanske kan göra ett ”bättre” jobb en slåtterbalken. Jag har sett att det till vissa moderna traktorer finns tallriksslåtter bl.a.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #7 skrivet: 08 maj-18 kl 06:13 »
Det är en Honda F400 så den är inte ny men tillbehören från en 560 passar rakt av sägs det. Jag ska kolla med Skärholmens.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #8 skrivet: 08 maj-18 kl 10:35 »
Det finns flera modeller på betesputs att dra med fyrhjulig motorcykel. Dom har en egen motor så dom behöver inget kraftuttag. Så mitt råd är att söka där dom säljer fyrhjulingar.
kretslopp

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #9 skrivet: 08 maj-18 kl 14:48 »
Du ska nog släppa tanken på att använda jeepen till annat än att dra vagnar och sådant.
Tex en hästdragna slåttermaskin kommer att bildligt talat begå självmord bakom jeepen då belastningen blir enormt mycket större än med häst framför.
Då länge som man inte kör för snabbt så lär det fungera

 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #10 skrivet: 08 maj-18 kl 17:32 »
Då länge som man inte kör för snabbt så lär det fungera

Nja, många hästdragna slåtterbalkar "modifierades" för traktor på den tiden det begav sig (50-60-talet), många gick snabbt sönder...Några höll förvisso, men att sätta en sådan bakom något som egentligen inte är "en dragare" är nog väldigt mycket att chansa.
Då, använde man traktorer av storlek "Grålle", som är långsamma men starka.

Idag är det "brist" på hästdragna slåtterbalkar, för oss som delvis kör med häst, eftersom så många "förbrukades" när traktorn tog över.

Mer som svar i trådfrågan än replik till Alexn72:

Att "dra av" 0,5 hektar med motordriven slåtterbalk tar inte så lång stund, vi har en  bidragsberättigad "slåtteräng" på strax under en hektar, den slås  en gång per säsong med motordriven slåtterbalk.
Att slå den tar ungefär 2 timmar, då pratar vi långt "gräs" som ska bli hö. 

Sedan lägger vi mångdubbelt fler timmar på att räfsa, hässja eller vända höet så det torkar, och sedan föra bort höet.

För 0,5 hektar så borde det ta en timme eller så med motordriven slåtterbalk.

Det går mycket fortare att slå med en motordriven slåtterbalk (de är "självgående") än att köra motsvarande yta med en självgående motorgräsklippare.
Slåtterbalken klipper av gräset och lämnar det sedan "i en sträng", en snabb process, medan de flesta motorgräsklippare är av "mulcher-"typ, vilket innebär att de "maler" ner gräset, vilket "tar tid" eftersom kniven behöver tid att rotera flera gånger (så att säga).

En billig begagnad trädgårdstraktor är antagligen ett bekvämt val, om man har en såpass liten (men ändå "stor") yta som man vill klippa några gånger per säsong utan alltför höga krav på "gräsmatteutseende".

Vill man ta tillvara det klippta som hö för djurfoder, så blir nog resonemanget ganska annorlunda. Då är gräsets kvalitet när det blivit hö, avgörande för hur man vill "slå av det".

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #11 skrivet: 08 maj-18 kl 20:02 »
Jag kan köpa slåtteraggregat till tvåhjulstraktorn men de är dyra tycker jag. Det tar nog rätt många år att tjäna in en sådan jämfört med att fråga någon av bönderna i närheten. Om jag kör jeepen på lågväxel kan jag inte tänka mig att den går för fort. Vilket spädbarn som helst kryper om :-)

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #12 skrivet: 08 maj-18 kl 20:17 »
Det är lite ojämnt också. Funkar en betesputs då? Det skulle vara suveränt om det (som jag förstår att slaghacken gör) blir jämnare mark också.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #13 skrivet: 08 maj-18 kl 20:56 »
Lite ojämnt är inget problem vare sig för slaghacken, motormanuella slåtterbalken eller en lite rejälare trädgårdstraktor.

En slaghack för ATV, kostar från 15-16 tusen och uppåt. Begagnat kan finnas, men den säljs kanske för att den är "dålig".

En motormanuell, självgående slåtterbalk kostar från 5-6 tusen och uppåt. Finns sällan begagnade.

En trädgårdstraktor kostar från 15-16 tusen och uppåt. Här kan man göra fynd på blocket eller liknande, och hitta riktigt bra maskiner när någon byter upp sig.

Slåtterbalk till din Honda kostar runt 15 tusen.

Att be en grannbonde dra av din halva hektar åker, när denne ändå är ute och putsar, kostar dig kanske 500 kronor om året, eller möjligen att du bjuder på lite att äta och/eller flaska med något gott.

Vill du hålla hårt i pengarna, och gillar kroppsarbete, så slår du med lie. Tar en arbetsdag kanske.

Har du stor gräsmatta runt huset för övrigt, så kan en bra frontklippare (typ Husqvarna rider eller Stigas motsvarande modeller) fungera både runt huset och på en inte alltför grovt tuvig gräsbevuxen åker. Men dessa är något dyrare nya än de andra alternativen.
Har själv haft tillgång till en Rider för ett liknande skötselprojekt i ett "tidigare liv". Ca 3000 kvm som klipptes 2 ggr per säsong för att inte buska igen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #14 skrivet: 09 maj-18 kl 11:19 »
Då länge som man inte kör för snabbt så lär det fungera

Problemet är inte hastigheten.
Det är att ett motorfordon är för starkt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #15 skrivet: 09 maj-18 kl 12:07 »
Problemet är inte hastigheten.
Det är att ett motorfordon är för starkt.

Nja... om du menar att man skulle köra fast och inte märka det utan bara köra vidare då kan jag köpa det men en brytpinne förhindrar en sån sak.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #16 skrivet: 09 maj-18 kl 13:16 »
Det finns många alternativ, tycks det. Slåtterbalk, betesputs, tallriksmojänger och frontklippare till tvåhjulstraktor,häst,traktor och atv. Jag blir lite snurrig eftersom jag inte riktigt förstår skillnaderna.  :-[
Om jag formulerar om mig och frågar: Vad är bäst när man har en åker som är ganska gropig och för närvarande i träda som jag vill ska bli äng och dessutom plats för ett gästhus där jag tänker hålla en gång och ytan närmast huset kort? Det ska för tydlighetens skull tilläggas att åkern ska klassas om till vanlig mark.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #17 skrivet: 09 maj-18 kl 14:01 »
Skall det bli äng tycker jag du skall ta bort det du slår så du utarmar jorden på näring. Motordriven slåtterbalk och en räfsa till jeepen, sedan en flakvagn/släpa (till jeepen) och handlasta det halvtorra gräset och slänga det till några betesdjur. När det kommer trevliga växter så slår du först efter att de fröat.

Både balk och kärra har man normalt användning för till annat, så det blir inte enbart för den grejen.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #18 skrivet: 09 maj-18 kl 16:45 »
Nja... om du menar att man skulle köra fast och inte märka det utan bara köra vidare då kan jag köpa det men en brytpinne förhindrar en sån sak.

En häst går liksom ett steg i taget, och du som kör befinner dig bakom, eller på själva redskapet. Hela rörelsemekaniken som den hästdragna slåtterbalken är byggd för, handlar om hur en häst rör sig, hur snabbt en häst kan stanna, och att kusken har koll, inte endast om "farten".

Konstruktion är helt enkelt för vek, för en motordriven maskin. Traktorn (eller jeepen, eller ATV:n) går med konstant fart över gropigheter och eventuella tuvor, genom tjockt tungt gräs liksom där där gräset är tunnare, utan att en kusk som hela tiden har koll på marken, kan göra halt eller justera vägen en aning.

Om du brukar köra redskap med häst, och dessutom kör traktor, så är det jag försöker förklara ytterst begripligt. Det är nämligen SÅ olika!

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Nåt att slå en gammal åker med bakom jeepen
« Svar #19 skrivet: 09 maj-18 kl 17:02 »
Det finns många alternativ, tycks det. Slåtterbalk, betesputs, tallriksmojänger och frontklippare till tvåhjulstraktor,häst,traktor och atv. Jag blir lite snurrig eftersom jag inte riktigt förstår skillnaderna.  :-[
Om jag formulerar om mig och frågar: Vad är bäst när man har en åker som är ganska gropig och för närvarande i träda som jag vill ska bli äng och dessutom plats för ett gästhus där jag tänker hålla en gång och ytan närmast huset kort? Det ska för tydlighetens skull tilläggas att åkern ska klassas om till vanlig mark.

Aha!

Då har du ju en utvecklingsplan för markplätten. Ängar är vackra, och för att få vackra ängsblommor, så behöver man,  som Själv är bäste dräng säger, föra bort det slagna för att utarma jorden. Det är ett jättebra förslag till arbetsgång som hen ger!
Och att hålla kortklippt runt en gäststuga är nog inget problem. Hävdad mark brukar bli mindre tuvig av sig själv, alltså bara genom regelbunden klippning.

Du kan också passa på och så in lite ängsblommor lite här och där där gräsväxten är tunn. Det finns frö med ängsblandningar att köpa i lite större portioner t.ex. hos Olssons frö.

Det tar några år med klippande och bortförande av gräset innan ängen så att säga uppstår. Det är viktigt att jorden blir "mager" i betydelsen näringsfattig för att ängsväxterna ska trivas. Men när det fungerar så att man har en blommande äng, så kan det vara både fullt med blommor, fladdrande fjärilar, och sådana fåglar som trivs på ängsmark.

Nu första året, så kan du gott slå två gånger (midsommar och augusti ungefär), och ta bort det slagna (har du inte någon granne med betesdjur som vill ha gräset, kompostera det) för att snabba på utmagringen lite.

När de trevliga blommorna och örterna börjar komma (och/eller har såtts in), så måste du vänta med att slå tills blommorna har blommat och satt fröställningar. I stora delar av Sverige handlar det om att man då slår en gång om året från ca 20 juli till till 15 augusti ungefär. Sedan låter man det slagna ligga kvar på marken  några dagar och torka, så att fröerna från blommor och örter torkar och ramlar ur fröställningarna. Sedan räfsar man ihop det slagna och tar bort det från ängen.

Lycka till med Ängsprojektet och gästhuset!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Anders Flix, Lucy Rist, simon.arvestrand, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser