Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  arg fransk get  (läst 751 gånger)

eriklundberg

  • Inlägg: 119
    • Skåne
arg fransk get
« skrivet: 07 nov-07 kl 18:05 »
Jo sitter har pa en fransk gard. Vi har tva getter. Den stora geten o den lilla. Inte sa fantasifullt men bra namn.

Den lille geten har pa sista tiden varit jobbig. Vi kom hit for 5 veckor sedan. De sista tva veckorna har den varit allt mer arg av sig o forsokt bitas. Sedan har den ocksa borjat "sparkas" eller snarare satta upp foten o trycka till. O nu sista veckan har den kommit fram o satt hornen mot en o idag sa stangade den mig. En stund innan den blir jobbig blir den vit i ogonen o borjar sparka bort mossa fran stenarna. Sedan  kommer den o brakar.  Medans den stora geten bara blir mer o mer kelen.

Nu ar jag nyborjare pa djur o valdigt mycket nyborjare pa getter. Men jag forsoker vara sa tydlig som mojligt i allt jag gor. Jag pratar med dem sa mycket som mojligt, tanker att de hor skillnad pa nar jag ar arg o nar jag uppmuntrar. De gor det, "Kom nu" argt. "O Ja sa ja, va fint du star stilla nar jag mjolkar" glatt. I ena fallet star den stilla i andra fallet borjar den ga. Precis som jag ber den. Jag har ocksa forsokt o lara den att ljudet TSSSs, betyder "Nu blir jag arg". Innan jag borjar leda dem sager jag alltid sa, eller i alla lagen nar de stressar mig. I borjan ville de inte folja oss nar vi gick ut i skogen o nar vi gick hem. Nu holler de sig cirka 3 meter ifran mig nar jag gar o cirka tio meter nar jag sitter i skogen. Det ar bara sista biten in i deras nattinhagnad som man far leda dem.

Naval, nar lillgeten bits har jag givit den en latt snert med oppen hand.  Det har hjalpt, den har slutat for en stund. Det har skett kanske 5 ganger. Men nu gjor den sa mer o mer. O det kanns fel o behova snarta till dagligen. Nar den kommer o stangas eller sparkas tar jag helt enkelt tag i halsbandet o slanger ivag den.

Nar Sara mjolkar den sa maste jag sitta bredvid o klappa den o holla ena handen i nacken pa den sa den skall kanna att jag sitter dar for annars for hon inte mjolka.

Idag var den skitjobbig. Stangade mig nastan som pa riktigt o holl pa. Forst klappade o smekte jag den lugn nagra ganger som ar det jag alltid gor forst o det hjalpte en stund, sa gar den bort o borjar slass med den stora geten lite. Kommer tillbaka o sloss med mig. Gar bort o jiddrar med hundarna. Sedan bort till mig. Gar runt sa i en cirkel o blir bortjagad. Tillslut lagger jag undan boken o brottar ner den o raknar langsamt till 500. O pratar lite lugnt. Sa nar jag slapper den sa foljer den efter mig, biter mig i trojan o jag slanger bort den. Sedan klattrar jag upp pa en klippa o satter mig o forsoker se ut som en ledarget. Den kommer upp o jag snackar fint med den. Sa trampar den mig pa foten o jag tar tag i foten o flyttar pa den. Da hoppade den ner fran klippan. Efter en stund gick jag med dem till deras favorit stalle, massor med ekollon. Som for o visa att jag ar en bra ledare som hittar mycket mat at dam.

Sedan har den varit lugn o fin tills vi gick in igen.

Folket vi jobbar for sager att den har fott dalig karaktar o dar ar inget o gora. Kanske jag skulle ha en vidja o snarta den med nar den javlas? Men det later inte sa vettit tycket jag...

Sa vad sager ni????


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 2 användare
kretslopp, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser