Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför allergisk mot svenska men inte centralasiatiska ägg?  (läst 2061 gånger)

Norah Centralasien

  • Inlägg: 2
    • Övriga världen
Jag bor i Centralasien där vi jobbar med hållbart ekologiskt djurfoder. När jag besöker Sverige får jag ont i magen när jag äter ägg, även ekologiska. I Centralasien blir jag aldrig allergisk mot äggen. Jag har testat grannens ägg där man mer eller mindre ger hönsen vad som blir över, och även vanliga "butikskedjeägg" utan problem. I övrigt är jag inte allergisk mot något livsmedel. Har någon en idé om en gemensam "onaturlig" nämnare i svenska hönsfoder? Jag får inte ont i magen av att äta fisk eller sojasås.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Varför allergisk mot svenska men inte centralasiatiska ägg?
« Svar #1 skrivet: 17 mar-22 kl 22:46 »
Du får äta ägg i Sverige från nån som inte ger köptfoder och prova det först innan man går till en slutsats om foder.
Förövrigt kände jag en Tysk kille som var gift med en tjej från Sydostasien. Paret började bo där och här halva året var och efter ett tag började han få magont när han var i Sverige och det tog ytterligare några år innan de kom framtill att han hade utvecklat sig en mindre allergi mot något som fanns i burkmat som säljes i Sverige då han åt endast alldeles för färsk mat där. Hade de inte börjat bo både här och där hade han inte fått den där allergin, lite konstig tyckte jag men så kan det bli ibland.   

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Varför allergisk mot svenska men inte centralasiatiska ägg?
« Svar #2 skrivet: 17 mar-22 kl 23:47 »
Vet inte vad det kan vara, men är helt klart intresserad. Vi äter bara egna ägg, men jag tror jag skall köpa ett paket fabriksägg och testa på frun. Hon reagerar på köpegris, men inte på vildsvin eller egenuppdragna nassar.

Behöver ju inte finnas samma beståndsdelar i de båda djurens foder, men det är kul att testa ;D Fast hon kommer nog att se mig som en förrädare och hävda att hönorna kommer att hämnas...

DarkInNight

  • Inlägg: 2
    • Dalarna
SV: Varför allergisk mot svenska men inte centralasiatiska ägg?
« Svar #3 skrivet: 23 mar-22 kl 09:37 »
Jag klarar inte av köpeägg, eller färdiga produkter med ägg i, som bearnaisesås, äggpasta, majonnäs mm får ordentliga magknip  :(

Hemmaägg går bättre, även om jag inte kan vräka i mig.  :)

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Varför allergisk mot svenska men inte centralasiatiska ägg?
« Svar #4 skrivet: 28 mar-22 kl 00:27 »
Får mig att undra om det är något bekämpningsmedel inblandat.

Jmf Klopyralid och aminopyralid, som via djurfoder vandrade vidare till 'naturgödsel' som i sin tur gjorde att vissa grönsaker växte jättedåligt.

https://for.se/2021/08/02/klopyralid-och-aminopyralid-i-godselprodukter-vad-betyder-det-for-fritidsodlare/

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Varför allergisk mot svenska men inte centralasiatiska ägg?
« Svar #5 skrivet: 28 mar-22 kl 11:26 »
Beror på om man är känslig mot soja. Själv tål jag inte soja, och blir rejält sjuk av köpeägg, men ägg från mina egna höns, reagerar jag inte på.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Varför allergisk mot svenska men inte centralasiatiska ägg?
« Svar #6 skrivet: 28 mar-22 kl 12:19 »
Nu gav du mig ännu ett uppslag, Tossefarmor, att prova på frun ;D Skall köpa sojabönor.

Carolus spår med bekämpningsmedel låter jag bli att testa... Men om man tänker efter så tvättas ju köpeäggen, och det medlet kan det ju vara som någon är känslig mot.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Varför allergisk mot svenska men inte centralasiatiska ägg?
« Svar #7 skrivet: 28 mar-22 kl 12:25 »

Köpte ägg (från butik) hygien behandlas med exempelvis ultra violettljus
och behandlingen påverkar inte äggets innehåll!
« Senast ändrad: 28 mar-22 kl 13:04 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Varför allergisk mot svenska men inte centralasiatiska ägg?
« Svar #8 skrivet: 28 mar-22 kl 14:11 »
Det är tvättmedlet jag menar, inte efterföljande UV-desinfektion.

Äggskal är porösa, och det finns alltid risk att något man sprayar på tränger in. Sedan om det sker och är farligt i svenska äggtvättar vet jag inte.

Bekämpningsmedel kommer ju troligast via fodret, men hönorna kan säkert bli utsatta för bekämpningsmedel mot ohyra, olämpligt strö eller mediciner. Tycker dock att det borde väga till svenska höns fördel...

Vet inte hur det är med hönsindustrin specifikt, men i västvärlden mixtras det med en hel del för att både göra foder av sådant vi inte anser som foder, och att göra dåligt foder bättre genom tillsats av enzymer.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Varför allergisk mot svenska men inte centralasiatiska ägg?
« Svar #9 skrivet: 28 mar-22 kl 18:21 »
Antagligen skiljer sig fodret mellan de olika världsdelarna.

När det gäller tvättning så tvättar man med ett så pass lågt vattentryck och varsamt att det inte ska kunna ta sig in i ägget.
Att behandla med UV ljus får man nästan se som att både använda svångrem och hängslen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Varför allergisk mot svenska men inte centralasiatiska ägg?
« Svar #10 skrivet: 29 mar-22 kl 11:30 »
Det är tvättmedlet jag menar, inte efterföljande UV-desinfektion.

Äggskal är porösa, och det finns alltid risk att något man sprayar på tränger in. Sedan om det sker och är farligt i svenska äggtvättar vet jag inte.

Bekämpningsmedel kommer ju troligast via fodret, men hönorna kan säkert bli utsatta för bekämpningsmedel mot ohyra, olämpligt strö eller mediciner. Tycker dock att det borde väga till svenska höns fördel...


Jag tänkte på ekologiska ägg! De tvättas i vatten och när de blir utsatt på UV ljus kan du se om de är fri för smuts eller inte.
I äggindustrin (inte ekologiska ägg) här i Sverige används tvättmedel!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Varför allergisk mot svenska men inte centralasiatiska ägg?
« Svar #11 skrivet: 29 mar-22 kl 11:43 »
Ok. Då kan det ju inte vara det som påverkar TS eftersom ekologiska ägg nämndes. Nåja, det var ett långskott.

Och inte soja eller fisk i fodret. Det blir till att läsa innehållsförteckningen på standard värpfoder och ekologiskt värpfoder och se om det finns något som ringer en klocka. Men enzymer anger de inte där :-\




Norah Centralasien

  • Inlägg: 2
    • Övriga världen
SV: Varför allergisk mot svenska men inte centralasiatiska ägg?
« Svar #12 skrivet: 06 apr-22 kl 10:15 »
Tack för alla tankar och funderingar. Jag drar mig till minnes att första gången jag fick besvär var när vi bodde i Hong Kong för 20 år sedan. (Idag bor vi i Kazakhstan) Min man är säker på att de ägg vi åt i Hong Kong var importerade från USA. De äggen borde ha triggat allergin.
Vi skaffar snart några värphönor. Ska försöka få full kontroll på vad de får i sig. Kan tyvärr inte släppa dem helt fria i trädgården då den under mycket lång tid använts som familjens soptipp. Svårt att föreställa sig som svensk, men finns det ingen sophämtning får man elda upp det som kan brinna, och gräva ner resten... Heja Sverige!

användare_21093810238

  • Inlägg: 5
    • Västmanland
SV: Varför allergisk mot svenska men inte centralasiatiska ägg?
« Svar #13 skrivet: 17 apr-22 kl 21:56 »
Jag vill uppmana till försiktighet innan man ger sig själv en diagnos för allergi. Det kan vara något helt annat man reagerar på än man tror, och det kanske inte är allergi alls. Bara för att det hänt några gånger, räkna inte med att det är allergi och något man bör undvika.

Jag säger detta för er skull. Jag förlorade min mor för att hon var övertygad om att hon var allergisk mot nästan allt.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Varför allergisk mot svenska men inte centralasiatiska ägg?
« Svar #14 skrivet: 18 apr-22 kl 00:55 »
Finns en diagnos för det också...

Visst kan det bli tokigt om alla går omkring och sätter sina egna diagnoser och medicinerar därefter, men att göra egna uteslutningsförsök med mat är ju ingen större fara. Likväl som du kan låta bli att äta broccoli för att du inte tycker om smaken, eller rådjur för att de har så vackra ögon, så kan du låta bli att äta soja för att du får ont i magen av det. Man behöver ju inte vara allergisk för att må sämre av vissa livsmedel. Och har man kommit fram till något troligt så kan man ju få hjälp av sjukvården om man tycker det är värt det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser