Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vår häck (= insynsskydd) förstör grannens utsikt  (läst 7843 gånger)

sunshinex

  • Inlägg: 96
Vår häck (= insynsskydd) förstör grannens utsikt
« skrivet: 22 jul-16 kl 21:56 »
Någon klok människa som kan ge mig råd hur jag ska lösa ett litet vardagsbekymmer: Vi bor i ett område där husen ligger ganska tätt. De närmaste grannarna är jättetrevliga och våra barn leker ofta med varandra. Ändå känner jag att jag har behov av en trädgård utan insyn. Eftersom vi har grönsaksodlingar och biodlingar vistas jag en hel del i trädgården och jag tycker att det är skönt att få jobba ostört samt kunna gå ut i bara särken, sola topless ;) m.m, m.m. Grannarna har också ofta besök och då drar jag mig för att sätta igång med t.ex biodlingen eftersom jag vet av erfarenhet att jag hamnar på högsta scen :-)   Grannarnas hus ligger aningen högre upp än vårt och från deras altan och vardagsrum (med panoramafönster) har de panoramautsikt över vår trädgård.

För ett par år sedan planterade vi en tujahäck i syfte att det skulle skapa insynsskydd. Häcken planterades en meter in på vår tomt, alltså inte vid tomtgräns. Häcken är nu ca 2 meter hög och börjar ge lite skydd. Men... nu har grannarna, som ju vant sig vid att ha utsikt över vår trädgård ("utsikten" tar slut där vår trädgård tar slut eftersom det är ett stort garage på andra sidan vägen), börjat anmärka på häcken. Jag förstår dom såklart. Men samtidigt kan jag först nu slappna av och känna att vi har lite privatliv här hemma.

Öppenhet i all ära, men människor är olika och vissa har mer behov av avskildhet och privatliv än andra. Hur löser man egentligen en sådan här situation? Lyssna på sina egna behov eller se till de andras? Svårt att kompromissa här: antingen är det ju insyn eller så är det inte insyn, ett mellanting blir svårt...

Ja, vad tycker ni?

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Vår häck (= insynsskydd) förstör grannens utsikt
« Svar #1 skrivet: 22 jul-16 kl 22:16 »
 Intressant problem, man kan tycka att om tuijahäcken endast skymmer utsikten in i er trädgård så får grannen acceptera det. Dock eftersom jag bor i norrlands inland, tycker jag att ni ska flytta ut till glesbygden i norrland så är det lätt att hitta fastigheter med hyggliga avstånd till grannar,

sunshinex

  • Inlägg: 96
SV: Vår häck (= insynsskydd) förstör grannens utsikt
« Svar #2 skrivet: 22 jul-16 kl 22:29 »
Det var en toppenidé! Hade gärna flyttat ut till Norrlands glesbygd :). Men det blir nog svårt att få med sig resten av "gänget" i hushållet :'(

Ja, världen är full av små bekymmer och stora bekymmer. Det ena bekymret är inte likt det andra ;)

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Vår häck (= insynsskydd) förstör grannens utsikt
« Svar #3 skrivet: 22 jul-16 kl 22:39 »
 Jo jag kan tänka mig att det är svårt få med en hel familj på en flytt. Dock var det trevligt att Du inte direkt ansåg en sådan ide som jätteknäpp.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vår häck (= insynsskydd) förstör grannens utsikt
« Svar #4 skrivet: 22 jul-16 kl 23:33 »
Läs på vad som gäller i din kommun.
Och står det inget så kontakta byggnadskontoret.
Detta för att ha kött på benen när du tar diskutionen med grannen.

Visst kan man förstå deras syn på saken men det är inte dom som har prenumerationen på er tomt och de aktiviter som förekommer där.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Vår häck (= insynsskydd) förstör grannens utsikt
« Svar #5 skrivet: 23 jul-16 kl 00:08 »
Jag fattar inte. Allt grannen kan se är alltså er trädgård? Och säger att dom inte gillar att dom inte kan se vad ni gör? Vad pinsamt för dom.
//Luff

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vår häck (= insynsskydd) förstör grannens utsikt
« Svar #6 skrivet: 23 jul-16 kl 05:03 »
Intressant problem, man kan tycka att om tuijahäcken endast skymmer utsikten in i er trädgård så får grannen acceptera det. Dock eftersom jag bor i norrlands inland, tycker jag att ni ska flytta ut till glesbygden i norrland så är det lätt att hitta fastigheter med hyggliga avstånd till grannar,

Det har ingen som helst betydelse vad man skymmer för utsikt för grannar, så länge det handlar om växtlighet. Har man växtligheten på sin egen tomt, så har ingen med det att göra. Det är bara om kommunen anser att det utgör trafikhinder, som de kan göra något.

sunshinex

  • Inlägg: 96
SV: Vår häck (= insynsskydd) förstör grannens utsikt
« Svar #7 skrivet: 23 jul-16 kl 08:24 »
Nä, vi har juridiskt rätt att ha vår lilla(!) häck i fred! Men grannarna verkar sura... och det är ju trist eftersom vi egentligen har en mycket god relation. Problemet är att det inte fanns någon avgränsning mellan våra tomter överhuvudtaget när grannarna flyttade in (vårt hus var tidigare en gård, som avstyckades när farbrorn som ägde den dog. Grannen bor på en av de avstyckade tomterna), så de har liksom vant sig vid fri sikt...



 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vår häck (= insynsskydd) förstör grannens utsikt
« Svar #8 skrivet: 23 jul-16 kl 09:44 »
Börja med att prata med grannen, är det verkligen så att de vill ha full insyn på er fastighet?
Ni måste försöka komma överens om hur hög tujahäcken får tillåtas bli i förhållande till grannens utsikt och ert behov av insynsskydd. Beroende lite på tujasort så kan ju häcken bli väldigt hög 5-10 m kanske, och då kan en ju ha lite förståelse för att grannen surnar till mer och mer i takt med att häcken växer.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Vår häck (= insynsskydd) förstör grannens utsikt
« Svar #9 skrivet: 23 jul-16 kl 12:34 »
Alltså hade det varit typ sjöutsikt efter er tomt, eller mycket vacker natur eller något annat man vill se så hade jag förstått dem. Men när det enbart är er tomt de vill se så skulle jag gärna låtit häcken bli 5 meter hög!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vår häck (= insynsskydd) förstör grannens utsikt
« Svar #10 skrivet: 23 jul-16 kl 13:23 »
Påminns om hur brorsan hade det. Längs tomten stod 3stora körsbärsträd och utanför en äng. På ängen byggdes ett hus 5m ifrån tomtgräns.. sen hade de köksfönstret som ett jättelikt burspråk mot träden.. brorsan blev tillsagd att ta ner träden och gjorde det..sen hade han grannarna stirrandes rätt in dagligen..för de såg ju endast hans tomt åt det hållet...kul!  Ett vanligt problem när husen är i samma storlek som de små tomterna.. en tomt ska vara minst 5000kvm så man har lite eget space... Behåll du häcken..
Fjäderfän och kaniner

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Vår häck (= insynsskydd) förstör grannens utsikt
« Svar #11 skrivet: 23 jul-16 kl 19:36 »
Men har dom utsikt över mer än er tomt åt det hållet? ingen äng eller skogsbryn där dom kan följa djurlivet?

Tujor är djävulens påfund faktiskt. Inget växer i skuggan av en tuja så om grannens helt plötsligt får 5 meter skugga på sin tomt varje dag så förstår jag irritationen.
//Luff

sunshinex

  • Inlägg: 96
SV: Vår häck (= insynsskydd) förstör grannens utsikt
« Svar #12 skrivet: 23 jul-16 kl 21:25 »
Nej, ingen fin utsikt förutom vår tomt. Utanför finns en gångbana, parkeringsplats med garage (som tillhör radhusen som ligger på andra sidan gångvägen) + en bilväg. Man kan skymta en skogsrand långt bort i fjärran också, men den kommer de att kunna se oavsett tujor eller inte tujor.

Tujorna ska inte bli så mycket högre än vad de är nu, vi tänkte oss 2-2,5 meter.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vår häck (= insynsskydd) förstör grannens utsikt
« Svar #13 skrivet: 23 jul-16 kl 22:24 »
Nej, ingen fin utsikt förutom vår tomt. Utanför finns en gångbana, parkeringsplats med garage (som tillhör radhusen som ligger på andra sidan gångvägen) + en bilväg. Man kan skymta en skogsrand långt bort i fjärran också, men den kommer de att kunna se oavsett tujor eller inte tujor.

Tujorna ska inte bli så mycket högre än vad de är nu, vi tänkte oss 2-2,5 meter.

Som sagt.
Kolla med komunen vad som gäller i din kommun.
Detta för att ha något på fötterna.
Diskutera saken med grannen förklara din ståndpunkt använd gärna informationen från kommunen.
Försök komma fram till en lösning som fungerar för er bägge.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vår häck (= insynsskydd) förstör grannens utsikt
« Svar #14 skrivet: 23 jul-16 kl 22:50 »
Som sagt, prata med grannen i första hand, det är kanske bra för denne, och för grannsämjan, att veta hur hög ni tänkt er att häcken ska bli. En tät tujahäck är ju faktiskt lite som ett plank även om det inte räknas som ett sådant
https://www.kristianstad.se/upload/%C3%96versta%20menyn/Om%20kommunen/Ovning/Regler,%20rekommendationer%20och%20tips%20g%C3%A4llande%20h%C3%A4ck,%20staket,%20plank%20eller%20mur.pdf
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vår häck (= insynsskydd) förstör grannens utsikt
« Svar #15 skrivet: 24 jul-16 kl 17:17 »
Sök bygglov..släng upp ett plank och ta ner häcken efter det..haha vad snopen grannen kommer bli då..
Fjäderfän och kaniner

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vår häck (= insynsskydd) förstör grannens utsikt
« Svar #16 skrivet: 24 jul-16 kl 17:22 »
Sök bygglov..släng upp ett plank och ta ner häcken efter det..haha vad snopen grannen kommer bli då..


 ;D

Problemet är att ett sådant bygglov måste ut på remiss via grannarna. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Vår häck (= insynsskydd) förstör grannens utsikt
« Svar #17 skrivet: 24 jul-16 kl 17:42 »
Kanske av betydelse hur långt från grannens fönster eller altan hamnar häcken tro...Min svärfar hade ett liknande problem...Hmmm...Han drev upp allehanda slingerväxter som skydd  :D...Såg ut som en Törnerosavägg mot grannen  8) ...

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Vår häck (= insynsskydd) förstör grannens utsikt
« Svar #18 skrivet: 24 jul-16 kl 23:09 »
Det här funkar bra. Högt Gunnebo bakom. Håller hunden inne också.
//Luff

sunshinex

  • Inlägg: 96
SV: Vår häck (= insynsskydd) förstör grannens utsikt
« Svar #19 skrivet: 29 jul-16 kl 11:14 »
Tack för alla svar! Nu har allt löst sig  :). Jag frågade grannarna hur de kände inför häcken. Till min förvåning svarade de att höjden var helt okej. De verkade faktiskt också tycka att det var skönt att häcken gav lite insynsskydd. Jag insåg att det var jag själv som hade feltolkat deras tidigare kommentarer om att häcken var väldigt hög.  Vi kom fram till att vi skulle låta häcken växa lite till och börja klippa/forma den nästa vår.

På ett ställe av häcken har älgarna gått bärsärkagång vilket innebär att den är betydligt lägre just där. Vi kom överens om att låta det vara så, så att vi fortfarande kan stå och prata "över häcken" om vi vill. På så sätt får vi både områden med insynsskydd + områden där vi kan se varandra och "umgås" om vi så vill.

Slutet gott, allting gott!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 3 användare
köksträdgård, Be, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser