Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  All info om Lamor  (läst 2777 gånger)

Hagus

  • Inlägg: 1
All info om Lamor
« skrivet: 06 aug-14 kl 09:12 »
Hej på er!
Jag har en fårbesättning och har blivit mer och mer nervös för vargen som verkar riva får både här och där. Jag har nu köpt hem en lamahingst på ett år som ska gå med fåren och skydda dom mot både varg och tvåbenta tjuvar.
Däremot så är min kunskap om lamor väldigt liten! Har försökt hitta info på nätet men tycker det är svårt. Han får nu hö och lusernpellets så länge han står på box och lär känna oss och fåren i boxen bredvid! Gör jag rätt? All info jag kan få tar jag tacksamt emot! :)

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: All info om Lamor
« Svar #1 skrivet: 03 okt-14 kl 10:29 »
Jag undersökte lamadjur just av samma skäl.

Lamor lär dock vara känsliga för fårparasiter och det rekommenderas inte att de skall gå i hägn där det har gått får på ganska lång tid... Det kan alltså vara lönt att kolla parasitläget för djuren.

Hoppas att det går bra för dig ändå.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14487
    • Östergötland
SV: All info om Lamor
« Svar #2 skrivet: 03 okt-14 kl 12:24 »
Här har du lite tråkig information  http://www.vargfakta.se/nyheter/lamadjur-kansliga-for-parasit-vanligt-forekommande-bland-far/

Hoppas du får glädje av djuret ändå, en ny bekantskap vidgar vyerna.

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: All info om Lamor
« Svar #3 skrivet: 05 okt-14 kl 10:05 »
Maremma hundar har jag förstått är bästa alternativet....? De skall gå me fåren som deras flock i så fall.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14487
    • Östergötland
SV: All info om Lamor
« Svar #4 skrivet: 05 okt-14 kl 22:40 »
Förutom riskerna med fårvaktande hundar så tycker jag de "äter" för många får per hund och år. En liten fårbesättning bär inte den kostnaden.

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: All info om Lamor
« Svar #5 skrivet: 06 okt-14 kl 19:05 »
Förutom riskerna med fårvaktande hundar så tycker jag de "äter" för många får per hund och år. En liten fårbesättning bär inte den kostnaden.

Du har uppenbarligen tänkt igenom alternativen ordentligt - vad rekommenderar du?
Effektiv el-staket?
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14487
    • Östergötland
SV: All info om Lamor
« Svar #6 skrivet: 06 okt-14 kl 20:28 »
Ja, men inte de här förstärkta vanliga femtråders som myndigheterna vill få folk till att tro skall räcka. Eller egentligen att skaffa djur som hålls i bur, eftersom myndigheterna har valt att förstöra för de som håller betesdjur.

En hungrig varg, eller flock, är det inte mycket som stoppar. Men man kan göra det svårt för dem så att de väljer att gå vidare. Tror att det billigaste är att sätta 2-3 rader med en eller två trådar utanför det vanliga stängslet och koppla dem till ett riktigt dunderaggregat. Om vargen inte kan vara nära stängslet utan att få en stöt så har han svårare att leta efter svagheter. Vargen beter sig oftast som räven när den skall ta sig in, och den filuren är det oftast bäst att inte låta leta hål och svagheter i hönsgården.

Sedan tror jag att om man skall kunna ha får när vargplågan blir stor, så måste man ha en natthage som har ett så rejält stängsel att den skulle kunna fungera som hundgård för stora hundar och dessutom att stängslet är elektrifierat. Tyvärr får man lite svårt med beteshygienen då.

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: All info om Lamor
« Svar #7 skrivet: 07 okt-14 kl 07:47 »
Angående laman så hoppas jag för din o dina djurs skull att det blir bra.
Men varifrån har du köpt honom?
Är han uppvuxen med andra lamor?
Enl min erfarenhet (har haft en lama) är han för ung för att bli fårvaktare. Man rekomenderar äldre, minst tvååriga hanar som är kastrerade. Risken med en ettåring, som dessutom är hingst, är att han kommer att tro att han är ett får o börjar betäcka dina får. Då blir utgången inte så rolig.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: All info om Lamor
« Svar #8 skrivet: 07 okt-14 kl 08:03 »
Fråga. Bör de inte vara två?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Heidruna

  • Inlägg: 5
    • Norge
SV: All info om Lamor
« Svar #9 skrivet: 05 nov-14 kl 13:11 »
Gratulerer med lama! Du er heldig :) 
Når det er sagt: Som med alle andre dyr bør man lese grundig om de FØR man kjøper de. 

Lamaer er flokkdyr, de burde være minst 2 stk.  Mange oppdrettere nekter å selge til noen som kun skal ha en lama.

Hingster kan være aggressive og forsøke å parre hunnsauer. De kan gjøre stor skade på mindre dyr. Du bør definitivt kastrere din lama!  Hingster har også et par skarpe rovdyrtenner som bør fjernes, hvis oppdretteren ikke allerede har gjort dette.

Om en ulv/varg angriper kan den lett drepe en lama. Lamaer kan fungere avskrekkende og holde en ensom ulv unna, men om de er flere, eller veldig sultne, har ikke lamaen en sjanse. Lamaer vil heller ikke beskytte mot tobeinte tyver, da de generelt er sky, og ikke aggressive (heldigvis) mot mennesker.


De er fantastiske dyr, men som med alle andre dyr bør man vite hva man gjør før man kjøper de. Og om man skaffer lama bør det være fordi man ønsker seg presis en lama. :)



JonasWess

  • Inlägg: 199
  • En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: All info om Lamor
« Svar #10 skrivet: 18 dec-14 kl 18:27 »
Hej, Har inga egna men har lite erfarenhet och stort intresse av kameldjur.  :)

Dom går utmärkt att lära att gå i grimma med grimskaft och invanandet ska helst börjas i tidig ålder. Om du ska ha dom som fårvaktare är det lättast att köpa en valack eller hingst som sedan kastreras för valacker är mer lätthanterliga än hingstar och skulle rekommendera att ha två stycken valacker. Det kommer bli mycket träning om du nu har en unghingst.

Dom äter ungefär som ett får, eller lite mer, men behöver även ett kraftfoder som heter Camelia tror jag det heter som är ett kraftfoder som finns att köpa oftast på Granngården, men annars kan man be dom ta in det eller vända sig direkt till grossisten.

Hanterar du dom mycket så blir dom väldigt tama och kommer när man ropar på dom och så, men man kan jämnföra dom mycket med får, ju mer du pysslar mer dom ju mer tama blir dom.

Stängsel krävs delvis el eller helt el då dom behöver höga staket för att inte hoppa över staken.

Sjukdomar finns det inga direkt kända i Sverige, men dom behöver bland annat klippas emellanåt och skyddas från regn, rusk och kyla precis som fåren.

Lamor är relativt billiga jämnföra med tex alpackor som är ett annat kameldjur, men som inte alls funkar som vakt åt fåren då dom är samma storlek om än mycket högre hals. Nej Lamor är bästa vakten om man ska välja ett kameldjur och dom kan kosta allt från 5-6000 kr/st. till 10-15.000 kr/st.

Jag har mest erfarenhet av alpacka genom goda vänner som är uppfödare av dess, men lamor är ju släkt och jag har läst på ordentligt om båda raserna. Vet att Adlibris har böcker om dessa djur och jag har själv köpt böcker om alpackor och lamor.  :)
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jona d, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser