Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvartssåga  (läst 6135 gånger)

blev

  • Inlägg: 22
    • Ångermanland
    • Byggboy
Kvartssåga
« skrivet: 16 jul-06 kl 16:22 »
Har en solosåg och tänker försöka kvartssåga lite virke men funderar hur man gör det lättast med en solosåg

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Kvartssåga
« Svar #1 skrivet: 16 jul-06 kl 17:28 »
Klyv stocken genom märgen i fyra lika delar.
Såga en planka/bräda växelvis från den ena eller andra sidan av varje stockkvarter,
genom att vrida den 90 grader fram eller tillbaks mellan varje sågsnitt.
« Senast ändrad: 16 jul-06 kl 17:30 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

 

blev

  • Inlägg: 22
    • Ångermanland
    • Byggboy
Re:Kvartssåga
« Svar #2 skrivet: 16 jul-06 kl 20:47 »
Bra jag förstår men har hört att en del säger att man inte skall såga igenom helt vad tror du om det

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Kvartssåga
« Svar #3 skrivet: 18 jul-06 kl 06:24 »
Med mitt förslag måste man såga helt igenom.
Har sett nåt i Nysågat (Logosols tidning) om att inte såga helt igenom,
men man måste ju kunna hantera bitarna också.
Det verkar helknöligt att backa sågsvärdet genom en kluven stock, och vad vinner man på det?
Sen ska den nästan genomkluvna stocken vridas på sågbänken, som uträknat för ryggskott.
Och tänk på att kvistar blir nästan parallella med bredsidan när man kvartersågar.
Inte snyggt och sänker hållfastheten betydligt.
Kvistfritt utgångsmaterial är alltså bäst.
« Senast ändrad: 18 jul-06 kl 06:30 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Kvartssåga
« Svar #4 skrivet: 18 jul-06 kl 06:33 »
Kan nog vara jobbigt vilket som, eftersom det brukar vara grova stockar man kvarterssågar. Vet inte vilket som är bäst, men när jag ska göra det med BIG MILL sågar jag inte helt igenom, jag kan ta bort sågen utan att "backa", sedan ska ju linjalen flyttas 90 grader. En kil spräcker sedan det sista.

Eftersom det är bökigt att hålla på att vrida stockarna för varje bräda, och bredden blir alltid olika, använder jag oftast andra sågmetoder när svärdet inte räcker till, eller hanteringen blir för tung. Jag sågar vid fället, åtminstone tills jag har hanterliga block, att skiva upp, och då kör jag oftast med bara jiggen.

Sen vill jag nog inte hålla med om att träet inte blir snyggt, med kvartersågning, på vissa träsorter, bl a björk är det effektfullt för vissa saker, det är inte sämre i hållfasthet, och hållfastheten är inte det avgörande alltid, kvartersågat har en  egenskap att inte krokna och vrida sig så mycket, samt mindre torrsprickor. Mycket kvistar kan göra det olämpligt att kvartersåga.
« Senast ändrad: 18 jul-06 kl 06:38 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Re:Kvartssåga
« Svar #5 skrivet: 19 jul-06 kl 19:19 »
det går till som så att man sågar första snittet så att en bit på ca 1 cm blir kvar, snurrar stocken och sågar nästa snitt rakt igenom sedan bänder man isär kvartarna som sitter ihop.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Re:Kvartssåga
« Svar #6 skrivet: 19 jul-06 kl 19:20 »
kvartersågning för möbler och genomsågning/blocksågning för byggvirke samt sånt virke som hyvlas till lister.
« Senast ändrad: 19 jul-06 kl 19:20 av Sågaren »
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Kvartssåga
« Svar #7 skrivet: 20 jul-06 kl 05:45 »
Det är tydligen en stor fördel att ha en Timmerjigg ifall man vill kvartersåga.
Åtminstone för den första fyrklyvningen av stocken.
Alternativet att vända stora stockar på en solosåg verkar avskräckande,
om man nu inte har bra lyftdon tillhands.
« Senast ändrad: 20 jul-06 kl 05:47 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Re:Kvartssåga
« Svar #8 skrivet: 13 okt-06 kl 14:15 »
Eller starka armar
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser