Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta kaross i bil.  (läst 4224 gånger)

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
Byta kaross i bil.
« skrivet: 23 jul-19 kl 08:38 »
Var på besiktningen minns jag, och då började personalen att skrapa fram ramnummer bakom skiten under motorhuven.
O jag fråga, vad är det där bra för.
Jo dom skulle ha nummret så dom såg att bilen inte var stulen och att det var rätt caross.

Då till frågan, jaha, och om det var så att jag köpt en reservdelsbil och bytt kaross.
På vilket sätt har jag gjort mig själv kriminell.
Var i ligger själva brottet.
Har väldigt svårt att se något brott, men tydligen är det så.
Man ser tydligt att samhället är uppdelat i två grupper.
Arbetare och kontrollanter.

Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Byta kaross i bil.
« Svar #1 skrivet: 23 jul-19 kl 08:52 »
Det där är en ny grej de gillar, och som slår felaktigt mot ägare av gamla bilar. Tror kontrollen är menad för att hindra att man köper en stulen bil och slaktar.

En bil jag hade var det så svagt instansat att lite ytrost nästan gjorde det oläsligt. När de klagat två år i följd så slipade jag och klarlackade över den delen av balken, och visade att jag hjälpt dem med sin allra viktigaste kontroll.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Byta kaross i bil.
« Svar #2 skrivet: 23 jul-19 kl 08:57 »
En bil stulen, som max är värd ett par tre tusen.
Nja, det måste vara någon annan anledning.
Tror det är momsen dom vill åt, som man betalar när man köper en ny bil.
« Senast ändrad: 23 jul-19 kl 09:03 av Bagger »
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Byta kaross i bil.
« Svar #3 skrivet: 23 jul-19 kl 09:22 »
brottet består i att bilen o reg.nr inte stämmer överens. Då vet man ju inte varken var bilen kommer ifrån och vem som är ägare. det är oerhört vanligt framförallt på lite exklusivare bilar att bilen stjäls i ett land o exporteras efter lite ändringar till ett annat  och där det får ett reg.nr som kommer från en pappersbil dvs där orginalkarossen krockats eller på annat sätt förstörts. En stor marknad är östländerna där även vanliga svenssonbilar från väst ändras o säljs,ibland tillbaks till ursprungslandet. Många f.d svenskreggade bilar rullar i öst och under ny id.
Det är förbjudet att byta kaross. Man kan byta delar av den men chassinumren som oftast sitter på två olika ställen får inte flyttas,förvanskas  eller lagas över. de sitter oftast på sådant ställe så att när rosten når dit är bilen oreparabel.
Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med reservkaross. Reg.nr följer bilen dess livslängd i Sverige. Är karossen så dålig av någon anledning att den inte är reparabel så är det en skrot/reservdelsbil. Att flytta över inredning o motor till en ny kaross betyder inte att den gamla bilen lever vidare. Det är den nya karossens reg.nr och chassinr som då gäller.
För mig som hållt på med bilar sedan 18-års åldern,handlat,bytt,reparerat så har man ju stött på bilar med bytta chassinr,oftast då bilar som varit med om försäkringsbedrägerier,stöld m.m .  Och det har oftast inte handlat om exklusiva dyra bilar utan vanliga bruksbilar.
Att besiktningsmannen letar chassinr är främst för att han skall se att det är rätt bil han besiktar. reg.nr är egentligen oväsentligt då det bara är en lös detalj. Så oavsett ålder på din bil är det infon som chassinumret ger som bestämmer om det är rätt bil som besiktas. och kontrollanten är också en arbetare,precis som vi andra.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Byta kaross i bil.
« Svar #4 skrivet: 23 jul-19 kl 09:40 »
chassinumren som oftast sitter på två olika ställen får inte flyttas,förvanskas  eller lagas över. de sitter oftast på sådant ställe så att när rosten når dit är bilen oreparabel.
 
Att besiktningsmannen letar chassinr är främst för att han skall se att det är rätt bil han besiktar. reg.nr är egentligen oväsentligt då det bara är en lös detalj.

Den bilen jag nämnde var definitivt inte oreparabel, och med en vanlig tunn underedssprutning så hade ingen hittat instansningen på balken. Retligt när man använder sig av samma bilprovning och de borde kunna se i sina papper att man ägt bilen hela tiden. Dessutom finns samma nummer under huven, och det skulle inte förvåna mig om de får upp det i sin dator när de kopplar in den i OBD-kontakten.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Byta kaross i bil.
« Svar #5 skrivet: 23 jul-19 kl 11:07 »
Ett chassinummer som står på en typskylt är värdelöst ur juridisk synpunkt. Likaså ett elektroniskt lagrat chassinummer - elektronikenheterna kan ju ha gått sönder och bytts mot motsvarande från skroten.

Dock är det fritt fram att byta till en annan kaross av samma modell, om det rör sig om en bil med separat ram där det är ramen och inte karossen som är identitetsbärande. Så är det t ex på östtyska Wartburg.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Byta kaross i bil.
« Svar #6 skrivet: 23 jul-19 kl 11:22 »
Jojo, men har man som vanlig ostraffad medborgare köpt en vanlig bruksbil och haft den i sin ägo, skattad, försäkrad och besiktad under obruten tid, så borde det duga som tillräckligt bevis på att bilen inte är en stulen slaktbil. För mig känns det mer som att det är ett överdramatiserat sidospår som de håller på med.

Och så kan man ju undra varför ett så viktigt nummer stansas svagt i sprutet från framhjulet. Kan inte Trafikverket upplysa tillverkarna att det är bra att de har rejäla bromsar, men detär ännu viktigare att numret på balken syns.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Byta kaross i bil.
« Svar #7 skrivet: 23 jul-19 kl 12:14 »
Om man har en bil där karossen är för dålig för att laga, kan man köpa nytillverkade karosser av en del sorter och byta.
Då byter man kaross och behåller identiteten man har.
Här är ett exempel.

https://www.ebay.com/itm/1967-Ford-Mustang-Mustang-Fastback-Right-Hand-Drive-Body-Available/113823270949?hash=item1a80654825:g:g5sAAOSwgWtdIj8S

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Byta kaross i bil.
« Svar #8 skrivet: 23 jul-19 kl 12:47 »
Hade det gått bara på regnr  nummer så hade man kunna ha 3 bilar och bara besiktiga 1 av dem med rätt plåt. Då missar man ju lite grejer med att ha en besiktning.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Byta kaross i bil.
« Svar #9 skrivet: 23 jul-19 kl 12:58 »
Du behöver ju bara ha en nummerplåt till dina tre bilar, låt bara bli att parkera fler än en samtidigt utanför polishuset. Ta det numret från den bilen som är i bäst skick.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Byta kaross i bil.
« Svar #10 skrivet: 23 jul-19 kl 16:18 »
Jojo, men har man som vanlig ostraffad medborgare köpt en vanlig bruksbil och haft den i sin ägo, skattad, försäkrad och besiktad under obruten tid, så borde det duga som tillräckligt bevis på att bilen inte är en stulen slaktbil. För mig känns det mer som att det är ett överdramatiserat sidospår som de håller på med.

Och så kan man ju undra varför ett så viktigt nummer stansas svagt i sprutet från framhjulet. Kan inte Trafikverket upplysa tillverkarna att det är bra att de har rejäla bromsar, men detär ännu viktigare att numret på balken syns.

Det har blivit bättre ordning på senare år när det gäller att få biltillverkarna att stansa chassinumret på ett både lättåtkomligt och skyddat ställe. Kanske har tillkommit krav i något ECE-reglemente eller liknande. På 80-talsbilar var det bekymmer med t ex VW-bussar där numret stod på ett utsatt ställe i främre hjulhus, och Peugeot där numret inte var stansat utan inbränt med laser, en mycket ytlig och klen märkning som blev totalt oläslig så snart lite ytrost hade varit framme där.
Många franska 70- och 80-talsbilar hade för övrigt ett serienummer på karossen förutom det officiella chassinumret. Det gick att använda för att, med hjälp av generalagenten, identifiera en bil där chassinumret var oläsligt eller "misstänkt". På Citroën GS stod det numret på fästet för huvstöttan, många Peugeot hade det på en plåt innanför ena baklyktan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Byta kaross i bil.
« Svar #11 skrivet: 23 jul-19 kl 17:17 »
Det har blivit bättre ordning på senare år när det gäller att få biltillverkarna att stansa chassinumret på ett både lättåtkomligt och skyddat ställe. Kanske har tillkommit krav i något ECE-reglemente eller liknande. På 80-talsbilar var det bekymmer med t ex VW-bussar där numret stod på ett utsatt ställe i främre hjulhus, och Peugeot där numret inte var stansat utan inbränt med laser, en mycket ytlig och klen märkning som blev totalt oläslig så snart lite ytrost hade varit framme där.
Många franska 70- och 80-talsbilar hade för övrigt ett serienummer på karossen förutom det officiella chassinumret. Det gick att använda för att, med hjälp av generalagenten, identifiera en bil där chassinumret var oläsligt eller "misstänkt". På Citroën GS stod det numret på fästet för huvstöttan, många Peugeot hade det på en plåt innanför ena baklyktan.

Sedan har vi en del ryska fordon som blev EU-bilar genom sammanslagningen i Tyskland och inträde av baltstaterna vars chassienr var målade på ramen.
Därför har jag alltid med mig en instruktionsbok där det förevisas när dom funderar över chassienumret på mina terrängvagnar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bagger

  • Inlägg: 382
    • Uppland
SV: Byta kaross i bil.
« Svar #12 skrivet: 23 jul-19 kl 18:18 »
I öst registrerades motornummret, i stället för ramnummer som i väst.
Men har nu ändrats så det är samma som här.
Därför var motorer med alublock och utbytbara foder väldigt populära och eftertraktade.
ZmZ 402 heter den motorn.
Och satt i taxibilarna (GAZ volga)
Motorn är i stort sett evig.
Men att få tag på den här i Sverige är inte det lättaste.
Är det någon som har en liggandes, så kasta inte bort den, den är värd pengar.
Kan även brukas med gott samvete, eftersom reservdelar som kan behövas tillverkas, och kommer tillverkas även i framtiden.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Byta kaross i bil.
« Svar #13 skrivet: 23 jul-19 kl 19:35 »
I många västländer registrerades både motornummer och chassinummer förr i tiden. Saab levererade åtminstone fram på 80-talet sina utbytesmotorer utan motornummer, och det stod i verkstadshandböckerna att den gamla motorns nummer skulle stansas in vid motorbyte "för att undvika problem vid en ev utlandsresa". Tydligen förekom det att nitiska tullare kontrollerade motornummer!
Citroën slutade med individuella motornummer under 80-talet. Åtminstone TU och XU-motorerna i BX m fl, är bara märkta med en kod för tillverkningsdatum och inget individuellt nummer. Äldre motortyper som från början hade fått individuella nummer, fortsatte märkas på samma sätt så länge de var i produktion (t ex M25-motorerna i CX ända fram till 1991).

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Byta kaross i bil.
« Svar #14 skrivet: 02 aug-19 kl 16:41 »
Lärde mig för ett tag sedan, den hårda vägen, att Hyundai bygger all identitet på chassienumret. Motorer med alla beteckningar samma är inte identiska. Man måste ha bilens chassienummer för att få rätt motordelar. Lät byta motor i en I20, ett motorfäste var skadat på den nya, delar från min gamla motor passade inte, fick köpa ny bit från Hyundai, med chassienummer på donatorbilen för att få det rätt.

  • Gäst
SV: Byta kaross i bil.
« Svar #15 skrivet: 03 aug-19 kl 09:57 »
I min ungdom vet jag att en del som fick tag på en bättre bil än den de redan hade. De skar ut plåten med karossnumret och svetsade fast det på den bättre bilen. De tog med så mycket plåt med numret på att det inte skulle synas att det var bytt. Sen vet jag inte hur de gjorde med motor numret. Om man bytte till rätt motor eller sa att man bytt motor.

Varför de bytte identitet vet jag inte. Men det handlade inte om stulna bilar vad jag förstår. Man plockade väl ihop det bästa av 2 bilar, Ville ha den bättre o-rostade karossen? Kanske ville ha det regnr man var van vid. Eller ville undvika tjaffs och pappersarbete med myndigheter.

Jag reggade in en MC från USA  helt utan papper. Bara ett kvitto. Där kan man snacka om mycket pappersarbete och utgifter med inregistrering. Fast det är ju en annan sak.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Byta kaross i bil.
« Svar #16 skrivet: 03 aug-19 kl 10:36 »
I Sverige har myndigheterna aldrig brytt sig om motornummer på personbilar. Och, som sagt, från 80-talet och framåt verkar det ju som om åtminstone vissa biltillverkare har slutat med individuella motornummer.

En intressant historia apropå chassinummer är att de första Volvo P1800 som bekant byggdes i en fabrik i England. De skeppades till Göteborg för slutkontroll och färdigställning, men fastnade i tullen pga att de saknade chassinummer!

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Byta kaross i bil.
« Svar #17 skrivet: 03 aug-19 kl 20:23 »
Jaha? intressant. Så de bryr sig inte om motor numret? Det hade jag inte koll på. På Bilbesiktningen har de nog bara kollat chassinr?  Det är i alla fall nåt de kollar på under huven.  Hm, tänk att köpa en likadan bil med en kaross utan rost i samma färg..  Fast mätaren avslöjar nog att det är en annan bil. (Jag bara lekte med tanken)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Byta kaross i bil.
« Svar #18 skrivet: 03 aug-19 kl 22:22 »
 Är egentligen VIN-nummer som bestämmer fordonets identitet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/VIN-kod

VIN-kod (Vehicle Identification Number) är det tillverkningsnummer, som varje tillverkat fordon får som identifikation, även kallat chassinummer. Med hjälp av VIN-koden kan man på personbilar, bussar och lastbilarutläsa tillverkningsland, bilmodell, fabrik, utrustning m.m.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Byta kaross i bil.
« Svar #19 skrivet: 03 aug-19 kl 22:31 »
Bilprovningen kollar det instansade chassinumret (som kan stå på olika ställen -  ibland under huven, ibland på en dörrstolpe, ibland under baksätet osv), samt som regel också bilens typskylt. I tveksamma fall kollas också övriga ställen där chassinumret står - t ex kan det vara en skylt som går att läsa utifrån genom vindrutan, det kan finnas ett extra instansat chassinummer någonstans baktill i bilen, många bilar har en options/utrustningsskylt där även chassinumret står osv. En del bilmärken har chassinumret instansat i samtliga dörrar, motorhuv och baklucka.
På de flesta bilar från mitten av 90-talet och framåt, finns chassinumret också elektroniskt lagrat på flera olika ställen och kan läsas ur via OBD-uttaget. Om det visar sig att det är olika chassinummer lagrade i olika elektronikenheter, finns det anledning att bli misstänksam.

VIN är den amerikanska förkortningen för chassinummer, men den har spritt sig även till andra delar av världen på de senaste åren.
Koderna för fabrik, tillverkningsland mm, samt det allmänna nummerformatet, har varit lagkrav i USA i många år och numera har jag en känsla av att så gott som alla biltillverkare formaterar sina chassinummer enligt amerikansk standard även på bilar som ska säljas i andra delar av världen. Men om man har att göra med bilar från 80-talet eller tidigare, ska man inte alls ta för givet att chassinumret är mer än ett löpnummer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 9 användare (1 dolda)
Mikael Jalonen, beekeepern, xaelanar, ärt, Be, per.martinsson, von tratt, Frydreik

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser