Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammleverpastej och -biffar  (läst 18287 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Lammleverpastej och -biffar
« skrivet: 09 nov-03 kl 22:28 »
Datum: 2 september, 2002 ;

Lammlever brukar vi äta som den är (se njurrecept ovan) och vänta med leverpastej till grisslakten innan jul. Men det blir en väldigt mild och fin leverpastej av lamm.
Här ett gott klassiskt recept på dansk leverpastej som utgår från 400 g lever; multiplicera efter hur mycket lever du har.
Skär av svålen på 200 g späck och skär späcket i tärningar som kokas i 10 minuter i lättsaltat vatten. Putsa och skär levern i bitar. Ta av späckkastrullen från värmen och lägg i levern i 5 minuter innan du häller av vattnet. Detta tar bort lite smak och är enligt min mening onödigt med lammlever.
Mal späck och lever i en köttkvarn två gånger, sista gången med en gullök och 8-10 ansjovisar. Rör ned 2 tsk salt, en tsk svartpeppar, en msk mejram, 1/2 dl vetemjöl, 2 ägg och till sist 1,5 dl het mjölk. Lite ansjovisspad om du tycker om det. Stek ett litet prov och kolla sälta och kryddning.
Grädda pastej i smord form med lock på 150°C, vattenbad behövs ej. Eller koka in leverpastejen i små burkar, men fyll dem inte till mer än hälften, den sväller när den kokas in. Man kan också frysa in smeten i påsar och ta fram en påse då och då och tömma i en form och grädda.
Eller klippa av ett litet hörn på påsen och spritsa ut leverbiffar i stekpannan. Underbart gott.
 

Petter  
petter@alternativ.nu

(Inlägg flyttat från gamla "kokboken" av admin)

Patrik Arlid

  • Inlägg: 24
    • Östergötland
    • Byggnadsvård och hantverk
SV: Lammleverpastej och -biffar
« Svar #1 skrivet: 27 sep-09 kl 09:47 »
Jag tänkte koka in leverpastej på burk. Hur blir leverpastej om man hettar upp den innan användandet för att bli av med ev botulismfara? Hur gör ni?

Och hur blir det med med mjölk i när man kokar in? Jag har fått för mig att man inte kan ha mjölkvaror i inkokning.
« Senast ändrad: 27 sep-09 kl 10:21 av Patrik Arlid »
Patrik Arlid

V-kaos

  • Inlägg: 175
    • Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
SV: Lammleverpastej och -biffar
« Svar #2 skrivet: 30 sep-09 kl 12:34 »
Tror ni det går att använda en stavmixer och lite tålamod om man inte har varken köttkvar eller stor vanlig mixer?  ???

Har länge tänkt ge mig på att göra leverpastej då det är lätt att få tag i inälvsvaror och det är billigt. Och extra bra om det går att lägga i frysen som du beskriver och grädda senare. Det visste jag inte om. Tycker inte riktigt det är värt 2€ eller mer för en liten burk på 150gram, även om leverpastejen här är ok. Dock finns det inte den klassiska bakade med lite bränd yta. Det kan jag verkligen sakna!
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Lammleverpastej och -biffar
« Svar #3 skrivet: 06 okt-09 kl 16:00 »
Petter,

det läses smaskens... men hur länge gräddar jag i ugnen? Jag antar att jag sätter pa locken sedan när det är klargräddat och väntar pa 'klick' när det svalnar?

Men hur länge ska det gräddas.. här är jag med 3 ren och en bit älglever redo i köket. *ler*  Och hungrig!

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Lammleverpastej och -biffar
« Svar #4 skrivet: 07 okt-09 kl 11:19 »
The day after:

Det var bara att prova grädda.. sätter i termometer i en burk och väntar tills temperaturen stiger. Var slarvigt och smeten blev för varmt, kokat för länge för varmt MEN blev gott i alla fall.

Anmärkningar:
Funkar även bra när man ersätter lammlever med ren och älglever och späck med ren lammfet.
Glasburkar kann fyllas till 2/3, funkar ocksa.
Grädda ca 30/40 min men det beror nog pa burksorlek.

Smakligt maltid!

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 6 användare (2 dolda)
tuslus, fri, LimJans, Högnemobon

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser