Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räv!  (läst 1740 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
Räv!
« skrivet: 26 jun-19 kl 13:06 »
Då var det dags. Har under året med höns varit förskonad mot alla rovdjur förutom hök. Men så försvann en höna. Sen en höna till. Den andra gången reagerade hunden på kacklet och satte fart in i skogen. Han kom tillbaka med en död höna. Hunden har sedan dess skällt emellanåt och legat och spejat mot skogsbrynet. Nu såg min dotter räven på åkern utanför vårt hus.
Jag drar slutsatsen att räven är rätt angelägen om att få med sig nåt ätbart hem till lyan då den är så nära trots att vi är hemma, springer ut och in, radion ute är på, hunden är ute och ungarna skriker.

Hönsen går fritt ute men jag har möjlighet att stänga in dem i en fallfärdig lada i anslutning till hönshuset. Där är hönsen nu.

Hur länge tror ni hönsen ska vara instängda? När ger räven upp?
Och kan den klättra? Massa trasiga fönster och glipor i ladan.

Alla antirävtips tas tacksamt emot.
Hönsen kommer vara frigående i framtiden.

Tack för svar.


 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Räv!
« Svar #1 skrivet: 26 jun-19 kl 15:34 »
Jag hittade en räv uppe under taket i ladan, där jag trodde endast katterna kunde vara... så de är rätt viga trots att de egentligen inte kan klättra.

Tror det är en hona med ungar, så hon lär nog vara envis ett tag till.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Räv!
« Svar #2 skrivet: 26 jun-19 kl 22:02 »
Aj satan. Min lada saknar tak på ena änden. Tips på att skrämma bort den? Verkar inte så lättskrämd. Skickar ut hunden skällandes stup i kvarten men den verkar komma tillbaka.
Annars då drängen? Är sommarn snäll mot dig? Har haft runt 31+ idag och har sedan länge bestämt att göra klart fasaden i söderläge. Lite rödare nyans än vanligt på axlar och nacke ikväll.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Räv!
« Svar #3 skrivet: 27 jun-19 kl 00:10 »
Den behöver käk nu, så den tar risker. En kula, eller kanske slaktrester eller hundmat i skogsbrynet kan få den lugn.

Jo, det gäller att blöta skjortan och kepsen med jämna mellanrum när det är sådan arbetsplats. Förra året var det enda chansen om man skulle kunna jobba i solen vissa dagar. Men för någon månad sedan körde jag två långa dagar på sjön i fullt solljus, och öronen fick en överdos. 

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Räv!
« Svar #4 skrivet: 27 jun-19 kl 01:13 »
Har samma problem här i flera dagar hon var så nära som tre meter i från verandan ja satt. Men när hon fick se mig så stack hon en bit bort bakom huset men ja han att fota henne då hon var alldeles bakom vagnen på andra sidan vägen innan hon drog iväg över grannens tomt  . Så idag efter en fjorton dager så kom hon i kväll till baks men när hunden skällde så drog hon . 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Räv!
« Svar #5 skrivet: 27 jun-19 kl 01:53 »
 :D...Räv den bästa sorkätaren man kan ha i sin närhet...Bara vara tacksam och ta emot. Skydda hönsen och var tacksam mot arbetet som räven gör...Skyddar dina träd och grödor mot sork  :D...Aldrig fel att vara positiv i sitt tänkande  8)...Räv en välsignelse för trädgården...

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Räv!
« Svar #6 skrivet: 27 jun-19 kl 22:26 »
Tack för svar allihop. Kul med lite positivt om räven. Men håller hönorna framför räven just i trädgårdsarbetet. Har hittat 4 mördarsniglar i år, mot förra, hönslösa, sommaren där det var runt 400.000.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Räv!
« Svar #7 skrivet: 28 jun-19 kl 07:27 »
Du får skaffa fler gårdshundar eller nåt annat djur som blir förbannad på räven.

Tänk enkelt. Gör som Julgrans hämtaren som tog med sig hagelbössan. När folk frågade varför så sa han - "jag skjuter hellre ner gran än jag jagar ifatt haren med yxa"  ;D
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Räv!
« Svar #8 skrivet: 29 jun-19 kl 00:54 »
Jag börjar förstå läget hos dig. Själv har jag rätt mycket sork...Räv äter sork...Har sandjord som sork gillar... Men samtidigt så gör väl sorken nytta genom att lufta jorden och blanda runt.... Som sagt börjat med nätkorgar...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser