Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bitcoins, ny valuta på nätet?  (läst 75771 gånger)

Juniperus

  • Gäst
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #280 skrivet: 08 jun-18 kl 23:01 »


Samma sak att stänga gränserna enligt kullkuris recept och ha en internationell valuta.

Jag vet inte vad du följer för recept men det är inte mitt.

Att försöka förutspå vad som kommee bli möjligt eller inte i en sådan föränderlig värld är nog så svårt.

I Venezuela ökar nu användningen av bitcoin då deras egen valuta drabbats av hyperinflation.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #281 skrivet: 09 jun-18 kl 09:11 »
Jag vet inte vad du följer för recept men det är inte mitt.

Att försöka förutspå vad som kommee bli möjligt eller inte i en sådan föränderlig värld är nog så svårt.

I Venezuela ökar nu användningen av bitcoin då deras egen valuta drabbats av hyperinflation.

Ja... Pga att dom tappade förtroendet för den egna valutan samt att att det antagligen har spekulerats i den.
Och fler anledningar.   Och samtidigt innebär användandet av bitcoin att den lokala valutans möjlighet att återhämta sig snabbt minskar drastiskt då centralbankens möjlighet att styra upp saknas.
Vad händer om bitcoin utsätts för en effektiv spekulation?
Rent teoretiskt så kan man faktiskt köpa upp hela valutan, eller om någon illasinnad går till angrepp mot servrarna.   Och dödar valutan eller delar av den på det viset?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #282 skrivet: 09 jun-18 kl 09:13 »
Jag vet inte vad du följer för recept men det är inte mitt.

Att försöka förutspå vad som kommee bli möjligt eller inte i en sådan föränderlig värld är nog så svårt.

I Venezuela ökar nu användningen av bitcoin då deras egen valuta drabbats av hyperinflation.

Apropå recept... 
Jo vi är idioter som löneslavar, och vi skall inte släppa in folk i landet hur som helst. 
Du kan helt enkelt läsa tillbaka i tråden så finner du ditt recept.
Och det fungerar inte om man skall ha en valuta som bitcoin.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #283 skrivet: 09 jun-18 kl 10:40 »

I Venezuela ökar nu användningen av bitcoin då deras egen valuta drabbats av hyperinflation.

Vad händer när bitcoins drabbas av hyperinflation? Valutor som har både mål, strategier och organisation för arrived undvika det misslyckas ibland. Btc har inget av det och bär därför större risk än traditionella valutor. Dessutom ha btc ju visat sig rejält ostabil den tid den funnits.

Mvh
Magnus

Juniperus

  • Gäst
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #284 skrivet: 09 jun-18 kl 19:28 »
Apropå recept... 
Jo vi är idioter som löneslavar, och vi skall inte släppa in folk i landet hur som helst. 
Du kan helt enkelt läsa tillbaka i tråden så finner du ditt recept.
Och det fungerar inte om man skall ha en valuta som bitcoin.

Jag antar att det var detta som var mitt recept.




Om sverige ska upprätthålla sin välfärd samtidigt som den inte finns i andra länder så måste vi ju bygga murar och stoppa invandring från mindre priviligerade länder. Då kan vi ha kvar välfärden ännu en stund men ju mer folk som blir arbetslösa ju fler kommer bli tvungna att gå på bidrag. Bidragsystemet är inte anpassat till en värld där upp mot en majoritet kan stå utan arbete.

Dock skriver jag att jag vill ha öppna gränser. Murarna är redan byggda och risken är att murarna blir högre, självfallet vill många ta sig dit levnadstandarden är högre och det är inget fel i det. Jag förespråkar en utjämning av ekonomin, ser ingen anledning till att var och en har varsin bil till exempel. Tror vi måste samarbeta om resurserna bättre istället för att fördela dom ojämnt.

Om du tycker du är en idiot som löneslavar så får det stå för dig själv. Själv vill jag iallafall inte spendera mitt liv på det viset då lever jag hellre i fattigdom, hellre fri än trygg men det valet får ju var och en göra.

Så läs lite nogrannare herr Skogsvilde innan du sätter åsiktsetiketter på folk.

Ja... Pga att dom tappade förtroendet för den egna valutan samt att att det antagligen har spekulerats i den.
Och fler anledningar.   Och samtidigt innebär användandet av bitcoin att den lokala valutans möjlighet att återhämta sig snabbt minskar drastiskt då centralbankens möjlighet att styra upp saknas.
Vad händer om bitcoin utsätts för en effektiv spekulation?
Rent teoretiskt så kan man faktiskt köpa upp hela valutan, eller om någon illasinnad går till angrepp mot servrarna.   Och dödar valutan eller delar av den på det viset?

Skulle jag bo i Venezuela skulle jag inte vara lojal mot en korrupt regering och den valutan den staten ger ut, men det är lätt att befinna sig i trygga Sverige och prata om lojalitet mot staten. Jag har stor förståelse att folk vill rädda sina besparingar om de har möjlighet.

Vad händer när bitcoins drabbas av hyperinflation? Valutor som har både mål, strategier och organisation för arrived undvika det misslyckas ibland. Btc har inget av det och bär därför större risk än traditionella valutor. Dessutom ha btc ju visat sig rejält ostabil den tid den funnits.

Mvh
Magnus
,
Bitcoin är ju immun mot monetär inflation men priset kan ju givetvis sjunka kraftigt so det nu redan har gjort sedan december. Bor man i ett land med stabila valutor som backas av "pålitliga" stater så är väl behovet av kryptovalutor inte så stor, men saker och ting kan ändras och det kan gå fort.

Jag håller med om att Btc är extremt volativ och svår att använda men den har bara tio år på nacken och det är svårt att veta hur den vidare utvecklingen ter sig, men kryptovalutor är nog här för att stanna i en eller annan form.




Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #285 skrivet: 09 jun-18 kl 20:06 »
Och de stackare som försökt rädda sina sjunkande lokala slantar ser värdet sjunka som en sten när bitcoinens hajp försvinner.
Förresten jag tror inte att det var några fattiga stackare från början som köpte bitcoins... 

Om alla har var sin bil så är det faktiskt utjämnat och fint.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #286 skrivet: 09 jun-18 kl 21:35 »



Klockren.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Juniperus

  • Gäst
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #287 skrivet: 09 jun-18 kl 21:48 »
Om alla har varsin bil så är det kört för denna planet.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #288 skrivet: 10 jun-18 kl 00:17 »
Om alla har varsin bil så är det kört för denna planet.

Säkerligen, men alla har varsin bil och bitcoins i fickan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #289 skrivet: 10 jun-18 kl 15:42 »

,
Bitcoin är ju immun mot monetär inflation men priset kan ju givetvis sjunka kraftigt so det nu redan har gjort sedan december.


Nja, både rätt och fel. Inflation innebär att pengarna  blir mindre värda, att man får mindre varor för pengarna. Det är ju inte bitcoin immun mot. Däremot så mäts inflationen genom prisförändringar på en marknad där valutan är hemmahörande. Svensk inflation mäts på den svenska marknaden. Då går det ju inte att mäta bitcoin inflation.  dvs imun mot mätningar inte imun mot inflationen.

Mvh
Magnus

 

Mullesvamp

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #290 skrivet: 17 nov-18 kl 14:21 »
Bitcoins är intressant och även om jag inte är någon expert så hade jag en del Bitcoins ganska tidigt och tjänade en slant. Nu finns det ju så många valutor och Bitcoins känns inte lika populärt längre. Det verkar svårare att betala med Bitcoins. De betalkort som var knutna till Bitcoins verkar ha försvunnit och betalningar från plånbok till plånbok är långsamma. Tidigare var det en del företag som ville lansera betalterminaler för Bitcoins, vilket hade underlättat för de som inte är så tekniskt insatta, men det verkar inte ha blivit så mycket av det. Sen fanns en del automater för att köpa och sälja Bitcoins, men även dessa verkar inte populära numera

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #291 skrivet: 15 maj-20 kl 10:53 »
Hur är det med Bitcointraders?
Någon som testat? Allt positiv information som finns att läsa på internet tar jag inte för givet.
Det påstås att Alexander Bard varit med i Skavlans pratshow och lovordat detta. Är det någon som sett det avsnittet?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #292 skrivet: 15 maj-20 kl 11:17 »
Alexander Bard är vare sig ekonom, eller ekonomiskt orakel av något annat slag, om det nu skulle vara så att han sagt något alls på en pratshow.

Bitcoins är en låtsas valuta, bland många andra digitala låtsasvalutor, som idag främst används av organiserad brottslighet, inklusive den sortens ekonomiska brottslighet, som handlar om att lura "folk" till att göra investeringar, som låter jättebra, men som inte ger någon avkastning eller vinst, annat än till den s.k. ekonomiska rådgivaren.

Att använda olika kändisar för att locka folk till investeringar är en känd lurendrejeri metod. Här några exempel avseende just Bitcoin:

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.731404/bitcoin-bedragerier

https://digital.di.se/artikel/kolossal-okning-av-bitcoin-bedragerier

https://www.dn.se/nyheter/sverige/bitcoinbedragarna-sa-gar-det-till/

Googla på Bitcoin, bedrägeri och kändisar och det finns massor att läsa...

Några få som var med alldeles i början, och "grävde" (Mining - gruvbrytning via dator) blev rika utan att egentligen hålla på med brottslig veksamhet. Precis som i alla pyramidspel.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #293 skrivet: 15 maj-20 kl 11:31 »
Att Bard skulle vara någon ekonom är väl inget han gjort sig känd för, men jag undrar om någon faktiskt sett det avsnitt han påstås ha medverkat i. Jag tänker på att det är lätt att påstå olika saker som kanske inte är helt sant.

Jag är väldigt misstänksam mot den här typen av lättförtjänta pengar. När det dessutom är bråttom med att sätta in valuta till något konto gör det mig ändå mer misstänksam.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #294 skrivet: 15 maj-20 kl 12:44 »
det är ett av de vanligaste sorters bedrägerier idag. det finns fullt upp av sajter som lovordar trading både med bitcoins o annat men samtliga är falska. tusentals offer har betalt stora summor o fått se sin ekonomi ödelagd medans bedragarna lever gott. Det var ju en våg i Sverige bara för någon månad sedan där många svenskar gick på minan. En ukrainsk liga som lurades rejält med löfte om enorma vinster på just bitcoin. Själv blir jag fortfarande mejlbombad med olika erbjudanden om stora dagliga inkomster. Samtliga är bara ute efter dina pengar. Bitcoin är ett lotteri och lika vanskligt som att handla med aktier.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #295 skrivet: 15 maj-20 kl 17:21 »
Min personliga uppfattning om Btc (Bitcoin) och liknande hör kanske inte hit men ändå ett varningens finger. Lätt att bli blåst där.


Vill man handla med Btc kan ett förslag vara att använda sig av Revolut som åtminstone har gott anseende i andra sammanhang.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #296 skrivet: 17 maj-20 kl 20:21 »

peppe81

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #297 skrivet: 08 dec-21 kl 11:44 »
Ny artikel i DN idag om Bitcoinbedragare:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/bitcoinbedragarna-svenskarna-bakom-bedragerifabriken/

Någon annan än mig som fortfarande får såna bedrägeri-mejl?

Johanna-Marie

  • Inlägg: 220
    • -
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #298 skrivet: 08 dec-21 kl 14:54 »
Bitcoin kan ju vara bra på vissa sätt, men också dåligt. Det är ju inte särskilt miljövänligt att gruvdatorer tillverkas för att sedan stå på dygnet runt.. allt för att skapa en digital valuta.

rosvind

  • Inlägg: 9
    • Bohuslän
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #299 skrivet: 09 dec-21 kl 10:41 »
Stor varning till er som tänker investera i bitcoins. Bitcoin genererar till skillnad från andra tillgångar ingen direktavkastning utan värdeökningen beror endast på om man hittar någon annan som vill köpa den för mer. Som valuta är den också extremt ineffektiv med långsamma transaktioner. Se Bitcoins som ett samlarobjekt snarare än ett alternativ till aktier.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 10 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500, alternaiv, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser