Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?  (läst 7265 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Vilket är hälsosammast till kall och varmvatten kranarna?
Järnrör eller kopparrör?

Vill ni snacka plast och annat, så finns en annan tråd.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=189732.0


skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #1 skrivet: 15 jan-18 kl 11:56 »
Ingendera.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #2 skrivet: 15 jan-18 kl 12:00 »
Svårt att säga. Du behöver både koppar och järn, men i små mängder. Har du surt vatten så får du kanske för mycket koppar om du dricker mycket vatten. Speciellt om du dricker varmvatten. Tror det är svårt att få för mycket järn på motsvarande sätt. Ljushåriga personer kan få grönt hår av koppar, och då har man ju fått mer än man behöver.

Har du köpt billiga järnrör från tvivelaktig tillverkare så kanske järnröret innehåller andra olämpliga metaller. Järnrör bryts ned fortare än koppar, så mer metalljoner släpper.


Tror inte det är någon större hälsorisk endera, men små barn kan vara känsliga för koppar, så inte göra välling på surt varmvatten. Å andra sidan så är järntillskottstabletter farliga för små barn, men det kanske är i andra halter.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #3 skrivet: 15 jan-18 kl 17:04 »
Ingendera.

Instämmer! Och med den vetskapen man nu har, så används ingetdera i någon nämnvärd utsträckning idag.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #4 skrivet: 15 jan-18 kl 17:11 »
Instämmer! Och med den vetskapen man nu har, så används ingetdera i någon nämnvärd utsträckning idag.

Men det beror väl inte på att man har klassat järn eller kopparrör som hälsofarliga? Det är väl snarare en ekonomisk fråga.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #5 skrivet: 15 jan-18 kl 17:39 »
Både och enligt de VVS:are som jag möter.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #6 skrivet: 15 jan-18 kl 18:05 »
Både och enligt de VVS:are som jag möter.

Både och på vad?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #7 skrivet: 15 jan-18 kl 18:25 »
Alltså, det finns hälsovinster och hälsofaror med alla tillgängliga material, men de är små idag. Vi pratar ju inte om ledningar i bly.

När man t ex går över till PEX (plastslang) så oroar sig folk kanske över hormonstörande ämnen, men det visar sig att den stora risken är att bakterier växer lättare i plastslang än i kopparrör.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #8 skrivet: 15 jan-18 kl 18:46 »
Både och på vad?

Både hälsoaspekt och ekonomisk aspekt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #9 skrivet: 27 feb-18 kl 10:52 »
Vilket svammel.
Kopparjoner är giftiga. Det visste man redan på medeltiden. Därför åkte zigenare runt och förtennade de kopparkärl som användes för kokning.
Till kallvatten kan man använda kopparledningar då kallt vatten löser mycket lite koppar.
Varmt vatten dricker väl ingen direkt ur kranen om det finns kopparledning eller kopparberedare. Eller har den kunskapen försvunnit i vårt konstiga PKsamhälle? Ska man ha varmt vatten till te, kaffe eller matlagning så värmer man kallvatten separat.

Järnledningar tillför inget skadligt men det finns nog internetsidor som varnar för järnets oerhörda farlighet också riktat till de tanter som tror på elallergi och chemtrails.

Emaljerad varmvattenberedare och järnledningar ända till kranen så kan man nog dricka varmvattnet direkt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #10 skrivet: 27 feb-18 kl 10:54 »
Hur vore det om man använde syrafasta rör då?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #11 skrivet: 27 feb-18 kl 11:50 »
Onödigt svårbearbetat och svårt att få att passa ihop med "normal" VVS-materiel. Risk för galvanisk korrosion på mindre ädla metaller som står i förbindelse med syrafast stål.

Det finns ju varmvattenberedare av rostfritt eller syrafast, för användning på ställen där vattnet är mycket aggressivt - varmvattnet blir grönt om man har det i kopparberedare, och offeranoden fräts bort på nolltid i en emaljerad stålberedare. Men de måste isoleras från resten av rörinstallationen med decimeterlånga bitar PEX-rör för att man inte ska få galvaniska problem.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #12 skrivet: 27 feb-18 kl 12:25 »
Vilket svammel.
Kopparjoner är giftiga. Det visste man redan på medeltiden. Därför åkte zigenare runt och förtennade de kopparkärl som användes för kokning.
Till kallvatten kan man använda kopparledningar då kallt vatten löser mycket lite koppar.
Varmt vatten dricker väl ingen direkt ur kranen om det finns kopparledning eller kopparberedare. Eller har den kunskapen försvunnit i vårt konstiga PKsamhälle? Ska man ha varmt vatten till te, kaffe eller matlagning så värmer man kallvatten separat.

Järnledningar tillför inget skadligt men det finns nog internetsidor som varnar för järnets oerhörda farlighet också riktat till de tanter som tror på elallergi och chemtrails.

Emaljerad varmvattenberedare och järnledningar ända till kranen så kan man nog dricka varmvattnet direkt.

Finns det en koppling mellan att vara PK och dricka varmvatten?


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #13 skrivet: 27 feb-18 kl 12:57 »
Finns det en koppling mellan att vara PK och dricka varmvatten?
Ja absolut. Liksom endast tanter tror på elöverkänslighet. Det ligger liksom i sakens natur!

Postat med Alternativ.nu´s app


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #14 skrivet: 27 feb-18 kl 12:58 »
Finns det en koppling mellan att vara PK och dricka varmvatten?

 ;D ;D ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #15 skrivet: 27 feb-18 kl 13:13 »
Ska jag bli upprörd för att ni blandar in PK tanter i mina rör funderingar och går off topic?

Nä jag blir mer nyfiken på vad PK står för, har sett det i samband med andra ord som kärringar, batikhäxor, gatstensvänstern mm. och fattar inte vad något betyder
 

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #16 skrivet: 27 feb-18 kl 13:23 »
Ska jag bli upprörd för att ni blandar in PK tanter i mina rör funderingar och går off topic?

Nä jag blir mer nyfiken på vad PK står för, har sett det i samband med andra ord som kärringar, batikhäxor, gatstensvänstern mm. och fattar inte vad något betyder
[emoji38] "Politiskt korrekt", en av nutidens värsta beskyllningar verkar det som! Själv står jag för allas lika värde osv. Är troligen förfärligt pk. Tant tror jag inte.. beror på var gränsen går! (Och av de tre som tror de är elallergiker jag stött på var två män. Men det hindrar dem inte från att vara tanter om man ska vara riktigt pk då)

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #17 skrivet: 27 feb-18 kl 15:41 »
Politiskt korrekt blir man nog inte riktigt när man har alternativa tankar och lösningar ;) Och de centralt utkablade dogmerna håller väl på att ändra sig nu, vindarna vänder hit och dit och det kan vara svårt att hänga med med kappan ;D Jag är säkert politiskt korrekt på något sätt när politiken råkar passera min något tjurskalliga punkt... Men den smällen får man ta som en man (om jag inte råkat dricka varmvatten förstås).

Om vi struntar i hur mycket de visste på medeltiden om koppar, så är det faktiskt en livsnödvändig atom, men man skall inte få i sig för mycket. Och om man inte kan ta till sig vetenskapens rön om våra grundämnen så kan man tänka på att de flesta av oss dricker, eller har druckit vatten som gått genom kopparrör, och vi äter mat som innehåller koppar.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #18 skrivet: 27 feb-18 kl 17:44 »
Jag har alltid hört att man aldrig ska dricka varmvatten ur kranen just på grund av utfällningar. Hur stor sanningshalten är vet jag dock inte..

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Hälsosammast med järn eller kopparrör till tappvatten?
« Svar #19 skrivet: 27 feb-18 kl 19:13 »
Varmvattnet får loss fler metalljoner än kallvattnet, men det rör sig om kanske en fördubbling. Har du vatten med lågt pH så kan det bli mycket mer.

Varmvatten är inte bra att dricka ur bakteriesynpunkt. Dåligt upphettat vatten kan det växa godsaker i, t ex legionella, och hur varmt vattnet blir ute i rören är det inte alltid man har koll på.


Utfällningarna av kalk med lite järn, mangan, uran osv skall du inte dricka upp ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 2 användare
peterm, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser