Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägg från Ica???  (läst 3178 gånger)

Hugo07

  • Gäst
Ägg från Ica???
« skrivet: 01 jul-20 kl 14:32 »
Jag har hört att vissa kläcker fram ägg från affären och att det är typ en tredjedels chans att få fram ngt, är det nån som vet hur det är med vaktlar från affären?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Ägg från Ica???
« Svar #1 skrivet: 01 jul-20 kl 14:57 »
Jag har hört att vissa kläcker fram ägg från affären och att det är typ en tredjedels chans att få fram ngt, är det nån som vet hur det är med vaktlar från affären?
Har hönsen fått gå med tupp är sannolikheten stor. Svårt att veta annars.

Hugo07

  • Gäst
SV: Ägg från Ica???
« Svar #2 skrivet: 01 jul-20 kl 16:20 »
Har hönsen fått gå med tupp är sannolikheten stor. Svårt att veta annars.
okej tack så mycket för svaret, jag bara undrade ;D

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Ägg från Ica???
« Svar #3 skrivet: 01 jul-20 kl 21:27 »
Jag gissar bara att vakteläggen i affär är från någon mindre uppfödning och då har de nog ofta en tupp i gruppen. Är det mer industrialiserat så är risken större att de inte fått gå med tupp. Så kolla var äggen kommer från och hör av dig till uppfödaren.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ägg från Ica???
« Svar #4 skrivet: 01 jul-20 kl 22:47 »
Eller så provar man en laddning i kläckaren. Blir ju lite spännande.

Hugo-

  • Gäst
SV: Ägg från Ica???
« Svar #5 skrivet: 02 jul-20 kl 09:14 »
Jag gissar bara att vakteläggen i affär är från någon mindre uppfödning och då har de nog ofta en tupp i gruppen. Är det mer industrialiserat så är risken större att de inte fått gå med tupp. Så kolla var äggen kommer från och hör av dig till uppfödaren.
ja vakteläggen kommer från en privat person, jag ska höra av mig och kolla!!! ;D

Hugo-

  • Gäst
SV: Ägg från Ica???
« Svar #6 skrivet: 02 jul-20 kl 09:16 »
Tack så mycket för alla svar :-[

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Ägg från Ica???
« Svar #7 skrivet: 02 jul-20 kl 09:35 »
Annars kostar ju inte vaktelägg så himla mycket att köpa av uppfödare som har mycket större chans till befruktade ägg.
Det vore inte roligt att växa upp utan sällskap om det kommer en stackars vaktel.




Hugo-

  • Gäst
SV: Ägg från Ica???
« Svar #8 skrivet: 02 jul-20 kl 10:36 »
Annars kostar ju inte vaktelägg så himla mycket att köpa av uppfödare som har mycket större chans till befruktade ägg.
Det vore inte roligt att växa upp utan sällskap om det kommer en stackars vaktel.
sant ;)

 

piaell

  • Inlägg: 7
  • Njut av det lilla...
    • Södermanland
SV: Ägg från Ica???
« Svar #9 skrivet: 02 jul-20 kl 12:48 »
Var bor du? Jag säljer avelsägg från trevliga jumbo vaktlar utanför Nyköping i Sörmland. 5kr/st om man hämtar, 10 kr/+porto om de ska skickas
Levnadsglad lantmänniska som bor i ett gammalt barnmorskeboställe från 1814 (sörmland), gillar att underhålla huset, odla och ta tillvara på naturens resurser.

Hugo-

  • Gäst
SV: Ägg från Ica???
« Svar #10 skrivet: 02 jul-20 kl 17:52 »
Var bor du? Jag säljer avelsägg från trevliga jumbo vaktlar utanför Nyköping i Sörmland. 5kr/st om man hämtar, 10 kr/+porto om de ska skickas
Jag bor på gotland så det blir rätt lång frakt (oftast en extra dag, i och med att det behöver åka båt), så jag vet ej om det går :(

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Ägg från Ica???
« Svar #11 skrivet: 02 jul-20 kl 21:52 »
Jag bor på gotland så det blir rätt lång frakt (oftast en extra dag, i och med att det behöver åka båt), så jag vet ej om det går :(

Det går nog. De som du handlar i affären har ju också åkt båt eller så har du en leverantör på ön som kanske har befruktade ägg. Just vaktelbesättning behöver förnyas ständigt. De lever ju inte så länge.

Hugo-

  • Gäst
SV: Ägg från Ica???
« Svar #12 skrivet: 03 jul-20 kl 10:04 »
Det går nog. De som du handlar i affären har ju också åkt båt eller så har du en leverantör på ön som kanske har befruktade ägg. Just vaktelbesättning behöver förnyas ständigt. De lever ju inte så länge.
det är en som jobbar i butiken som säljer dom, men tack ändå.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Ägg från Ica???
« Svar #13 skrivet: 03 jul-20 kl 10:41 »
det är en som jobbar i butiken som säljer dom, men tack ändå.

Har den personen bara hönor? Har de "importerats" från fastlandet? Om personen har egna vaktlar så måste personen förnya gruppen varje, till vart annat år. Var får den personen sina individer ifrån? Om den lyckas så borde samma strategi fungera för dig.

Det var så jag menade.

Frakt i sig är väl inga problem, bara de får vila ett dygn innan de läggs i kläckaren men kanske får man vänta sig lite sämre kläckprocent. Jag skulle våga testa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 2 användare
javill, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser