Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska jag lösa det här  (läst 1369 gånger)

Lini

  • Inlägg: 41
    • Hälsingland
Hur ska jag lösa det här
« skrivet: 15 okt-19 kl 13:50 »
Nu har ungdomarna börjat gala, är lite osäker på om det bara är en eller flera eftersom dom endera har rampfeber eller bara blir upptagna med att tigga godis så fort jag kommer i närheten. Dock har jag en lite otrevlig aning att av de fem silkeskycklingarna jag tog hem är nog fyra tuppar.  :o

Ska se om jag kan lägga upp lite bilder när jag kommer hem, men om det nu skulle vara så, hur ska jag då hantera situationen? Att göra mig av med överflödiga tuppar är självklart, men om det bara skulle bli en tupp och en höna kvar... Skulle hon klara vintern så?

Visserligen är jag nybörjare, men det känns inte direkt idealiskt. Tanken var ju att beställa lite vackra chockladsilkesägg till våren/sommaren om någon vill ruva för att fylla ut flocken, men först ska dom ju ta sig igenom vintern, så det känns som en väldigt avlägsen lösning nu. Helst ville jag vara lite petig med vilka raser jag har, och att få tag på dessa på kort varsel blir nog svårt, men om det måste skaffas en extra höna så gör jag såklart det (eller hönor? Har hört att man inte ska skaffa nya solo, men blir det mycket fajt om det bara är en tupp & höna sedan tidigare?).

Lini

  • Inlägg: 41
    • Hälsingland
SV: Hur ska jag lösa det här
« Svar #1 skrivet: 15 okt-19 kl 15:55 »
Dom svarta har jag varit osäker på länge eftersom dom har haft rätt yviga mössor, börjar dock bli lite svårt att ignorera kammarna.




Ettan känns som en klar tupp och tvåan har rätt yvig luva men börjar ge en mer "tuppig" känsla. Trean är mindre, har ingen kam och verkar ty sig mer till mig så den är nog favoriten hittills (och med min sedvanliga tur kanske enda hönan).




Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hur ska jag lösa det här
« Svar #2 skrivet: 16 okt-19 kl 18:42 »
Det sämsta du kan göra är ju att behålla alla tupparna och en höna.
En höna och en tupp funkar ju en stund men försök hitta en höna till eller fler, annars finns risken att tuppen lägger all sin "kärlek" på en höna, och det kan bli slitsamt för henne.
En tupp håller väl någorlunda koll på vem han precis har bestigit men problemet uppstår främst när flera tuppar turas om. Tror jag.

Du kan ju förbereda dig lite med att köpa/göra en hönssadel, finns trådar om dessa på forumet.

Leta efter höna och vässa yxan!
Det är aldrig för sent att ge upp.

Lini

  • Inlägg: 41
    • Hälsingland
SV: Hur ska jag lösa det här
« Svar #3 skrivet: 16 okt-19 kl 19:44 »
Jo, att jag inte ska behålla alla tupparna har jag klart för mig, och håller redan på att leta nya hem åt tre av dom.

Det jag undrade över var väl lite mer om man sen måste introducera två nya hönor på en gång till en flock på bara en tupp & höna, eller om det går med en solo höna som tillägg när gruppen är så pass liten.

Vill ju ha lite specifika raser, och min max-flock blir bara 4-5 hönor + en tupp, så jag vill helst inte fylla upp hönshuset med "bara för att få mer höns"-inköp om det kan undvikas till någon grad. Skulle hellre vänta tills jag kan hitta favoritraserna, men det kan ju ta lite för länge, så risken finns att man måste ta vad som finns tillgängligt. Frågan då blir om det kan fungera med bara en ny eller om det blir problem för den ensamma nykomlingen.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hur ska jag lösa det här
« Svar #4 skrivet: 16 okt-19 kl 20:26 »
Jag har stoppat in ensamkommande i flocken utan problem, klart att det kan bli lite jidder i början för att alla ska komma på plats. Men i begränsat utrymme och med gömställen så går det bra.
Undvik lösspringande i trädgården någon dag, det finns risk att alla inte går in och sover annars.
Det är aldrig för sent att ge upp.

 

Lini

  • Inlägg: 41
    • Hälsingland
SV: Hur ska jag lösa det här
« Svar #5 skrivet: 17 okt-19 kl 16:00 »
Det var skönt att höra.  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 3 användare
xaelanar, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser