Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns lukt  (läst 1406 gånger)

Marie Moberg

  • Inlägg: 2
Höns lukt
« skrivet: 10 aug-20 kl 19:14 »
Tänkte skaffa höns till nästa vår/sommar. Dom ska bo i ladugården med en hage ansluten.
Vi förvarar virke bara ett par meter bort i samma lokal. Kommer den ta åt sig lukten av hönsen eller klarar det sig? Har försökt googla men hittar inget


Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Höns lukt
« Svar #1 skrivet: 10 aug-20 kl 19:39 »
Skulle säga att just lukten av fågelskit sätter sig ganska bra, det tar ganska lång tid innan det släpper.

Sen finns det ju många saker omkring som påverkar, en stor lada med inte alt för många djur och hyfsat tät städning så blir problemen ganska små, dom är mycket hellre ute så har de tillgång till utegården hela tiden kommer de mest vara där.

Sen kan det ju vara värt att fundera på vad virket ska användas till, fondvägg i sovrummet eller panel till ladan

 

Marie Moberg

  • Inlägg: 2
SV: Höns lukt
« Svar #2 skrivet: 10 aug-20 kl 20:38 »
Skulle säga att just lukten av fågelskit sätter sig ganska bra, det tar ganska lång tid innan det släpper.

Sen finns det ju många saker omkring som påverkar, en stor lada med inte alt för många djur och hyfsat tät städning så blir problemen ganska små, dom är mycket hellre ute så har de tillgång till utegården hela tiden kommer de mest vara där.

Sen kan det ju vara värt att fundera på vad virket ska användas till, fondvägg i sovrummet eller panel till ladan

Tack för jättesnabbt svar. Det är möbelvirke som ligger på tork. Så kanske inte det roligaste att få fågelskit lukt på nya möblerna

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Höns lukt
« Svar #3 skrivet: 11 aug-20 kl 09:09 »
Om du ger dom vegetariskt KRAVfoder luktar skiten mindre. Om du har gödselbricka under sittpinnarna som du tömmer var dag, är också mycket av lukten bemästrad.
kretslopp

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: Höns lukt
« Svar #4 skrivet: 11 aug-20 kl 12:48 »
En liten fundering. Är inte allt hönsfoder vegetariskt?
Hur kan lukten bli mindre för att det är kravmärkt?


Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Höns lukt
« Svar #5 skrivet: 11 aug-20 kl 13:40 »
En liten fundering. Är inte allt hönsfoder vegetariskt?
Hur kan lukten bli mindre för att det är kravmärkt?

Min tanke också. Våra hästars bajs luktar inte mindre för att de betar ute helt ekologiskt eller får ”oekologiskt” hö.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Höns lukt
« Svar #6 skrivet: 13 aug-20 kl 18:52 »
Vanligt värpfoder brukar innehålla flera olika ingredienser som är animaliskas, som fiskmjöl köttmjöl och benmjöl. Kravfodret är vegetariskt rakt igenom.
kretslopp

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: Höns lukt
« Svar #7 skrivet: 03 sep-20 kl 09:18 »
Men om hönorna går lösa och äter lite av varje så äter dom ju kryp och mask. Jag vill inte ha dom instängda i hönshuset och en steril hönsgård. Hönor är väl egentligen allätare och det skall man kanske inte ändra på.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Höns lukt
« Svar #8 skrivet: 03 sep-20 kl 15:43 »
Har du en bricka under sittpinnarna som du tömmer var dag blir det inte mycket lukt.
kretslopp

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Höns lukt
« Svar #9 skrivet: 05 sep-20 kl 13:07 »
Vanligt värpfoder brukar innehålla flera olika ingredienser som är animaliskas, som fiskmjöl köttmjöl och benmjöl. Kravfodret är vegetariskt rakt igenom.

Jag vet inte vad du köper för foder men jag kan inte hitta nått av det du säger i innehållsförteckningen på mitt vanliga standardforder, det är väl inte ens tillåtet att ge höns animalisk mat, jag får ju inte ens ge dem en bit falukorv om man följer regelboken?

Har inte märkt att det luktar varken mer eller mindre för att de får olika foder, däremot kan man ju städa ofta men det tröttnar man ju rätt snart på.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser