Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  AKUT! MÅSTE BORT!!  (läst 4868 gånger)

LinneaKohler

  • Inlägg: 16
    • Västergötland
AKUT! MÅSTE BORT!!
« skrivet: 04 jan-12 kl 13:28 »
Två bockkillingar säljes akut från Odenslunds 4H-gård i Borås.
Då de börjar bli könsmogna och vi inte har plats att separera dom från flocken måste de bort!

Calle och Abbe är två störtsköna busfrön med glimten i ögat!
De är födda i juni 2011 men är väldigt små till växten. Vana vid barn och andra gårdsdjur (hästar, katter, hundar, får etc).
Säljes helst ihop men även en och en.

Pris enligt överenskommelse!

Vid intresse maila kontoret@odenslunds4h.se
Bilder kan fås via mail!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: AKUT! MÅSTE BORT!!
« Svar #1 skrivet: 06 jan-12 kl 06:28 »
Hemskt ledsen, men det finns inget "sug" efter bockkillingar!  Oftast är de mycket sociala och trevliga.  Men jag rekommenderar ändå slakt, helst hemma i stor lugn och ro.  Det blir som regel bättre för killingen!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

lena70

  • Gäst
SV: AKUT! MÅSTE BORT!!
« Svar #2 skrivet: 06 jan-12 kl 08:14 »
Har du prövat att lägga ut dom på Blocket? Lycka till!!!

Ditadull

  • Inlägg: 54
    • Värmland
SV: AKUT! MÅSTE BORT!!
« Svar #3 skrivet: 06 jan-12 kl 08:54 »
Jag har precis nappat på en blocket annons. Det var två bockar, så det är inte omöjligt =) Pröva det!

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: AKUT! MÅSTE BORT!!
« Svar #4 skrivet: 07 jan-12 kl 20:33 »
Man ska nog vara bra desperat för att tillgripa Blocket, för att ge getter ett nytt hem!
Människor idag vet ofta för lite om hur krävande getter är.  Andra vill bara komma över levande djur för rittuellslakt av något slag >:D >:(.
Bättre då att få dö i lugn och ro och utan smärta hemma på gården!
Tilll djurägaransvaret hör ochså att vara modig nog att ge djuren en död, utan ångest och smärta, om ingen annan utväg är trygg!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Sussilo

  • Gäst
SV: AKUT! MÅSTE BORT!!
« Svar #5 skrivet: 08 jan-12 kl 12:23 »
Människor idag vet ofta för lite om hur krävande getter är. (...) Bättre då att få dö i lugn och ro och utan smärta hemma på gården!
Tilll djurägaransvaret hör ochså att vara modig nog att ge djuren en död, utan ångest och smärta (...)
/Tt

Håller absolut med dig, Torptomten!

SophieE

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: AKUT! MÅSTE BORT!!
« Svar #6 skrivet: 08 jan-12 kl 12:31 »
OM man nu inte vill slakta dom i första hand så kan man väl kolla med Skansen eller någonannan djurpark...? Vad vet ja...

Lycka till iaf :)
42-årig tjej med båda fossingarna på jorden, som hoppas lära känna en trevlig kille som vill leva livet med mig, ev djur o naturen :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: AKUT! MÅSTE BORT!!
« Svar #7 skrivet: 08 jan-12 kl 19:01 »
Bra sagt, Torptomten!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: AKUT! MÅSTE BORT!!
« Svar #8 skrivet: 08 jan-12 kl 19:09 »
Njaaaaaaaaaaa, inte skulle jag ha så stort hopp om att kunna avyttra småbockar till annat än ritualslakt. Måste va ett rejält överskott på sådana.
Så se till att ta dem å daga på ett annat sätt!
« Senast ändrad: 12 jan-12 kl 15:54 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Anna S

  • Inlägg: 194
  • Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: AKUT! MÅSTE BORT!!
« Svar #9 skrivet: 08 jan-12 kl 19:20 »
Eller kastrera dem och behåll dem :)
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: AKUT! MÅSTE BORT!!
« Svar #10 skrivet: 10 jan-12 kl 09:54 »
Fast.. även om du väljer att sälja dem via blocket så har du ju fortfarande ansvar att se till att inte vem som helst köper dem och självklart så kollar man ju upp köparen så mycket som möjligt och ställer massa frågor osv. Det dyker väl alltid upp nybörjare på getter och nånstans måste man ju köpa dem i från:)
Det blir vad du gör det till!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: AKUT! MÅSTE BORT!!
« Svar #11 skrivet: 10 jan-12 kl 10:06 »
Ett bra sätt att slippa ett antal skummisar är att bara sälja till någon med SE-nummer. Tycka vad en vill om jordbruksverksbyråkratin, men den som köper några bockar under fagert skitsnack om gott hem för att sedan slakta direkt de kommit hem med bockarna - de lär inte ha produktionsplatsnummer!

Inte för att det garanterar något, men den som har produktionsplats har åtminstone djur och förhoppningsvis erfarenhet. Torptomten har rätt, den som låter sina djur föröka sig bör oxå veta vad den ska göra med överflödiga handjur!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

vårfläkt

  • Inlägg: 7
    • Uppland
SV: AKUT! MÅSTE BORT!!
« Svar #12 skrivet: 12 jan-12 kl 15:39 »
 Prova att annonsera på Lantbruksnet.se.
 Där fick jag min lilla getfamilj såld nu i höstas.

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: AKUT! MÅSTE BORT!!
« Svar #13 skrivet: 12 jan-12 kl 15:45 »
Andra vill bara komma över levande djur för rittuellslakt av något slag >:D >:(.
/Tt

Bara att gardera sej genom att säga bocken stått hos svina.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: AKUT! MÅSTE BORT!!
« Svar #14 skrivet: 12 jan-12 kl 15:49 »
Fast.. även om du väljer att sälja dem via blocket så har du ju fortfarande ansvar att se till att inte vem som helst köper dem och självklart så kollar man ju upp köparen så mycket som möjligt och ställer massa frågor osv. Det dyker väl alltid upp nybörjare på getter och nånstans måste man ju köpa dem i från:)

Har tagit hand om get, kan försäkra om att det var inte ett dugg svårt.
Nybörjare på get, som nybörjare på ett glas vatten, vem som helst klarar väll att ta hand om en get?
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: AKUT! MÅSTE BORT!!
« Svar #15 skrivet: 12 jan-12 kl 15:51 »
Ett bra sätt att slippa ett antal skummisar är att bara sälja till någon med SE-nummer. Tycka vad en vill om jordbruksverksbyråkratin, men den som köper några bockar under fagert skitsnack om gott hem för att sedan slakta direkt de kommit hem med bockarna - de lär inte ha produktionsplatsnummer!

Inte för att det garanterar något, men den som har produktionsplats har åtminstone djur och förhoppningsvis erfarenhet. Torptomten har rätt, den som låter sina djur föröka sig bör oxå veta vad den ska göra med överflödiga handjur!

Våran get var oreggad, och lika glad var han för det.

(hon var det visst nu när jag tänker efter)
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Per Gynt

  • Gäst
SV: AKUT! MÅSTE BORT!!
« Svar #16 skrivet: 12 jan-12 kl 18:22 »
Nybörjare på get, som nybörjare på ett glas vatten, vem som helst klarar väll att ta hand om en get?

Den inställningen gör att det ofta går ganska dåligt. Läs här på gettavlan får du se vad mange svårigheter getägare råkar ut för.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: AKUT! MÅSTE BORT!!
« Svar #17 skrivet: 17 jan-12 kl 07:45 »
Har ingen lösning på sälj problemet. Djurägande är ett otroligt ansvar. Att sälja till någon som bara vill rädda liver på ett djur är sällan den bästa lösningen. Då är slakt mycket bättre. Bock kommer innebära killingar. Vad var tanken med bocken? Var den att barnen skulle få killingar att klappa eller mjölk. Blir nu geten med killing igen planera då redan nu för vad som ska ske med vårens killingar.  När ska de slaktas om de inte blir sålda osv. Kan man inte tänka sej att slakta överblivna killingar så kastrera bocken nu. Slakta eller kastrera alla bockarna. Se det som en bonus om de blir sålda men slakta dom vid 4 månader så blir det gott kött och ni slipper inavel. Detta är väll ett bra ställe att försöka sälja ett djur. Men en bock killing över är det nog fler här som har än någon annan stans.

Läste i en djurbok (komer inte i håg vilken) Innan du skaffar höns tänk efter om du kan nacka en höna. kan du inte det skaffa inte höns. Tycker det borde tänkas mer på det innan gulliga djur skaffas. inge ont till den som började tråden . Det är svårt att bli av med bock killingar. Lätt att bli desperat.

Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Sussilo

  • Gäst
SV: AKUT! MÅSTE BORT!!
« Svar #18 skrivet: 17 jan-12 kl 08:02 »
Mycket klokt, Eva! Rent allmänt tycker jag det är förkastligt att producera djurungar av vad slag de vara må bara för att det är roligt och de är så söta. Det är oansvarigt och leder till alltför många olyckliga djur. Bakom all avel ska finnas en uttänkt plan, har man inte det ska man inte syssla med avel.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: AKUT! MÅSTE BORT!!
« Svar #19 skrivet: 17 jan-12 kl 10:31 »
Bra talat, Eva med getterna och Sussilo!  I could not agree more.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 4 användare (1 dolda)
LimJans, Oskari, Homestead_Hustler

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser