Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovering av timmerhus 1700-tal  (läst 2704 gånger)

garrylopez

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
Renovering av timmerhus 1700-tal
« skrivet: 05 aug-19 kl 17:56 »
Hej! Första tråden och massa frågor. Har tittat runt på forumet men inte hittat det jag letat efter. Har fått ett timmerhus i Dalarna från 1700-talet med plåttak och nästan klart utan isolering.
Min plan är att riva ut allt och isolera golv, eventuellt väggar och tak.
Frågor
1. Vilket är det bästa alternativet att isolera golvet? Just nu är det bara jordgolv.
1a. Vilken konstruktion ska jag använda mig av, torpagrund?
2. Timret har mossa intryckt men oklart hur bra det isolera, ska jag lerkila insidan av timret sen lägga på vindpapp reglar och sen panel på det?
2a. Vilken vindpapp är bäst?
3. Taket är som jag skrev av plåt, vad isolerar jag taket bäst med?
3a. Vilken konstruktion är lämpligast?

Vill försöka göra det utan gullfiber och annat dåligt. Huset är kanske 25 kvm och kommer värmas med en kamin. Planen är att ha det på sommaren och om allt går som det ska även på vintrarna.

Tacksam för all hjälp om litteratur och guider på nätet
Tack på förhand ;D ;D ;D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Renovering av timmerhus 1700-tal
« Svar #1 skrivet: 05 aug-19 kl 21:14 »
Jag skulle sätta in balkar av och klä botten på dom och fylla utrymmet med Kutterspån.
Köp samma som används av hästfolk till deras boxar.  Blir jäkla billigt.
Packa noggrant och ha dit råspont.
Mossan mellan timret är en bra isolator men den åldras hyfsat fort.
Ta bort synlig och dreva med lindrev.
Då blir det vindtätt.
Ville du ha både hängslen och livrem så har du dit diffusionsöppen vindpapp innan du reglar upp och har dit panel. Det kan vara klokt att fylla utrymmet med tunna skivor av lin.
Jag gjordempå liknade sätt i ett av våra rum och det blev det varmaste i kåken.

Är det bara plåt i taket? Inte råspont?
Är det inte det så kan det bli besvärligt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Renovering av timmerhus 1700-tal
« Svar #2 skrivet: 05 aug-19 kl 21:58 »
Jag vill tipsa om hampaisolering, både som strö(skävor) och fiber/ull.
Det är aldrig för sent att ge upp.

BergsHuset

  • Inlägg: 16
    • Västergötland
SV: Renovering av timmerhus 1700-tal
« Svar #3 skrivet: 06 aug-19 kl 09:57 »
Hej.
Om du lerklinar väggarna så behöver du ju inte sätta vindpapp. Leran gör det ganska vindtätt. Vi har flera rum med enbart lera på väggarna, funkar toppen. Men självklart kan du sätta panel innanför om det känns bättre. Vi har använt rullar med bambu som man häftar upp på väggen. Sen köp lite lerpulver och sand, blanda och pressa upp. Väldigt enkelt och smidigt att jobba med färdigblandad lerputs, eller pulver.

Angående golvet, så om du orkar, så kan du ju gräva ut, fylla med typ skummade glasstenar eller liknande material, sen lägga balkar och golv direkt på det. Behövs ingen fuktspärr vad jag vet. Är ju en fördel att inte ha något som kan dra åt sig fukt i golvet på första våningen.

Jag tror inte att värmeförlusten är speciellt stor just i golven, och en så liten stuga kommer bli varm snabbt. Antagligen viktigare att isolera taket. Och så slipper du en torpargrund. Beror ju på om huset har en bra stengrund eller ej.  Håller på att göra ett golv nu med likande förutsättningar, urgrävd grund dock med lergolv...


https://konstruktionsblog.tumblr.com

Angående taket, så vet jag faktiskt inte hur man gör. Plåt kondenserar ju en hel del. När vi gjorde vår vind, så byggde vi en separat konstruktion invändigt med vindpapp utåt, och hampa samt fuktbroms och panel.. Kanske inte helt applicerbart på ditt projekt dock. Men viktigt är nog att du ser till att fukten som kondenserar på insidan av plåten kan torka ur ordentligt. Om isoleringen inte är så viktig så kanske du kan skruva upp lerskivor på balkarna, spara en luftspalt och sen lerklina... Eller jag vet faktiskt inte. Finns nog nån här med mer info.
« Senast ändrad: 06 aug-19 kl 10:02 av BergsHuset »

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Renovering av timmerhus 1700-tal
« Svar #4 skrivet: 06 aug-19 kl 11:11 »
Glöm inte att ha i någon sort armering i lerklinigen, lättströ av hampa, halm, barr eller nå liknande.

Använd tunga isoleringmaterial som kan lagra värmen när du eldar.

garrylopez

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Renovering av timmerhus 1700-tal
« Svar #5 skrivet: 06 aug-19 kl 15:24 »
Hej.
Om du lerklinar väggarna så behöver du ju inte sätta vindpapp. Leran gör det ganska vindtätt. Vi har flera rum med enbart lera på väggarna, funkar toppen. Men självklart kan du sätta panel innanför om det känns bättre. Vi har använt rullar med bambu som man häftar upp på väggen. Sen köp lite lerpulver och sand, blanda och pressa upp. Väldigt enkelt och smidigt att jobba med färdigblandad lerputs, eller pulver.

Angående golvet, så om du orkar, så kan du ju gräva ut, fylla med typ skummade glasstenar eller liknande material, sen lägga balkar och golv direkt på det. Behövs ingen fuktspärr vad jag vet. Är ju en fördel att inte ha något som kan dra åt sig fukt i golvet på första våningen.

Jag tror inte att värmeförlusten är speciellt stor just i golven, och en så liten stuga kommer bli varm snabbt. Antagligen viktigare att isolera taket. Och så slipper du en torpargrund. Beror ju på om huset har en bra stengrund eller ej.  Håller på att göra ett golv nu med likande förutsättningar, urgrävd grund dock med lergolv...


https://konstruktionsblog.tumblr.com

Angående taket, så vet jag faktiskt inte hur man gör. Plåt kondenserar ju en hel del. När vi gjorde vår vind, så byggde vi en separat konstruktion invändigt med vindpapp utåt, och hampa samt fuktbroms och panel.. Kanske inte helt applicerbart på ditt projekt dock. Men viktigt är nog att du ser till att fukten som kondenserar på insidan av plåten kan torka ur ordentligt. Om isoleringen inte är så viktig så kanske du kan skruva upp lerskivor på balkarna, spara en luftspalt och sen lerklina... Eller jag vet faktiskt inte. Finns nog nån här med mer info.

Spännande med lerklining, men bara så jag förstått rätt! Jag trycker alltså in leran mellan timmerstockarna? Rensar först mossan på insidan? Äter inte möss detta magiska material?
Angående taket så finns rätt dåliga takstolar som jag funderar på att byta ut.. oklart vad jag ska göra där.
Golvet lät intressant men undrar vad jag ska använda för isoleringsmaterial? Har långa tjocka trädplankor som är från 1700-talet som jag tänkte planhyvla och olja in, kan jag lerklina mellan springorna på golvet också?
Tack för alla svar!

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Renovering av timmerhus 1700-tal
« Svar #6 skrivet: 06 aug-19 kl 18:19 »
I springorna mellan timret tätar du med lindrev. Lerklingen läggs utanpå timret från golv till tak så att du får en slät yta som sen går att måla eller tapetsera (tror jag) på.

BergsHuset

  • Inlägg: 16
    • Västergötland
SV: Renovering av timmerhus 1700-tal
« Svar #7 skrivet: 06 aug-19 kl 21:20 »
Hej.
Finns mycket på nätet om hur man lerklinar. Det är inte så svårt och man måste inte följa allt slaviskt. Antar att du inte har rundtimmer inne utan att det är tillyxat. I stort så blandar man till lera (enligt recept). Räcker gott med bara lerputs (färdigblandat) och vatten.  Eller så kan man göra egen lera osv. Finns många alternativ. Men den man köper är enkel att jobba med, sitter bra och spricker inte så mycket.

Sen sätter man upp ett nät, hönsnät, bamburaster eller vad man nu tycker känns bäst. Går även att spika upp lite små lister på väggarna så leran har nått att fästa i. Helt enligt tycke och smak...  Sen e det bara att lägga på leran, som med vilken puts som helst. Bred spakel, lite bearbetning och sen när man gör lager 2 som blir finlagret så kan man arbeta det lite slätare.

Högst ovetenskaplig beskrivning, men jag har testat lite olika metoder, och det mesta funkar :)

Leran gör ju att ingen vind kan komma in. Om du i stället har rundtimmer så har jag sett ett projekt där dom skruvade lister längsgående med balkarna och sen fyllde allt med lera.... hittar dock ingen bild på det.

gjorde en bloggpost om det idag :)
« Senast ändrad: 06 aug-19 kl 21:46 av BergsHuset »

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Renovering av timmerhus 1700-tal
« Svar #8 skrivet: 27 aug-19 kl 21:00 »
Behövs verkligen drev, lerklining och papp? I den renoverade delen av vårt hus lät jag mossan vara kvar mellan stockarna och slog på en diff. Öppen vindpapp. Inget drag där. Men då är det oxå gipsat med renoveringsgips på insidan.
Se till att du får golvet dragfritt. Vindpapp fyller ju sin funktion även där.
Köp en rulle papp och prova med. Finns flera sorter som är lite olika att jobba med. Vet inte om alla är difföppna dock. Jag hade nån typ av tjärpapp som gick sönder väldigt lätt vid ojämnheter.

Och har du ett par dåliga takstolar så är det väl, på det lilla huset, lika bra att riva alla, och sen bygga nytt tak från grunden med isolering (cellulosa?) luftning, takstol, råspont, papp och takklädsel. Som jag ser det blir det bäst i längden om du har enbart plåt idag.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Renovering av timmerhus 1700-tal
« Svar #9 skrivet: 27 aug-19 kl 23:04 »
Behövs verkligen drev, lerklining och papp? I den renoverade delen av vårt hus lät jag mossan vara kvar mellan stockarna och slog på en diff. Öppen vindpapp. Inget drag där. Men då är det oxå gipsat med renoveringsgips på insidan.
Se till att du får golvet dragfritt. Vindpapp fyller ju sin funktion även där.
Köp en rulle papp och prova med. Finns flera sorter som är lite olika att jobba med. Vet inte om alla är difföppna dock. Jag hade nån typ av tjärpapp som gick sönder väldigt lätt vid ojämnheter.

Och har du ett par dåliga takstolar så är det väl, på det lilla huset, lika bra att riva alla, och sen bygga nytt tak från grunden med isolering (cellulosa?) luftning, takstol, råspont, papp och takklädsel. Som jag ser det blir det bäst i längden om du har enbart plåt idag.

Nej, man behöver inte alla tre det räcker ofta väldigt bra med en.
Men som jag ser det så är det "bara" arbetstid att få till det och det är en billig investering i att få det varmt och gott inomhus.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Funky Skebo

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Renovering av timmerhus 1700-tal
« Svar #10 skrivet: 14 okt-19 kl 15:12 »
Jag rekommenderar den byggnadsvårdsmässiga vägen när du har ett så gammalt hus. Och jag får känslan av att du redan lutar åt det hållet. Jag skulle gått med i byggnadsvårdsföreningen och sen bett om konsultation på plats.
Annars finns det en drös med böcker i ämnet vilken ingen är helt klockren så bäst att läsa flera tills man inser vad som är ”fel”.
Så renoveras torp & gårdar är en klassiker och jag tror mycket knas är borta från senaste utgåvan.

 

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Renovering av timmerhus 1700-tal
« Svar #11 skrivet: 17 okt-19 kl 00:50 »
Sen gå en kurs i lerklining, der är alltid nå bra man lär sig som man inte har tänkte på innan. Hur man undviker ex. sprickor i möten mellan två väggar, eller olika blandningar. Sen är det roligt att träffa andra som också har liknande bygg intresse.

 Sen lerklining är så roligt och fritt byggmaterial.

 Testa att gräv lite på tomten så kanske du hittar lera, så gjorde då jag. För det är ganska dyrt att köps om man ska ha mycket.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser