Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Amaranth  (läst 3686 gånger)

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
Amaranth
« skrivet: 16 mar-19 kl 11:54 »
Någon som odlar amaranth för att skörda frön? Jag hittade en burk med frön längst bak i skafferiet. Den har säkert stått där i tio år nu, jag använder dem i matlagning men det går inte åt så mycket. Sådde några frön på skoj och till min lycka grodde de på tre dagar! Så nu undrar jag om någon har tips på hur jag ska ta hand om plantorna. Hur härdiga är de? Hinner de växa till sig och bilda frön i motsvarande svensk zon 2? De är än så länge ganska små och skrangliga men står under växtbelysning. Har sett amaranth som blomsterfrön men vet inte vilken art detta är. Hoppas på tips!
 
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Amaranth
« Svar #1 skrivet: 16 mar-19 kl 13:26 »
Va intressant. Vad är det för växt och hur använder man fröna?
kretslopp

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Amaranth
« Svar #2 skrivet: 16 mar-19 kl 14:10 »
Följande klippt från "Kurera.se" (vars trovärdighet jag förstås inte kan gå i god för):

"Amarant har använts som gröda under en lång tid och odlas bland annat i Afrika, Mexiko och Indien. Busken ger ifrån sig tusentals frön som liknar quinoan, har ett lågt GI-värde, högt proteininnehåll och är glutenfri. Man gör bland annat flingor, mjöl och inkavete av
amaranth. Den är lättsmält och har en mild och lätt nötsmak.

Används till: Som bas i en mängd rätter som biffar, grytor, röror och sallader. Amaranth passar även bra till gröt, bakning, omeletter och efterrätter. När fröna kokas avger de stärkelse varför de kan användas till redningar.

Näringsvärde:
Energi 374 kcal
Protein 14,5 gram
Fett 6,5 gram
Kolhydrater 51 gram
Fiber 15 gram"

Mera info hittar du t.ex. här: https://livsmedelsinfo.nu/livsmedel/n%C3%A4ringsv%C3%A4rde-amaranth-grain2c-cooked-us.html
och här: https://www.nyttigt.se/nytt/amaranth-har-lagt-gi-och-ar-rikt-pa-proteiner-vitaminer-och-mineraler/ 

Tråden om veganer och odling innehåller så många "missar" angående proteinerna. Som du redan vet behöver man inte kött för det. Det finns massor av frön som är tillräckligt näringsrika bara man vet hur man hittar dem. Många kan man säkert odla här, det är bara det att ingen har tänkt på det. ;)

Det här kom upp när jag sökte på "odla amaranth": http://www.vaxteko.nu/html/sll/forb_org_biol_odl/odlaren/ODN96-2/ODN96-2B.HTM

Det skulle vara kul att höra om någon som odlat och lyckats samla frön. Mina frön är alltså köpta för många år sedan i hälsokostaffär men grodde lätt. Jag kan återkomma och berätta hur det går. 
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Amaranth
« Svar #3 skrivet: 17 mar-19 kl 22:39 »
Vi har Amarant sen länge. Den sjävsår sig i växthuset varje år. Fröna kan poppas som minipopcorn och är kanon i musli

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Amaranth
« Svar #4 skrivet: 18 mar-19 kl 17:32 »
Vi har Amarant sen länge. Den sjävsår sig i växthuset varje år. Fröna kan poppas som minipopcorn och är kanon i musli

Kul att höra. Har ni prövat ha någon planta på friland? Jag har tyvärr inget växthus (ännu). Vilkebn odlingszon finns ni i?

Jag använder också amaranth som ni, den är dessutom jättebra att röra ner i grytor och olika röror.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

hildegard

  • Moderator
  • Inlägg: 555
    • Östergötland
SV: Amaranth
« Svar #5 skrivet: 19 mar-19 kl 21:04 »
Jag odlar på friland i zon 3, olika sorter, mest den röda. Funkat i flera år.

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Amaranth
« Svar #6 skrivet: 22 mar-19 kl 18:35 »
Hildegard, äter du fröna också? Jag vet ju inte vilken sort jag har annat än att den är ätlig.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Vissel-Johanna

  • Gäst
SV: Amaranth
« Svar #7 skrivet: 25 mar-19 kl 16:23 »
En annan sort, blodamarant, kan användas som färgväxt. Har inte provat att äta den men tycker att den borde smaka rödbeta.:)

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Amaranth
« Svar #8 skrivet: 25 mar-19 kl 16:47 »
Intressant. Jag har skolat om mina pytteplantor nu, de växer på sakta men säkert. Ska bli spännande att se hur de ser ut om de orkar ändå fram!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

 

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Amaranth
« Svar #9 skrivet: 17 okt-19 kl 15:01 »
Uppdatering: Planterade ut mina plantor på friland i somras och de växte väldigt bra. Sedan fegade jag ur och grävde upp dem för några veckor sedan. Planterade om dem i stora terracottakrukor och ställde dem i söderfönster. De har varit ganska törstiga men växer så det knakar så igår kunde jag klippa av alla fröställningar. Jag vet inte exakt när fröna är klara att skörda men det kändes ok att göra det nu. Eftersom fröna är så små var jag rädd att inte hinna ta vara på dem innan de trillar av. De får nu eftermogna på brickor precis som jag gör med nässelfrön. Jag fick med en hel del blad och de är också ätliga, bara att fräsa upp som spenat.

Plantorna har fått massor av småskott så jag hoppas att de vill växa vidare i krukorna i vinter. Jag ska också försöka ta skott av dem och se om jag kan få dem att rota sig för att få flera plantor så jag kan låta några stå ute nästa vinter. 
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, von tratt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser