Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa snigelbekämparen?  (läst 1279 gånger)

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
Bästa snigelbekämparen?
« skrivet: 21 apr-08 kl 20:17 »
Jag skulle tycka det vore kul att höra från er som har lite udda fjäderfän vilka som är de bästa ohyrebekämparna i trädgården. Fästingar, sniglar, skadeinsekter mm.
Själv har jag höns, myskankor och påfåglar. Såvitt jag kan se söker alla tre föda lite olika.
Ankorna rör sig över ett väldigt litet område. Vad jag kan se äter de vad vi matar dem med, och lite maskrosor, typ. (Spanska sniglarna har inte hunnit hit än.)
Hönsen rör sig över lite större område, och pickar lite mer. Jag tror de får i sig mer smådjur än ankorna.
Påfåglarna rör sig över ett jätteområde, inklusive åkern och skogen här intill. Förutom när de solbadar verkar de födosöka effektivt, minst lika bra som hönsen, men över större yta. Eftersom jag förväntar mig sniglarnas ankomst från skogen, tycker jag det verkar bra just nu.

Pärlhöns har jag läst har gott rykte för att äta fästingar. Det har nog vanliga höns med, förresten.

Har ni andra några erfarenheter av hur de olika fjäderfäna sköter ohyrebekämpning? Bäst är kanske att ha många sorter, som kompletterar varann.

Prosit

  • Inlägg: 1085
    • Södermanland
SV: Bästa snigelbekämparen?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-08 kl 21:43 »
Jag tror du kan vänta dig snigel "invation" från trädgården snarare. De kommer från handelsträdgården med plantor så oftast finns de i lite finare områden där det bor många trädgårdsitresserade. Blir spännande att se hur ankorna gör. De lär ju vara bra på sniglar. Här hade jag mycket snäckor innan jag skaffade höns nu är det inte så många kvar.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare
peterm, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser