Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja/ge bort kycklingkött?  (läst 4669 gånger)

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
Sälja/ge bort kycklingkött?
« skrivet: 25 mar-13 kl 08:57 »
Jag har för mig att jag läst nånstans att kött av kyckling är undantaget från reglerna om godkänt slakteri. Kan jag sälja/ge bort hemslaktat kött?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

hökemôsarn

  • Inlägg: 45
    • Västergötland
SV: Sälja/ge bort kycklingkött?
« Svar #1 skrivet: 25 mar-13 kl 11:27 »
Om du går in på livsmedelsverkets sida under livsmedelsföretag/starta företag så finns det pdf-filer på högersidan "försäljning av små mängder primärprodukter".
Hur detta stämmer med jordbruksverkets regler har jag inte orkat sätta mig in i.
Bor på liten gård med familj, bin, katt, kaniner och höns - vit och brun lohman, plymouth rock, brun leghorn, järhöns.
Livet är en livsfarlig åkomma med 100% dödlighet.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Sälja/ge bort kycklingkött?
« Svar #2 skrivet: 03 apr-13 kl 20:02 »
Vad jag förstått när jag läst broschyren, så är det inga problem att köpa hemslaktade tuppar?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Sälja/ge bort kycklingkött?
« Svar #3 skrivet: 04 apr-13 kl 11:06 »
Hej!

Man kan ha ett sk nollskaligt slakteri på gården. Man får då slakta upp till 10 000 fjäderfär/år och köttet behöver inte kontrolleras av veterinär. Köttet får man enbart sälja direkt till konsument. Man måste dock uppfylla krav på lokal, hantering mm och det är kommunen som har tillsyn över detta.

Bäst är således att ringa miljökontoret på sin kommun!

Här finns mer info: http://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/djur-och-veterinarfragor/trycksaker-9/lantbruksdjur/fjaderfa-3/ekologisk-slaktkyckling.html

Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Existens!

  • Gäst
SV: Sälja/ge bort kycklingkött?
« Svar #4 skrivet: 04 apr-13 kl 11:16 »
Om du går in på livsmedelsverkets sida under livsmedelsföretag/starta företag så finns det pdf-filer på högersidan "försäljning av små mängder primärprodukter".
Hur detta stämmer med jordbruksverkets regler har jag inte orkat sätta mig in i.

Ett slaktat djur är inte längre en primärprodukt.

Som Grendela säger.. själva slakteriet lär man inte komma undan, men däremot då veterinärbesiktingen.

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Sälja/ge bort kycklingkött?
« Svar #5 skrivet: 04 apr-13 kl 12:05 »
Att ge bort en och annan slaktad överskottstupp till släkt och vänner är väl förvisso utanför lagen, men inget jag själv skulle tveka ett ögonblick att göra.

Lagen är ju till för att den som köper kött ska vara säker på att det är hanterat på rätt sätt under hygieniska förhållanden och inte för att det är livsfarligt för någon annan än den som bor i hushållet att äta en hemslaktad tupp.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Sälja/ge bort kycklingkött?
« Svar #6 skrivet: 07 apr-13 kl 19:50 »
Vad är det egentligen för risker man tar då, när man köper hemslaktad kyckling? Det kan väl inte vara nån fara om man bara tillagar den ordentligt? Vilket man ju alltid ska med kyckling ändå...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Sälja/ge bort kycklingkött?
« Svar #7 skrivet: 06 maj-13 kl 11:30 »
Vad är det egentligen för risker man tar då, när man köper hemslaktad kyckling? Det kan väl inte vara nån fara om man bara tillagar den ordentligt? Vilket man ju alltid ska med kyckling ändå...
Salmonella och campylobacter är de vanligaste problemen, båda försvinner om man tillagar väl. Man ska också komma ihåg att rengöra knivar och skärbrädor väl, samt allt annat som det råa köttet varit i kontakt med. Men gör man bara det är risken väldigt liten. Jag har ätit hemslaktat kött av olika slag i 35 år nu, och aldrig blivit sjuk av kött som jag själv slaktat och tillagat. Däremot av vad en del mindre hygieniska människor slaktat/tillagat. Vissa människor har inget begrepp om hygien, och kan inte ens tvätta händerna på ett adekvat sätt  :-X.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

 

Johan87

  • Inlägg: 53
    • Västerbotten
SV: Sälja/ge bort kycklingkött?
« Svar #8 skrivet: 29 dec-15 kl 23:11 »
Jag har hört en variant. Man säljer det levande djuret och snäll som man är hjälper man den nya ägaren med slakten... 5 minuter senare. Eller 2. :-X


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser