Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Planterings planering 2009  (läst 1984 gånger)

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
Planterings planering 2009
« skrivet: 25 feb-09 kl 11:17 »
Hej vill odla lite av varje denna sommar både att äta under sommaren samt att ha inför vintern men jag har aldrig gjort detta förut så jag vill ha massa tips på det mesta dvs tomater , slanggurka, lök , vitlök , motötter , potatis mm mm tackar på förhand  för alla tips ni ger till mig  ;D
Nybliven gårdsägare

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
SV: Planterings planering 2009
« Svar #1 skrivet: 25 feb-09 kl 11:23 »
Va lite snabb med att skicka utan att skriva var jag bor  ;D Västernorrland  så jag vill även veta vad / vilka sorter som jag måste förså  och som fungerar i detta klimat  :)
Nybliven gårdsägare

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Planterings planering 2009
« Svar #2 skrivet: 25 feb-09 kl 12:00 »
 tomater förkultiveras ca 6-8v innan utplantering (tomat tycker inte om temperaturer under +7C så plantera inte ut för tidigt), välj en frilandstomatsort med kort utvecklingstid

 slanggurka förkultiveras ca 5v innan utplantering och gurka gillar inte temperaturer under +15. Välj även här en sort som lämpar sig för frilandsodling ifall du inte har växthus. Odla gärna i stor svart hink i skyddat läge det förbättrar odlingsförutsättningarna.

lök, sättlök kan du plantera då jorden har en temp på åtminstone runt +7C i för kall jord kan den luras att det är vinter och lök blommar efter en vinter.

vitlök planteras på hösten då jordtemperaturen sjunkit till runt +7-8C.

morötter kan sås direkt då jorden reder sig utomhus

Potatis kan man plantera direkt i marken då jorden har en temp på runt +7-8C men man kan även förkultivera en del plantor i kukor inomhus några veckor innan utplantering för lite snabbare skörd. Använd certifierat utsäde.

Mangold är en annan lättodlad grönsak som ger stor skörd på liten yta, direktsås då jorden har en temp på runt +10C (de röda sorterna är känsliga för att gå upp i stock så välj gärna någon av de mer vanliga sorterna ifall du vill undvika det, det är ju bladen man vill ha)

Trädgårdsmålla är också en lättodlad grönsak med lite syrlig men god spenatsmak frösås som mangold.

Persilja är också lättodlat, kan direktsås då jorden har en temp på runt +5C. Persilja tar mycket god tid på sig att gro men sedan sätter de fart och man brukar kunna skörda och frysa in så man har ett lager för vintern.

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
SV: Planterings planering 2009
« Svar #3 skrivet: 25 feb-09 kl 12:29 »
Tack snälla Misteln för svaren men :-[ en fråga till vill ha potatis för hela året ( färskpotatis sätter jag bara i en stor hink ) hur mkt behöver jag sätta då för ca 3 personer ( gillar fasta sorter av potatis )  :)
Nybliven gårdsägare

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Planterings planering 2009
« Svar #4 skrivet: 25 feb-09 kl 14:00 »
Asterix är ju fast och en ganska frisk sort. Hur mycket man får av olika sorter beror ju på näringshalt i jord, hur bevattningen är samt hur sommmaren blir men man kan nog räkna med runt 5kg per kvm (i Skåne ska en yrkesodlare kunna få runt 100ton per ha av Asterix vilket borde innebära runt 10kg/kvm). Räkna även med att alla potatisar inte är perfekta en del kan ju drabbas av skadegörare som ex. knäpparlarver så en del får man nog sortera bort.

Sedan så beror det ju på hur mycket potatis ni äter olika familjer äter ju olika mycket en del äter potatis varje dag i mängder medans andra kanske äter några gånger i veckan så du får väl ta och uppskatta vilken konsumstionsmängd av potatis som ni konsumerar.

kvarnans

  • Inlägg: 18
SV: Planterings planering 2009
« Svar #5 skrivet: 04 mar-09 kl 15:08 »
 Jag bor också i Västernorrland, men det är ett brett område. Där jag bor kan zonerna faktiskt skilja mycket bara mellan olika platser i trädgården. Finns det någon som kan tipsa mig om en bok eller skrift av något slag som beskriver hur man överlever som självhushållare i växtzon 6-7, så skulle jag bli glad. Det mesta skrivna tycks handla om södra Sverige.  Vår potatis frös av 3-4 gånger i somras, så nu vet jag inte om jag ger upp odling helt. Hur hindrar man potatis från att frysa? Man kan ju inte svepa in ett helt päreland i fiberduk :). Annars har vi också kört med Asterix, nästan det ända som uppnår ätbar storlek hos oss.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Planterings planering 2009
« Svar #6 skrivet: 04 mar-09 kl 18:53 »
Jag bor också i Västernorrland, men det är ett brett område. Där jag bor kan zonerna faktiskt skilja mycket bara mellan olika platser i trädgården. Finns det någon som kan tipsa mig om en bok eller skrift av något slag som beskriver hur man överlever som självhushållare i växtzon 6-7, så skulle jag bli glad. Det mesta skrivna tycks handla om södra Sverige.  Vår potatis frös av 3-4 gånger i somras, så nu vet jag inte om jag ger upp odling helt. Hur hindrar man potatis från att frysa? Man kan ju inte svepa in ett helt päreland i fiberduk :). Annars har vi också kört med Asterix, nästan det ända som uppnår ätbar storlek hos oss.

Har du ett allmänt kallt läge, typ nordsluttning, eller är det varmt på dagarna och kallt på vissa nätter?

När det gäller köksväxtodling så är mikroklimatet enligt min uppfattning viktigare än växtzonen. Mikroklimatet är platsens klimat. Särskilt är platsens klimat på sommarhalvåret viktigt. Växtzon är traktens klimat med särskild hänsyn till frukt och bär/träd och buskar, vilket innebär särskild hänsyn till vinterklimatet och säsongens längd, eftersom träd och buskar är känsliga för att frysa på vintern, särskilt i början och slutet av vintern.

Platsens klimat påverkas av en massa faktorer. Kanske viktigast är hur marken lutar och hur mycket skuggande träd och buskar det finns. Nattfrost kan motverkas av närhet till sjöar, samt att undvika platser som ligger lågt i landskapet, särskilt i närheten till sankmarker.

Det finns mycket mer att säga om detta. Eller vad säger ni?

kvarnans

  • Inlägg: 18
SV: Planterings planering 2009
« Svar #7 skrivet: 04 mar-09 kl 22:05 »
Jag har berg i söder men ändå mycket sol, sluttning mot sjön i öster, skog på norrsidan. Det är frostlänt på många ställen men svårt att veta var och när det skall frysa. Ibland fryser det hos oss men inte på andra sidan sjön och ibland tvärtom.

 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Planterings planering 2009
« Svar #8 skrivet: 05 mar-09 kl 10:07 »
Jag har berg i söder men ändå mycket sol, sluttning mot sjön i öster, skog på norrsidan. Det är frostlänt på många ställen men svårt att veta var och när det skall frysa. Ibland fryser det hos oss men inte på andra sidan sjön och ibland tvärtom.

Klimat blir man aldrig riktigt klok på tycker jag.
Om berget skuggar din mark mitt på dagen så är det troligen ett problem, särskilt om marken inte hinner värmas upp efteråt. Även om bara närliggande mark skuggas så kan det kyla en del.
Det låter som det är allmänt frostlänt där du bor.
Här är i alla fall några idéer:
Se om du kan hitta någon plätt där det inte fryser under potatisodlingssäsongen. Gå upp tidigt när det är frost och gå runt och titta.
Fråga folk som bott länge i trakten om det brukar gå att odla potatis där och hur man i så fall bör göra.
(Om du redan gjort detta så berätta gärna!)

Jag tror att sluttning mot sjön kan vara bra. Eftersom du har en sjö kan låga lägen ner mot sjön vara bra. Hade det varit en sankmark hade det definitivt inte varit så. Jag begriper bara delvis hur detta fungerar.
« Senast ändrad: 05 mar-09 kl 10:13 av Anders Skarlind »

kvarnans

  • Inlägg: 18
SV: Planterings planering 2009
« Svar #9 skrivet: 28 mar-09 kl 12:51 »
Jag har idel solsken på dagarna och dessutom lång tid av dygnet eftersom jag bor i Medelpad. Ändå blir det ofta nattfrost vissa somrar. Samtidigt finns det några få gårdar i närheten som aldrig får frost förrän hösten (sjö runtomkring). Svårt fall det här med sjöläge eftersom det finns sank mark, sjö och fors bredvid varandra utmed vår strandlinje. Jag har funderat på att såga ner all sly mot sjön för att eventuellt få mer värme från sjön, men kanske sankmarken tar ut de positiva sidorna av ev. sjövärme, så att det då blir mer frost i alla fall. Har också funderat på om man med hjälp av buskage eller stenmurar skulle kunna förändra frostlägen men det är en hel vetenskap. När det blir frost är det liksom frost över hela odlingsmarken. Ett växthus skall vi alla fall försöka fixa, så att man med hyfsad säkerhet kan odla lite grönsaker. Och så kan jag inte låta bli att chansa på potatisen i alla fall. De är så vackra när/om de blommar :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser