Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rengöring  (läst 1920 gånger)

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
Rengöring
« skrivet: 17 okt-19 kl 16:42 »
Hej, hur gör ni rent olika maskin delar mm, funderar på att köpa mig en ultraljudstvätt

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Rengöring
« Svar #1 skrivet: 17 okt-19 kl 16:55 »
Högtryckstvätt eller tandborste

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Rengöring
« Svar #2 skrivet: 17 okt-19 kl 17:56 »
Det beror helt och hållet på vad det är för delar, vad de tål att tvättas med, vad det är för slags smuts som ska bort och hur rent det måste bli.

Ibland högtryckstvätt och kallt eller varmt vatten, ibland en tvättbalja med t ex hetvatten och diskmedel eller lacknafta, och penslar och borstar.
Ibland fungerar ultraljudstvätt bättre, ibland smugglar man in sakerna i diskmaskinen.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Rengöring
« Svar #3 skrivet: 21 okt-19 kl 08:46 »
högtryckstvätt, wd40 och tandborste för utvändiga saker. Bräkleen för bromsskivor, t-röd innan jag målar metall.

Men som Torbjörn säger så beror det på vad det är och hur känsligt det är. Högtryck mot elektronik eller hjullager är t ex ingen bra idé.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Rengöring
« Svar #4 skrivet: 22 okt-19 kl 22:02 »
Har funderat på bygga nån enkel smådelstvätt med akvariepump och filter tror det vore nice att kunna återanvända t.ex. avfettning :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Rengöring
« Svar #5 skrivet: 23 okt-19 kl 09:57 »
Vet en jordbrukare, som hade en maskin som var ingrodd med skit och högtryckstvätten var trasig.
Han ringde polisen anonymt och sa att maskinen var stulen och då kom dom för att leta nå nummer för att identifiera den.
De rengjorde den grundligt innan de hitta rätt och såg att det var bondens maskin.


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Rengöring
« Svar #6 skrivet: 23 okt-19 kl 10:01 »
Om det är oljigt eller fullt av fett, så rengör jag med diesel, som jag sen kör genom filter och tankar i bilen.

NilsBirger

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Rengöring
« Svar #7 skrivet: 23 okt-19 kl 15:56 »
Diesel, bensin, wd-40, olja, bräkleen, kokande vatten
+
pensel, tandborste, högtryck, morakniv, diskborste, spackelspade, trasa

Kombinera tills det lossnar!

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Rengöring
« Svar #8 skrivet: 23 okt-19 kl 22:07 »
Ingen som har erfarenhet av ultraljudstvätt?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Rengöring
« Svar #9 skrivet: 24 okt-19 kl 11:15 »
Ingen som har erfarenhet av ultraljudstvätt?

Jodå, ultraljudstvätt är utmärkt för många ändamål. Det gäller bara att välja tvättvätska efter karaktären på smutsen och det som ska rengöras.
I vissa fall fungerar det med bara hetvatten, i andra fall hetvatten ihop med diskmedel, avfettning eller något liknande, det händer också att det kan vara lämpligare med hetvatten med något surt (t ex fosforsyra eller citronsyra) i vissa fall.
Lacknafta eller bensin kan man också behöva ta till, då ska man dock tänka på brandrisken och se till att det inte finns ens en tillstymmelse för risk till gnistbildning i reläkontakter, timers mm i tvätten medan man har brandfarliga ångor runt den (Använd tvätt med mekanisk timer, INTE elektronisk. Ha ev värme i tvätten avstängd. Dra upp timern innan stickproppen sätts i, dra ur stickproppen innan timern har gått ut ) . Helst bör man hålla till utomhus, långt från byggnader och ömtåliga saker, vid sådan tvättning.
Ska man rengöra igengrodda förgasare med hartsavlagringar från åldrad bensin mm, så brukar bensin + 20 % cellulosaförtunning vara lämpligt. Observera dock att det är olika lösningsmedel i olika märken av förtunning, det är inte alla sorter som fungerar lika bra. Biltema har haft en förmåga att byta recept på förtunningen för varje år, så det är inte alla årgångar som är lämpliga för förgasarrengöring.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Rengöring
« Svar #10 skrivet: 30 okt-19 kl 09:03 »
Håller på att röja ut ena huset som fungerat som förråd, så jag kan bygga ett snickeri.
Hittade en palldragare som oljan hade runnit ur, så det var en stor seg kladdig fläck.
Hittade tidigare en dunk brännvin och det funkade bra att lösa upp oljan och torka rent.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 8 användare (3 dolda)
xaelanar, javill, Be, Lucas Axman, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser