Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  linolja på 10-15 ga ektrall?  (läst 14332 gånger)

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #20 skrivet: 19 okt-19 kl 19:08 »
det är alltid bra att ta till sig kunskap. Själv har jag 40 års bagage med linolja och målat oändliga kvadratmeter med denna produkt både inne o ute. Ja,man använder balsamterpentin som spädning. Både i rå och kokt. Men den hjälper inte till med torkning då linolja torkar medelst OXIDERING. Rå linolja saknar torkmedel (som man får genom att upphetta linoljan,s.k kokt linolja) . Oxideringen går där väldigt långsamt och givetvis torkar den med tiden. Har man kunskapen om hur man målar med linolja,hur den används och hur den fungerar är livet lätt.  Bra att du söker men du tycks fortfarande ha svårt att ta till dej kunskap. Du ifrågasätter hela tiden med baktanken att just du har rätt. böeja med att kolla vad oxidering är så förstår du att balsamterpentin INTE har något med torkprocessen att göra. Om du är snäll kan jag tala om det men jag har beskrivit linoljemålning i många trådar inkl. handboken.

Det kan jag h¨ålla medom att jag nästan alltid ifråga sätter alla typer av svar då det oftastär induvedellt  som blir sbvaren eller så pekar man på forskning (vilket jag i största allmänhet förkastar av olika orsaker) och det finns otroligt många tillfällen där det går stick-i-stäv mot föregående talar sa (titta bara på tvättning av ull där visa sa inte såpa medans stora tvätterier anv såpa) så där av mitt (motstånd) till svaren

 

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #21 skrivet: 19 okt-19 kl 19:08 »
Inte en blekaste aning.
Men jag tror inte det är ett problem då de flesta insekterna dom ger sig på virke inte kan med oljan som då finns i virket.

ok då vet jag :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #22 skrivet: 19 okt-19 kl 22:02 »
Det kan jag h¨ålla medom att jag nästan alltid ifråga sätter alla typer av svar då det oftastär induvedellt  som blir sbvaren eller så pekar man på forskning (vilket jag i största allmänhet förkastar av olika orsaker) och det finns otroligt många tillfällen där det går stick-i-stäv mot föregående talar sa (titta bara på tvättning av ull där visa sa inte såpa medans stora tvätterier anv såpa) så där av mitt (motstånd) till svaren

Problemet med ditt synsätt är att du blir lika idiotförklarad av dom som du idiotförklarat när du slår ner på forskning och svar som är betydligt mer insatta i frågan än du är.
Och därför hamnar du i konflikt stup i kvarten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #23 skrivet: 19 okt-19 kl 22:09 »
Det kan jag h¨ålla medom att jag nästan alltid ifråga sätter alla typer av svar då det oftastär induvedellt  som blir sbvaren eller så pekar man på forskning (vilket jag i största allmänhet förkastar av olika orsaker) och det finns otroligt många tillfällen där det går stick-i-stäv mot föregående talar sa (titta bara på tvättning av ull där visa sa inte såpa medans stora tvätterier anv såpa) så där av mitt (motstånd) till svaren

Ett problem är att du inte bryr dig om att läsa och förstå HELA de svar du får. I fallet med såpa för att tvätta ull, reddes det ut grundligt varför såpa kan vara användbar under vissa förutsättningar, men inte självklart i alla tänkbara fall och inte vilken såpa som helst, men du lyssnade inte på det örat. Rådet att inte använda såpa, avser de fall där man inte själv har full koll på såpans och vattnets kemiska egenskaper. Ett stort tvätteri har förmodligen ett välutrustat labb och en erfaren kemist som fortlöpande gör de analyser som behövs för att styra processen så den fungerar bra. Men sådana resurser har ju inte den som första gången ska försöka tvätta ull hemmavid.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #24 skrivet: 19 okt-19 kl 23:59 »
Ok när jag provar skedborr så knäcks den, betongborren dras sönder och metalborr får inget grepp. så jag vet inte vilken typ av borr du anv, men uppenbarligen inte likvärdiga som jag provat
Jag tror helt enkelt du har förväxlat ek och granit.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #25 skrivet: 20 okt-19 kl 00:09 »
Det kan jag h¨ålla medom att jag nästan alltid ifråga sätter alla typer av svar då det oftastär induvedellt  som blir sbvaren eller så pekar man på forskning (vilket jag i största allmänhet förkastar av olika orsaker) och det finns otroligt många tillfällen där det går stick-i-stäv mot föregående talar sa (titta bara på tvättning av ull där visa sa inte såpa medans stora tvätterier anv såpa) så där av mitt (motstånd) till svaren

 Om man nu alltid ifrågasätter de som svarar för att svaren inte överensstämmer med förutfattade meningar så kan man ju ifrågasätta varför du överhuvudtaget frågar.  Vissa ämnen kan det vara så att det finns olika svar beroende på svararens erfarenheter.  forskning kan ju också ifrågasättas men generellt är forskning bra och ger oftast entydiga svar. Om det sen inte överensstämmer med just dina  (o)kunskaper  gör ju inte forskningsresultaten mindre värda. Det är ditt eget problem . Har inte följt tråden om ull då jag inte intresserar mig för ämnet men torbjörn sammanfattade troligen det intressanta. Lika är det för linolja oavsett om man skall olja eller måla. Man måste läsa in hela ämnet och inte bara googla fram ett litet avsnitt. med det menar jag att man måste veta och försöka förstå kemin och hur linolja uppför sig på olika användningsområden. tyvärr är just linolja och dess användning ett ämne som lakas ur.gammal kunskap försvinner och ersätts med nyare som inte är erfarenhetsbaserad. T.ex balsamterpentin och dess användning i linoljefärg. Idag avråds att använda terpentin men det är ett påhitt av moderna färgfabrikanter i syfte att få linoljefärg miljöklassad.  I verkligheten fungerar deras råd dåligt. kanske hade våra förfäder rätt .Man slänger inte bort 500 års erfarenhet ostraffat.

donderboss

  • Inlägg: 159
    • -
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #26 skrivet: 20 okt-19 kl 09:05 »
Har en ek trall som är 10-15 år ga och vill olja in den med linolja. Nu har jag en fundering om linoljan kan tränga in i eken när den börjar bli så pass hård som den är nu (betong borrar vrids sönder/slås sönder när man borra i den nu) ?
Om dit bor er hvast og boremaskinen kører ret vag, så kan du bore i ek ,og hårdere træsorter! Linolie egenskab er at det fylder cellerne i træet , og når cellerne er fyldte kan vand vanskeligt trænge in , det er hovedsagen til man bruger linolje, som imprægnering er det inte mycket bevendt , det er mad for mug /skimmel!
Så om det også skal beskytte mod råd ,kan man blande 1/3 trætjære i , så fylder det cellerne og beskytter mod mug!
Helt enkelt!
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

donderboss

  • Inlägg: 159
    • -
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #27 skrivet: 20 okt-19 kl 09:09 »
I øvrigt har Rådvad centret forsket og samlet erfaring inom husrenovering af gamle huse ,og altså også linolie , linole maling med mere
Om dit bor er hvast og boremaskinen kører ret vag, så kan du bore i ek ,og hårdere træsorter! Linolie egenskab er at det fylder cellerne i træet , og når cellerne er fyldte kan vand vanskeligt trænge in , det er hovedsagen til man bruger linolje, som imprægnering er det inte mycket bevendt , det er mad for mug /skimmel!
Så om det også skal beskytte mod råd ,kan man blande 1/3 trætjære i , så fylder det cellerne og beskytter mod mug!
Helt enkelt!
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #28 skrivet: 20 okt-19 kl 11:04 »
Ett problem är att du inte bryr dig om att läsa och förstå HELA de svar du får. I fallet med såpa för att tvätta ull, reddes det ut grundligt varför såpa kan vara användbar under vissa förutsättningar, men inte självklart i alla tänkbara fall och inte vilken såpa som helst, men du lyssnade inte på det örat. Rådet att inte använda såpa, avser de fall där man inte själv har full koll på såpans och vattnets kemiska egenskaper. Ett stort tvätteri har förmodligen ett välutrustat labb och en erfaren kemist som fortlöpande gör de analyser som behövs för att styra processen så den fungerar bra. Men sådana resurser har ju inte den som första gången ska försöka tvätta ull hemmavid.

Somjag förstod hennessvar var det vanligt vatten utan några som hels omsvaep utan vanligt kranvatten  (på Gotland). Har pratat lite med folk som håller på att karda ullen och dom tar vattnet från kranan (Vingåker) och dät fungerar det åså bra med sopå. Men vad vet jag får provamig fram. som med allt annat

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #29 skrivet: 20 okt-19 kl 11:10 »
Problemet med ditt synsätt är att du blir lika idiotförklarad av dom som du idiotförklarat när du slår ner på forskning och svar som är betydligt mer insatta i frågan än du är.
Och därför hamnar du i konflikt stup i kvarten.

Hur många ggr hör man inte at profferssorna harde fel i deras bedömning, vi lägger alldeles för mycket tilltro i deras bedömningar (kan ge ett exp, min sjukdom  MS fick min läkare att uttrycka sig "anmärkningsvärt" mid min tillfrisknad" och att jag dessutom får tillbaka endel av mina funktioner som tidigare vart bort. Han fattar inte hur det kan gå, men men det var bara ett exp på felaktighet och jag dra upp 100-tals inom flera omr allt från mått till läkarvetenskap och konstruktion. Men jag vill inte sätta mig på en pedestal där jag inte hör hemma så

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #30 skrivet: 20 okt-19 kl 11:11 »
Jag tror helt enkelt du har förväxlat ek och granit.

Inte alls förväxlat, det är min ek som jag köpt. kanske du som inte riktigt vet skillnaden

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #31 skrivet: 20 okt-19 kl 11:23 »

 Om man nu alltid ifrågasätter de som svarar för att svaren inte överensstämmer med förutfattade meningar så kan man ju ifrågasätta varför du överhuvudtaget frågar.  Vissa ämnen kan det vara så att det finns olika svar beroende på svararens erfarenheter.  forskning kan ju också ifrågasättas men generellt är forskning bra och ger oftast entydiga svar. Om det sen inte överensstämmer med just dina  (o)kunskaper  gör ju inte forskningsresultaten mindre värda. Det är ditt eget problem . Har inte följt tråden om ull då jag inte intresserar mig för ämnet men torbjörn sammanfattade troligen det intressanta. Lika är det för linolja oavsett om man skall olja eller måla. Man måste läsa in hela ämnet och inte bara googla fram ett litet avsnitt. med det menar jag att man måste veta och försöka förstå kemin och hur linolja uppför sig på olika användningsområden. tyvärr är just linolja och dess användning ett ämne som lakas ur.gammal kunskap försvinner och ersätts med nyare som inte är erfarenhetsbaserad. T.ex balsamterpentin och dess användning i linoljefärg. Idag avråds att använda terpentin men det är ett påhitt av moderna färgfabrikanter i syfte att få linoljefärg miljöklassad.  I verkligheten fungerar deras råd dåligt. kanske hade våra förfäder rätt .Man slänger inte bort 500 års erfarenhet ostraffat.

Jag ifrågarsätter om jag får olika svar på en och samma fråga. Om jag frågar vilken färg himmlen har en soligt sommar dag, och en säger att denär röd och den andra säger den är blå, så anser jag att jag har rätt att ifrågasätta båda svaren utan att folk hackar på en Eller?
Du gav mig ett svar där du kraftigt avråde mig att anv såpa vid tvätning av ull, en annan ansåg att såpa var ett bra medel ayy anv för hen använder såpa. Två olika svar på samma fråga Rätt att frågasätta!
När det kommer till linolja har jag ingen erfarenhet av/hur/när bara hört om att dte kan börja brinna vid anv av bomuls mat. och  där har jag inte ifrågasatt någott utan funderat lite om det gäller för alla torrheter av virket. Kemin..hmm om du äter ris vilket är basiskt när du har det i munen så blir det surt i magen när magsyran brytter ner det ..allt förändras under tidens gång. Nu tvivlar du på dom kunniga då det kommer till miljöklasning...och du ger mig rätt i konstruktion :) släng inte bort 500 års erfarenhet:) Förr byggde man som jag har tänkt 1"6 brädor

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #32 skrivet: 20 okt-19 kl 11:41 »
linolja torkar genom oxidering. det bör man veta när man handskas med den. oxidering och linolja innebär värmeutveckling. Därför kan trasor (oavsett material) ,trassel o dyl. självantända om de innehåller linolja. likaså har det hänt att hus börjat brinna när man oljat golv med linolja då linolja runnit ner i trossbotten genom springor i golvet. gäller alltså att veta hur linolja uppför sig och vilka riskerna är. En hoprullad trase med linolja är en potentiell brandfara om den får ligga. Därför handskas alla som lärt sig linolja med trasan att man blöter den och hänger upp den till tork i det fria. Efter tork kan man slänga den.
när det gäller konstruktion ger jag dig knappast rätt. Har ju följt dina förslag till konstruktioner och delar inte dina åsikter.  erfarenhet genom tiderna bör man ta tillvara på men ett timmerhus är knappast något att bygga idag. det finns bättre lösningar då vi idag har större krav både på boendemiljö som energiåtgång. Däremot skall man tillvarata äldre erfarenhet och nyttja den i äldre konstruktioner just för att bevara kulturarv och se till att dessa byggnader kan fortsätta leva. Ser man också på miljöpåverkan kan vissa material vara bättre än dagens. just olika äldre färgtyper är oftast överlägsna moderna varianter. Men bökigare att använda,tar längre tid m.m därför mindre intressanta för dagens byggindustri.

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #33 skrivet: 20 okt-19 kl 14:02 »
linolja torkar genom oxidering. det bör man veta när man handskas med den. oxidering och linolja innebär värmeutveckling. Därför kan trasor (oavsett material) ,trassel o dyl. självantända om de innehåller linolja. likaså har det hänt att hus börjat brinna när man oljat golv med linolja då linolja runnit ner i trossbotten genom springor i golvet. gäller alltså att veta hur linolja uppför sig och vilka riskerna är. En hoprullad trase med linolja är en potentiell brandfara om den får ligga. Därför handskas alla som lärt sig linolja med trasan att man blöter den och hänger upp den till tork i det fria. Efter tork kan man slänga den.
när det gäller konstruktion ger jag dig knappast rätt. Har ju följt dina förslag till konstruktioner och delar inte dina åsikter.  erfarenhet genom tiderna bör man ta tillvara på men ett timmerhus är knappast något att bygga idag. det finns bättre lösningar då vi idag har större krav både på boendemiljö som energiåtgång. Däremot skall man tillvarata äldre erfarenhet och nyttja den i äldre konstruktioner just för att bevara kulturarv och se till att dessa byggnader kan fortsätta leva. Ser man också på miljöpåverkan kan vissa material vara bättre än dagens. just olika äldre färgtyper är oftast överlägsna moderna varianter. Men bökigare att använda,tar längre tid m.m därför mindre intressanta för dagens byggindustri.

Mina ideer ang bygga i trä med 1"6 har jag kollat upp medkonstruktörer och dom ger mig ok för den typen av konstrution (inte sämre hållfasthet/bärighet än dagens byggmetoder) och betydligt mer miljövänligt enligt nya trenden. När det kommer till energianv så fick mitt hus bra värden efter min (icke prof. mätning) och det visar sig att mitt hus drar ca 0,04 Kw /kvm vilket är mindre än hälften vad som krävs idag (dom g:a reglerna) till en total kostnad på ca 30% av ett likvärdigt hus under samma bygg tid (ca 10 år sedan) gällande byggind så ser vi hur fel dom har... dom får riva sina nya fina lgh för ingnen kan eller har råd att bo i dom så mkt för kunigt folk.
Kan räkna upp ett fabr som slår dom flesta färgsättnings system med hästlängder gamla eller nya. Jag har kollat med BBR VVSinstörer och nu även elbyråer som är viliga att testa mitt konsept på allvar, dvs dom som jag vill bygga på mitt sätt och dom som vill godkänna det enl konstens alla regler (ja det innebär att dom skriver på dok för att ta på sig ansv efter okular/ och funktions kontroll vilket gör att mina inst kommer att bli förhålandevis låga för att uttrycka sig milt Jag kan inte visa något just nu men blir det verkilghet av allt så kommer detta att bli ganska revultionerande inom bygg sektorn. Fram till dess får ni kalla mig vad ni vill men det visar bara mer att jag ligger före en stor del av "Proffsen".
Nytt tänkande för värden framåt, en följar bidrar inte till något

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #34 skrivet: 20 okt-19 kl 16:13 »
Du kan ju redan allt så varför frågar du på detta forum?
vet inte vad du menar att bygga i 1x6". I vilken tråd har du lagt upp det? Kan ju vara intressant att se. Jag följde och kritiserade ditt planerade flerfamiljsbygge då det bröt mot de flesta byggregler,brandsäkerhet,miljöregler m.m  Iden tråden levererade du inga svar eller nya lösningar som skulle revolutionera svenskt byggande. Byggkostnader är idag för höga. det beror på regelverk,markinköp ,svenska lönekostnader samt de krav hyresgäster/köpare idag har på sin boendemiljö.  I de fall man försöker pressa kostnader resulterar det i låg standard samt materialval som blir kostsamma att underhålla. Se t.ex Basbo-hus eller BoKlok där man pressar kostnader genom materialval och basstandard. ger endast marginellt lägre hyror då byggkostnader hänger på lönekostnader till stor del. Och de är inte lätta att påverka nedåt.

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #35 skrivet: 21 okt-19 kl 07:04 »
Du kan ju redan allt så varför frågar du på detta forum?
vet inte vad du menar att bygga i 1x6". I vilken tråd har du lagt upp det? Kan ju vara intressant att se. Jag följde och kritiserade ditt planerade flerfamiljsbygge då det bröt mot de flesta byggregler,brandsäkerhet,miljöregler m.m  Iden tråden levererade du inga svar eller nya lösningar som skulle revolutionera svenskt byggande. Byggkostnader är idag för höga. det beror på regelverk,markinköp ,svenska lönekostnader samt de krav hyresgäster/köpare idag har på sin boendemiljö.  I de fall man försöker pressa kostnader resulterar det i låg standard samt materialval som blir kostsamma att underhålla. Se t.ex Basbo-hus eller BoKlok där man pressar kostnader genom materialval och basstandard. ger endast marginellt lägre hyror då byggkostnader hänger på lönekostnader till stor del. Och de är inte lätta att påverka nedåt.

Bröt inte mot en  enda byggregel. Brand reglerna är kollade och godkända för 2-plans fastigheter. vilka miljöregler talar du om? trä är inget miljöfarligt mat. med tanke på att det jag talade om kostade 10,000 /KVM nykelfärdigt, och alla  (ok nästan alla sa att det inte går att bygga så biligt. Du säger att jag inte läser hela texten, vad gör du då? Bara för att du inte kan vidga dina vyer så i9nnebär det inte at alla andra gör fel eller hur? När det kommer tilllön så finns det en hel del att göra utan att för den deln sänka den reala lönen om man tänker efter lite. Det är där jag gör nnolunda utan att det påverkar löntagaren eller fifflar och fuskar, det handla om hur man får mest för pengarna utan att det skall påverka arbetaren , inte heller påverka nationalekonomin mer än den påverkas idag (där är det ett +-0 resulata) fast med mitt sätt blir det + efter bygget (om det nu blir gjort dvs) nu har jag egentligen alla stora delar klara, el/vvs/bygg/mat/Brand/vent/Rabatterat lån/mark och iom at jag nu är maskinförare så blir det formodligen bara hyra av grävare som blir en extern kostnad och elbyrån för okulär/funktionskontroll. Och tanken är att jag ska försöka få ner frakterna till ett minimum så blir dom till skilnad på andra förtag en siffriga och inte som andra gör det tvåsiffriga

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #36 skrivet: 21 okt-19 kl 09:26 »
jag vill ogärna köra en repris på den tråden men visst bröt du mot det mesta inkl. kollektivavtal. På ett bygge idag går det inte att sänka lönekostnader. det hjälper inte att anställa obehöriga då de flesta yrken idag kräver yrkesbevis/certifikat  för att få utföra arbetsuppgifterna, detta gäller särskilt på el,VVS sidan. Det handlar inte om att tänka nytt som du påstår. Det upplägget du hade var istället en återgång till ett sämre system där jobbaren  blir lågavlönad. Men givetvis får du leva i tron på att du löst saken. återkom med kostnader,utföranden m.m när bygget står på plats. Endast då kan du peka på att din kostnadsram höll,att lagar uppfyllts och att du inte haft fackliga konflikter. Att bygga för 10000/m2 är omöjligt med dagens byggregler. Billigaste jag sett är kring 18 och normalt lågbudgetbygge ligger oftast kring 20-23 beroende på markpris,utrustning m.m . Ett bygge med dagens standard (som köpare/hyresgäster kräver) hamnar på 26+ beroende på kommun. För en hyresgäst innebär det hög hyra så oftast blir dessa bostäder byggda som bostadsrätter. Vi har byggt ett antal budgetboenden i min kommun. Föll inte många på läppen så där bor mest invandrare idag. Svensken vill ha diskmaskin,kaklat badrum,uteplats och en snygg köksinredning. då blir byggkostnaden en annan och givetvis hyresnivån. Men så är verkligheten. Vårt bygge kommer troligen också att generera högre underhållskostnader då vissa byggdetaljer är för billiga/av dålig kvalite.

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #37 skrivet: 21 okt-19 kl 13:01 »
jag vill ogärna köra en repris på den tråden men visst bröt du mot det mesta inkl. kollektivavtal. På ett bygge idag går det inte att sänka lönekostnader. det hjälper inte att anställa obehöriga då de flesta yrken idag kräver yrkesbevis/certifikat  för att få utföra arbetsuppgifterna, detta gäller särskilt på el,VVS sidan. Det handlar inte om att tänka nytt som du påstår. Det upplägget du hade var istället en återgång till ett sämre system där jobbaren  blir lågavlönad. Men givetvis får du leva i tron på att du löst saken. återkom med kostnader,utföranden m.m när bygget står på plats. Endast då kan du peka på att din kostnadsram höll,att lagar uppfyllts och att du inte haft fackliga konflikter. Att bygga för 10000/m2 är omöjligt med dagens byggregler. Billigaste jag sett är kring 18 och normalt lågbudgetbygge ligger oftast kring 20-23 beroende på markpris,utrustning m.m . Ett bygge med dagens standard (som köpare/hyresgäster kräver) hamnar på 26+ beroende på kommun. För en hyresgäst innebär det hög hyra så oftast blir dessa bostäder byggda som bostadsrätter. Vi har byggt ett antal budgetboenden i min kommun. Föll inte många på läppen så där bor mest invandrare idag. Svensken vill ha diskmaskin,kaklat badrum,uteplats och en snygg köksinredning. då blir byggkostnaden en annan och givetvis hyresnivån. Men så är verkligheten. Vårt bygge kommer troligen också att generera högre underhållskostnader då vissa byggdetaljer är för billiga/av dålig kvalite.

Först kollektivavtal: där kan man skriva hängavtal!
Sen lönedumpning: dom får den lönen dom ska ha för outb inom respektiv yrkes grupp (vad jag sa var det Jag skulle bet, inte vad fom fick) det framgick då åxå
Bostäder: Har aldrig sakt att jag ska bygga bostadsrätter. (påtal om att läsa) sa att jag skulle bygga för ungdomar och av ungdomar
Kvalitet: Samma kvalitet sompå vanlöiga hyres lgh (tyvårr tror du med måbga att kvalitet är från Svedala och bara där ifrån) brist på hur det egentligen fungerar inom byggsektorn. Det finns knapt en ända pinal somkommer från Svedala, och alla pressar priser  (vara av mkt kommer från Öst och Polen (SP-fönster fraktar ner endel fönster för att få dommonterade i polen (bla från den fabriken jag tänke ta fönster/dörrar)
Vad gäller disk ody är det ju inga prob köper dom från samma varuhus som allt annat.
Vill du vara vänlig och uppdatera dig lite om vad som är vad. Har skrivit varifrån jag tänkt ta dessa saker (inkl el och vvs) och där tippar jag på att du kommer att säga något om elen :) det visar isf hur okunig du är inom visa omr.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #38 skrivet: 21 okt-19 kl 13:42 »
Hur många ggr hör man inte at profferssorna harde fel i deras bedömning, vi lägger alldeles för mycket tilltro i deras bedömningar (kan ge ett exp, min sjukdom  MS fick min läkare att uttrycka sig "anmärkningsvärt" mid min tillfrisknad" och att jag dessutom får tillbaka endel av mina funktioner som tidigare vart bort. Han fattar inte hur det kan gå, men men det var bara ett exp på felaktighet och jag dra upp 100-tals inom flera omr allt från mått till läkarvetenskap och konstruktion. Men jag vill inte sätta mig på en pedestal där jag inte hör hemma så

Nu kan du inte göra som du brukar göra, blanda ihop äpplen och päron.
En del vetenskap och forskning är statisk och närapå omöjlig att misslyckad med.
När du som nu blandar in läkekonsten så visar du åter igen okunnighet och oförmåga att skilja på äpplen och päron.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #39 skrivet: 21 okt-19 kl 16:29 »
Nu kan du inte göra som du brukar göra, blanda ihop äpplen och päron.
En del vetenskap och forskning är statisk och närapå omöjlig att misslyckad med.
När du som nu blandar in läkekonsten så visar du åter igen okunnighet och oförmåga att skilja på äpplen och päron.

Tog ett exp bara på forskningens övertro på sig själv, det är samma med den större delen av forskning , samt att många professorer inte är riktigt ärliga (har ett dok  som går stick i stäv med fastighetsägares uttalanden så)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

789 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser