Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapat i textil - FOTOTRÅD  (läst 275960 gånger)

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #40 skrivet: 01 jan-07 kl 21:42 »
AHA!! Det var visst rätstickning jag pysslar med ;D! Enbart räta maskor, det var enkelt! Men de aviga såg knepigare ut, jag får väl sittta framför skärmen och prova mig fram ;)! Att experimentera är det bästa jag vet!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Spraka

  • Inlägg: 952
  • Till vänster The Real Spraka!
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #41 skrivet: 02 jan-07 kl 01:09 »
Jätterolig tråd... Himla inspirerande med alla fina alster!

Själv har jag kommit igång med att spinna efter mer än tjugo års uppehåll; hittade både spinnrock och ull här på Forumet :)      
Dessutom har jag nyss stickat en traditionell rundstickat islandströja i lopi-garn med mönster runt halsen och funderar på att börja sticka barn-islandströjor.

Förut pysslade jag mycket med textil; jag växtfärgade garn, jag spann och stickade och gjorde även tavlor (applikationer) i textil. Gillar också att sy lapptäcken och har tillverkat två stycken i mitt liv. Hur man växtfärgar har jag glömt, men häromdagen spann jag för första gången efter mitt lilla uppehåll på några decennier ;) och det är som att cykla: kan man det så sitter det!  ;D

Det är märkligt, men det känns som om jag återerövrar värdefulla delar av det som är JAG, sådant som jag tappat under loppets gång... hade nästan glömt bort hur roligt det är att sy, spinna och sticka...

Synd att jag inte har en digitalkamera så jag kan dela med mig av mina alster... men om jag kan låna en inom överskådlig tid, så återkommer jag!  :)  
« Senast ändrad: 02 jan-07 kl 01:15 av Spraka »
Why be normal when you can be yourself?

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #42 skrivet: 02 jan-07 kl 07:32 »
Synd att jag inte har en digitalkamera så jag kan dela med mig av mina alster... men om jag kan låna en inom överskådlig tid, så återkommer jag!  :)  

Ta ett snack med min man...  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #43 skrivet: 02 jan-07 kl 08:29 »
Ior, är din pläd vävd i kypert? Min är vävd i gåsögon men det flyter i hop eftersom jag valde brunt och svart. Det bruna skulle ha varit lite ljusare. Mitt nästa vävprojekt (efter trasmattorna som sitter uppe nu) är nog linnehanddukar. Både till kök och badrum tänkte jag. Till badrummet (händer) kan jag kanske väva dem lite längre bara.

Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #44 skrivet: 02 jan-07 kl 08:46 »
jag letade fram garn igår och började sticka en halsduk i spetsmönster jag såg sådana på robygge men de fostade 650:- vilket jag inte har rår med , men utan denna sida hade jag inte fått ispiretion att börja sticka när jag har kommit lite längre på stickningen ska jag försöka lägga ut en bild mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #45 skrivet: 04 jan-07 kl 09:10 »
Förresten. Vilken kul fotboja! Vad sa mottagaren om den presenten? Har du hittat på mönstret själv eller?
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Annafia

  • Inlägg: 22
    • Dalarna
Nybörjare...
« Svar #46 skrivet: 04 jan-07 kl 16:41 »
Har just börjat sticka, lärde mej aldrig mer än att sticka räta (att det var räta har jag just lyckats komma fram till  :-[) i skolan och tyckte att det var det tristaste på den annars roliga syslöjden. Med hjälp av internet har jag lyckats friska upp mitt minne vad gäller stickningen, och har även lärt mej att sticka avigt.  ;DHär kommer ett foto på mitt första "alster", en halsduk till systerdotterns docka.  

Om du behöver hjälp med att hitta rätt i stickningens värld är följande sida värd ett besök: http://www.knittinghelp.com
« Senast ändrad: 04 jan-07 kl 16:43 av Annafia »
Uppvuxen på landet, i ett antis- hem, kunde inte komma därifrån och till stan fort nog. Nu är jag äntligen tillbaka på landet igen! ;)

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #47 skrivet: 04 jan-07 kl 20:07 »
Mannen skrattade gott åt fotbojan. Han hade verkligen roligt! Fast jag kan tänka mig att den inte passar åt alla... Fast vem som uppskattar den allra mest är nog barnens yngsta kusin på snart 5 år. När hon hälsar på är den i hård användning...

Idén till bojan kom ursprungligen härifrån:

http://www.knitty.com/ISSUEwinter05/PATTmarleysghost.html

Jag började med en kedja, men kom sen på att vi nog behöver något kraftigare  ;), stickade en boll eller kula, fyllde den och stickade också det som ska runt foten och tovade i tvättmaskin. Det hela fästs sen men kardborreband runt foten.

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #48 skrivet: 05 jan-07 kl 07:54 »
Annafia, behöver du hjälp med stickningen så finns jag runt hörnet. Jobbar i Umeå och bor på landet utanför. Och älskar att sticka.

I går kväll stickade jag klart en disktrasa. I linnegarn. Den ser ut som en bit metallbrynja. Tror ni det funkar? Jag tycker mig ha sett såna till salu men min blev kanske lite väl grov i strukturen. Ska fota i helgen så får ni se.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Annafia

  • Inlägg: 22
    • Dalarna
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #49 skrivet: 05 jan-07 kl 12:38 »
Magda, vad trevligt! När jag ger mej in på något mer komplicerat kommer jag nog behöva all hjälp jag kan få.  ;)
« Senast ändrad: 05 jan-07 kl 12:43 av Annafia »
Uppvuxen på landet, i ett antis- hem, kunde inte komma därifrån och till stan fort nog. Nu är jag äntligen tillbaka på landet igen! ;)

annan

  • Inlägg: 918
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #50 skrivet: 05 jan-07 kl 16:26 »
jag har börjat fota  ;D

just nu håller jag på med en självrandande tröja i tvåtrådigt 100% ull (svenska gotlandsfår) stickor 3 1/2. den stickas uppifrån i ett stycke (!) i raglandmodell enligt mönster i en några år gammal tidningen hemslöjden. den blir såååå fin ;D

(mattan under tröjan har min moster gjort för 20 år sedan enligt mina önskemål)
« Senast ändrad: 05 jan-07 kl 16:42 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Spraka

  • Inlägg: 952
  • Till vänster The Real Spraka!
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #51 skrivet: 06 jan-07 kl 15:47 »
Åh, Annan, vilken skitsnygg tröja! Färgen och randigheten är himla fina, men jag är ännu mera nyfiken på det finurliga sättet att sticka, uppifrån och ner! Det har jag aldrig sett!
Verkar smidigt...
Kan du tänka dig att dela med dig? Skulle bli MYCKET glad för stickbeskrivningen!

Är garnet handspunnet?

Själv brukar jag sticka islandströjor som man också sticker i ett stycke, men där gör man tvärtom, man börjar man nerifrån och upp. Först sticker man livet (på rundstickor), sedan ärmarna för sig och så sammafogar man hela altet när man kommit till brösthöjd och därifrån mönstersticker man och minskar fram till halsen. Tyvärr har jag ingen kamera...
Why be normal when you can be yourself?

annan

  • Inlägg: 918
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #52 skrivet: 07 jan-07 kl 11:35 »
fan jag hade skrivit ner ungefär hur jag gjorde, sen klantade jag mig >:(

Beskrivningen är i alla fall gjord av Clara Salander och finns i Hemslöjden nr 2003:5

man börjar med att virka en snodd som räcker runt huvet
sen plockar man upp maskor
sen räknar man...

sen stickar man ;D

skall se om jag orkar förklara mer en annan gång, men jag skulle rekomendera att du kollar på biblioteket efter tidskriften, jag kan inte garantera att min beskrivning blir...korrekt :-[

garnet köpte jag på ösröö fårfarm utanför varberg (värt ett besök!), det är inte handspunnet men spunnet i sverige (glömde fråga var) och till ett bra pris 40 kr/ hg (35 för enfärgat)

till min tröja kommer det att gå åt ca 4hg
« Senast ändrad: 07 jan-07 kl 13:24 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Spraka

  • Inlägg: 952
  • Till vänster The Real Spraka!
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #53 skrivet: 07 jan-07 kl 16:42 »
TACK!  :)  Toppen att du kom ihåg vilket nummer av tidningen det var, nu blir det hur enkelt som helst att komma över mönstret!

Ska till bibblan och kolla nästa veckan!  :)
Why be normal when you can be yourself?

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #54 skrivet: 07 jan-07 kl 20:43 »

garnet köpte jag på ösröö fårfarm utanför varberg (värt ett besök!), det är inte handspunnet men spunnet i sverige (glömde fråga var) och till ett bra pris 40 kr/ hg (35 för enfärgat)


vad FIIIINT!! Måste-åka-till-Öströö. måste-åka... (måste sno åt mig ett projekt i Varbergstrakten  ;D)

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #55 skrivet: 08 jan-07 kl 10:20 »
Jättesnygg tröja!! Blir alltså ränderna där de blir efter garnet? I så fall är det ändå väldigt jämt, men sådana garn kanske är så... Jag har aldrig stickat i den typen av färgning... Måste nog testa det  :D

Ösröö fårfarm har en hemsida: http://www.ostroofarfarm.com/

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #56 skrivet: 08 jan-07 kl 11:20 »
Fint! jag har åx det där nummret av tidningen. Jag har sneglat på den där tröjan länge, man kanske skulle ta å prova. Det där garnet har jag åxå, men entrådigt! Jag har stickat två sjalar i det, en med bandkant å en med pärlor instickat. Det måste jag ju fota. Pärlstickning är kul.

Just nu är jag dock så såld på Oleanas mönster så jag blir sjuk. Måste sticka! Men jag har så ont i arm och skuldra av allt stickande. Disktrasan blev föresten sådär.... mer som en pannlapp.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

annan

  • Inlägg: 918
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #57 skrivet: 08 jan-07 kl 21:20 »
... Jag har aldrig stickat i den typen av färgning... Måste nog testa det  :D



testa, det är spännande, man kan inte på förhand veta hur det blir, och är man inte nöjd kan man ju alltid repa upp :o ;)

fast garnet är ju inte "färgat" utan i ullens naturliga färger, men det fattade du nog ändå

nä nu måste jag sticka färdigt ärm nr 2 ;D
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Marieberg

  • Gäst
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #58 skrivet: 08 jan-07 kl 21:27 »

Annan, nåde dig om du inte sätter in ett foto på den färdiga tröjan! ;)

annan

  • Inlägg: 918
Re:Skapat i textil - FOTOTRÅD
« Svar #59 skrivet: 10 jan-07 kl 17:59 »

Annan, nåde dig om du inte sätter in ett foto på den färdiga tröjan! ;)

ja jag vågar inget annat ;)
tills vidare får du hålla till godo med min mans (pippi/fiskar) tröja stickad på samma sätt i isländsks ull(Àlafoss Lopi)

(mattan har min mor vävt och barnet har jag gjort)
« Senast ändrad: 10 jan-07 kl 18:15 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 6 användare (2 dolda)
addebadde, von tratt, Luckyswed, Lars mellberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser