Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  perma kultur, frön från samma familj  (läst 3949 gånger)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
perma kultur, frön från samma familj
« skrivet: 12 feb-11 kl 09:38 »
När jag tittade runt lite på nätet om permaodling så pratas det om "familjegrupper". Olika plantor som vill och befrämjar varandras växtpotential. trivs ihop och använder olika rotdjup...
De hjälper varandra att få upp näring och vatten och fungerar i symbios...
Odlaren (har glömt hans namn) hade en skål med blandade frön från samma "familj" och bredsådde blandningen.
Kan någon hjälpa mig med info? ???

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: perma kultur, frön från samma familj
« Svar #1 skrivet: 14 feb-11 kl 01:17 »
Är det någon därute som odlar enligt Perma kultur-principen?

Jessie Hillbilly

  • Inlägg: 24
    • -
SV: perma kultur, frön från samma familj
« Svar #2 skrivet: 16 feb-11 kl 09:23 »
Hej hej!  Ja, perma kultur har blivit populär. 
Nej, det är inte riktigt min grej men jag tror att det är baserad på bra princip.  Själv här jag mycket odling och jag känner att det blir lite för mycket planering med perma kultur MEN om det känns bra för dig skulle jag rekommendera en kurs eller hjälpa till med en projekt;
http://www.permakultur.se/index.php?option=com_content&view=article&id=50&Itemid=57&lang=en

Själv tycker jag att det räcker med att förstår jord och gynnsam samodling....plantera basilika under tomat plantor, vitlök med jordgubbar eller potatis, rosor och persilja, mm. //Jessie

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: perma kultur, frön från samma familj
« Svar #3 skrivet: 16 feb-11 kl 10:00 »
Är det polykultur du menar? Att man har flera ettåriga växter tillsammans i ett land?

Toby Hemenway skriver en del om detta i Gaia's Garden.

http://www.amazon.com/Gaias-Garden-Guide-Home-Scale-Permaculture/dp/1890132527

Man kan t.ex. börja med att så rädisor, sallad, spenat och ringblommor tidigt på våren. Majrovor kan också funka. Morötter tror jag inte klarar konkurrensen. Sedan skördar man varefter genom att dra upp plantorna och i hålen sår man i stället t.ex. ärter eller bönor eller sätter dit förkultiverade plantor av något annat, som kål. Tanken är att man utnyttjar de olika zonerna under och över jord maximalt och att man odlar tätt för att hålla ogräset stången. Med tanke på att man tar ut mycket ur jorden, så får man vara noga med gödslingen.

Andra varianter är ju att utnyttja utrymmet mellan långsamma växter (som palsternacka) eller höga/smala (som bondbönor) till att så sånt som skördas tidigt, innan de långsammare blir riktigt stora och behöver utrymmet.

Jag har provat en del. Olika slags salladsväxter funkar bra och jag har ofta nöjt mig med det. Här har jag också problem med våtarv och revsmörblomma som trots idog rensning kryper in mellan plantorna. En variant är ju att så i pallkrage, det minskar ogräsproblemet.

I liten skala är det ju bara att testa och experimentera. En liten varning för att blanda och bredså frön, man får bättre spridning om man sår var sort för sig.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: perma kultur, frön från samma familj
« Svar #4 skrivet: 16 feb-11 kl 14:32 »
Tack snälla för era länkar! Toppen. Synd att jag precis har missat kursen. Typiskt :'(
Ja, Christina jag vet knappt själv vad jag menar... ??? Virrig gammal tant :o
Jag får kolla upp polykultur :)
Vad jag är ute efter är ett odlingssystem som är naturligt, jag vill jobba med naturen.
Att med hjälp av växter få bukt med sjukdomar genom att få rätt växter ihop. En del drar upp näring från djupet och för upp den till de som har grundare rötter. Kort sagt : få ett system i balans. Blanda träd med buskar och örter...
Bor i Skåne och vill försöka ha växter som trivs i vårt klimat så jag kan gå och plocka giftfria smaskiga näringsrika frukter, bär, nötter, grönsaker....(Vilka nötter kan man odla mer än valnöt och hassel?)
Att odla utan att gräva...med mycket kompost...hönsen som gödslar och äter upp larver och insekter.
Få massa frisk jord, frisk mat och friska djur med så lite tungt arbete som möjligt.
Finns det nå´t ljuvligare än att plocka en fräsch, fullmogen, solvarm och väldoftande tomat mm och stoppa det direkt i munnen. Eller ett nyupptaget stånd potatis, nykokt och med klippt gräslök, dill och persilja, lite salt och en smörklick :P
Nykokt sparris...
Jösses jag har precis ätit, det märks inte, jag dreglar...

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: perma kultur, frön från samma familj
« Svar #5 skrivet: 16 feb-11 kl 14:49 »

Vad jag är ute efter är ett odlingssystem som är naturligt, jag vill jobba med naturen.


Tanken är sympatisk, men all odling går ju egentligen mot naturen. När vi är nere och rör runt i jorden för att plantera/så något så är naturens svar att snabbt läka såret med något som är snabb- och starkväxande. Alltså ogräs.

Jag försöker också odla utan att gräva i onödan, men har man mycket rotogräs så kommer man inte helt ifrån grävandet. Man kan marktäcka 1-2 säsonger så det blir helt ljustätt, då dör en hel del av rotogräset, men inte allt. Och det kommer glatt tillbaka igen när man börjar odla i jorden.  ::)  Eftersom man hela tiden tar näring ifrån jorden när man skördar så måste den föras tillbaka igen på något sätt, det är också en del jobb.

Men visst går det att odla med arbetsbesparande tekniker som i möjligaste mån utnyttjar olika växters förmåga att locka till sig godartade insekter, luckra jorden, täcka bar jord, dra upp näring från djupet etc.  Mer avancerade polykultur- och permakulturprinciper är vad jag förstår ganska oprövade i Sverige - men det är ju bara att läsa på att testa.  :)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: perma kultur, frön från samma familj
« Svar #6 skrivet: 16 feb-11 kl 15:03 »

 Eftersom man hela tiden tar näring ifrån Men visst går det att odla med arbetsbesparande tekniker som i möjligaste mån utnyttjar olika växters förmåga att locka till sig godartade insekter, luckra jorden, täcka bar jord, dra upp näring från djupet etc.  Mer avancerade polykultur- och permakulturprinciper är vad jag förstår ganska oprövade i Sverige - men det är ju bara att läsa på att testa.  :)
Hur gör du för att bara få med en del av citatet?
VIlle kommentera att man måste föra tillbaka näring.  Vi har ett stort äppelträd som ger mängder mad äpplen varje år, år efter år, efter år utan att få näring. Jag begriper inte hur deet går till. Det enda är gräsklippet som blir liggande...
Det är ju så spännande detta. Att arbeta så mycket som möjligt med naturen. Att allt kan ha flera användningsområden.
Här skriver en som glöder över allt detta som är nytt för mig.
Provade "kompost-te" på grönsakerna i somras.  ;D ;D ;D wow
Är helt galen och sitter på händerna för att inte börja förkultiveringen för tidigt ( i år igen)  ;D

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: perma kultur, frön från samma familj
« Svar #7 skrivet: 16 feb-11 kl 15:10 »
Hur gör du för att bara få med en del av citatet?


Raderar det som inte ska vara med  :)


VIlle kommentera att man måste föra tillbaka näring.  Vi har ett stort äppelträd som ger mängder mad äpplen varje år, år efter år, efter år utan att få näring. Jag begriper inte hur deet går till. Det enda är gräsklippet som blir liggande...


Kanske för att trädet har ett jättestort rotsystem som tar näring över en stor yta? Perenner och annueller fungerar ju olika, men jag kan inte redogöra för det i detalj. Du får kolla i litteraturen.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: perma kultur, frön från samma familj
« Svar #8 skrivet: 16 feb-11 kl 17:49 »
Få massa frisk jord, frisk mat och friska djur med så lite tungt arbete som möjligt.

Är du med i FOBO? ;) Det där är nästan exakt deras måtto, "För en frisk jord, friksa växter, friska djur och människor."
Den organisk biologiska odlingen går ut just på att odla så naturligt som möjligt. Marktäckning, skonsam jordbearbetning (dvs ingen grävning), naturlig växtnäring, samodling etc. Kika in på www.fobo.se där finns bland mycket annat ett par artiklar om samodling.

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: perma kultur, frön från samma familj
« Svar #9 skrivet: 16 feb-11 kl 20:20 »
Att äppelträdet klarar att producera länge utan att utarma jorden är faktiskt ganska logiskt. Dels har det ett betydligt större rotsystem än våra grönsaker och kan alltså ta upp betydligt mer näring, men den största anledningen är förstås att det är en väldigt liten del av trädets totala biomassa som vi faktiskt skördar.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: perma kultur, frön från samma familj
« Svar #10 skrivet: 18 feb-11 kl 09:06 »
Är du med i FOBO? ;) Det där är nästan exakt deras måtto, "För en frisk jord, friksa växter, friska djur och människor."
Kika in på www.fobo.se där finns bland mycket annat ett par artiklar om samodling.

Tack snälla för detta tips. Jag ska bli medlem bums  ;D

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: perma kultur, frön från samma familj
« Svar #11 skrivet: 18 feb-11 kl 09:08 »
Tack snälla för detta tips. Jag ska bli medlem bums  ;D

Gör det! Man får en trevlig medlemstidning med mycket lärorikt och läsvärt.  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser