Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rekommenderat första vapen?  (läst 9974 gånger)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #20 skrivet: 14 jun-16 kl 11:33 »
Låter lovande..
Man kan ju bli mörkrädd när man börjar läsa om en kaliber....de finns så mycket åsikter om kulor o krut..och folk som missar en tjäder på 150m....vilket kanske kan bero på något annat.

men då fortsätter jag fundera på denna kaliber eftersom jag aldrig kommer ha tid att ladda själv.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Davvi

  • Inlägg: 42
  • Tapatalk User
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #21 skrivet: 17 jun-16 kl 13:36 »
Är det av någon speciell anledning du vill ha klass 3? Just 22wmr är nog lämpligt om du inte vill ladda själv. Blir onödigt krångligt och dyrt annars.. Kalibrar finns hur många som helst och lika många argument för vilken som är "bäst" men egentligen irrelevant om man inte har speciellt intresse.

Skickat från min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk


Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #22 skrivet: 17 jun-16 kl 15:57 »
Ja, klass 1 har jag två st, klass 4 är för klent.
Klass 2 känns onödigt i min garderob, därav klass 3.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Gilbert

  • Gäst
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #23 skrivet: 18 jun-16 kl 04:03 »
Låter lovande..
Man kan ju bli mörkrädd när man börjar läsa om en kaliber....de finns så mycket åsikter om kulor o krut..och folk som missar en tjäder på 150m....vilket kanske kan bero på något annat.

men då fortsätter jag fundera på denna kaliber eftersom jag aldrig kommer ha tid att ladda själv.

Har varit jägare i snart 40 år och aldrig behövt hålla på med handladdning, idag en klart överskattad sysselsättning. Dagens ammo är ganska så precis och numera har jag inga som helst problem med sådant. Förr var det lite mera variation ibland men för jakt inte nödvändigt.
Den skytteförening jag är med i finns några riktiga patron spykon som skyller allt som inte går dras väg på stocken, slutstycket, siktet, hylsan, krutet, kulan ... omgivningen när det inte gått bra. De har nästan allt man inte behöver hemma. Lyckligtvis finns inga sådana kvar i jaktlaget.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #24 skrivet: 18 jun-16 kl 08:37 »
Handladdning är en kul och trevlig hobby och det är lite samma princip som jag ser i resten av alternativ, självhushållning och återanvändning, snålhet. Jag brukade plocka upp och återanvända andras hylsor. Sen jag började snickra har jag inte hållt på med det. Jag brukade legera och gjuta blykulor också, hade planer på att tillverka svartkrut från grunden för mitt svarkrutsskytte men det tog stopp med barnens födslar och bergodalbanan som livet blev till. Kanske om några år då saker och ting lugnat ner sig så kan man ta upp det igen. Jag hade räknat jag kom ner till en kostnad på runt 4-5 öre per skott med återanvända hylsor och hemmagjorda kulor (grävda ur vallen och återstöpta till stor del).

Gilbert

  • Gäst
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #25 skrivet: 18 jun-16 kl 09:19 »
Hemmagjort kanske inte deformeras på ett sätt som är tillåten för jakt, själva kulan finns det bestämmelser på. Tveksam att man får tillverka egen kula för jakt, all ammo är utprovad och godkänd för respektive klass med funktion, vikt mm.

De få patroner som går åt till jakten årligen vinner man inget på att mecka själv. En bra träff och värdet av viltet är värt många gånger mera. Sedan vill man inte ha blyfragment i viltet, därför använder nästan alla här blyfritt. Frysarna fulla efter jakt.

Eamonn

  • Inlägg: 33
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #26 skrivet: 18 jun-16 kl 09:36 »
Hemmagjort kanske inte deformeras på ett sätt som är tillåten för jakt, själva kulan finns det bestämmelser på. Tveksam att man får tillverka egen kula för jakt, all ammo är utprovad och godkänd för respektive klass med funktion, vikt mm.

De få patroner som går åt till jakten årligen vinner man inget på att mecka själv. En bra träff och värdet av viltet är värt många gånger mera. Sedan vill man inte ha blyfragment i viltet, därför använder nästan alla här blyfritt. Frysarna fulla efter jakt.
Det är inga konstigheter med att få jaga med hemgjutna kulor.
För klass ett och två måste kulan expandera och det regleras med hur mycket annat än rent bly man har i legeringen. Ju mer rent bly desto blötare kula.
Man får anpassa efter behov samma som med krut och laddningar för att få rätt bara.

Ang. blyfragment och ekonomi håller jag med.

Gilbert

  • Gäst
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #27 skrivet: 18 jun-16 kl 09:41 »
Godkända kulor är utprovade och skall ha godkänd vikt, expansion och anslagshastighet till respektive klass. Personligen tycker jag det är totalt meningslös sysselsättning.
Min kontakt på Jägarförbundet säger nej!
Sedan finns det ju de som skiter i alla bestämmelser och tror man kan göra hur man vill.

En person i södra Norrland blev av med sin licens för att han jagade med billig övningsammor förra säsongen till klass 1. Det var alltså inte topfågel utan älg.

Eamonn

  • Inlägg: 33
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #28 skrivet: 18 jun-16 kl 10:03 »


Godkända kulor är utprovade och skall ha godkänd vikt, expansion och anslagshastighet till respektive klass. Personligen tycker jag det är totalt meningslös sysselsättning.
Min kontakt på Jägarförbundet säger nej!
Sedan finns det ju de som skiter i alla bestämmelser och tror man kan göra hur man vill.

Så länge vikt och anslagsenergi samt expansion uppfylls är det inga problem.
Jag har hört om ett fall där någon polis inte tyckte att omantlat bly kan expandera och då då fick han bevisa att kulan, skjuten ur den patronen och i det vapnet, expanderar.
Det finns ingen myndighet som sitter och testar och godkänner varenda kula som säljs utan det är upp till användaren.
Det är lika förbjudet att ha en hård halvmantlad kula med för lätt laddning för att orka expandera som att ha en hårdgjuten kula som beter sig på samma sätt.

Lagen talar om expanderande respektive icke expanderande inte om mantelns varande eller uppbyggnad.
Är det någon tvekan testskjuts ammunitionen i vapnet för att kontrollera variablerna.

Och varför någon skulle ägna sig åt detta så är det en hobby. Vad och varför någon vill göra på fritiden är ju upp till dom även om det är meningslöst för någon annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #29 skrivet: 18 jun-16 kl 10:11 »
Personligen tycker jag det är meningslöst att tillverka sylt hemma, det finns ju att köpa. Kontrollerat, förpackat och godkänt.

Om man jagar älg med helmantel är väl en helt annan sak än att ladda själv? Jag har aldrig laddat med annat än köpta kulor men skulle givetvis kunna ta fram en kula som expanderar kontrollerat vid den hastighet jag väljer att få genom att ladda själv. Men det roar inte mig, jag är nöjd med att kunna välja kula, krutsort och mängd för att få den ammunition jag vill ha. Sedan övningsskjuter jag med den ammunition jag tänker jaga med, inte med övningsammunition. Då är det skillnad på 2 kronor skottet eller 20 kronor. På lite grövre ammunition blir det snabbt ännu mer pengar.

De som ägnar sig åt pistolskytte har en del att vinna på kulstöpning, och sysslar mer med det.

Gilbert

  • Gäst
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #30 skrivet: 18 jun-16 kl 10:36 »
Tillverkaren provar ut nya kulor att kulan uppfyller kraven för respektive klass och kaliber. Det finns alltså tillverkningsdokument säkerhetsklassning för t ex jakt.

Hur gör du det?

Jag har sett kulor tillverkade för den suspekta klassen 6,5 x 55 dvs tveksam klass 1 där man gjort kulor som wobblat och gjort svåra skadeskjutningar. Det blir absolut ingen precision vid egentillverkning även om någon sitter hemma och tycker de är fantastiska.

Tur att jag själv är jaktledare och står för jaktens regler och skickar hem personer som är totalt olämpliga, hit kommer varken helautomater eller något hemsnickrat, hals eller långhållsskott.

Men det är tydligen inne att bryta mot regler.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #31 skrivet: 18 jun-16 kl 11:48 »
Tillverkaren provar ut nya kulor att kulan uppfyller kraven för respektive klass och kaliber. Det finns alltså tillverkningsdokument säkerhetsklassning för t ex jakt.

Hur gör du det?

Jag har sett kulor tillverkade för den suspekta klassen 6,5 x 55 dvs tveksam klass 1 där man gjort kulor som wobblat och gjort svåra skadeskjutningar. Det blir absolut ingen precision vid egentillverkning även om någon sitter hemma och tycker de är fantastiska.

Tur att jag själv är jaktledare och står för jaktens regler och skickar hem personer som är totalt olämpliga, hit kommer varken helautomater eller något hemsnickrat, hals eller långhållsskott.

Men det är tydligen inne att bryta mot regler.

Japp, regler är det inne att bryta mot "Jo vi för sälja sådant som finns med i godkännandet, korv och köttlådor som härstammar från våra tackor och lamm.

Men kan erbjuda mycket mera vid frysarna!"


Om jag skulle tillverka en egen kula för jakt så skulle jag givetvis provskjuta den i både tvålblock med och utan bensimulator och avslutningsvis i en slaktkropp. Och givetvis går det att tillverka kulor själv som håller precision, det handlar bara om att skaffa sig tillräcklig kunskap och att vara noga.


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #32 skrivet: 18 jun-16 kl 11:53 »
Hemmagjort kanske inte deformeras på ett sätt som är tillåten för jakt, själva kulan finns det bestämmelser på. Tveksam att man får tillverka egen kula för jakt, all ammo är utprovad och godkänd för respektive klass med funktion, vikt mm.

Det är nu något som händer ofta och diskuteras på forum som robsoft m.fl. detta vore nu första gången jag ens sett antydan till att det skulle gå emot någon regel eller lag. Ska forska vidare i det.

Gilbert

  • Gäst
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #33 skrivet: 18 jun-16 kl 13:18 »
På jaktforumen är allt tillåtet tills det händer en olycka. Tysken som handladdade och höll på att spränga bort halva sitt huvud t ex. Det är skillnad på attityd till säkerhet på forumen och i jaktlagen.

Gilbert

  • Gäst
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #34 skrivet: 18 jun-16 kl 13:35 »
Den nya myndigheten arbetar på ett regelverk som skall höja säkerheten vid jakt. Man har redan tagit beslut om en del halvmilitära vapen och kommer också att kräva mera inom halvautomatik. Man har redan blivit mycket restriktivare att bevilja dylika licenser.
Räkna med att det kommer att bli tuffare framöver i både utbildning och skjutprestation.
De som är absolut sämst vid inskjutningarna är de som har 6,5x55 sedan är det jämnt skägg mellan riktiga gamlingar och vapen som är att betrakta som penisförlängare. Skjutprestationen beror alltså inte enbart på ett vasst vapen som kostat en förmögenhet.
Personligen så känns det bara bra att skitstövlar skjuter bort sig vid älgbanan, där ser man vad de går för hur kaxiga de än är. Det är alltså ett nöje att sköta älgbanan och se alla fantastiska skyttar.
Där står vi för ammunitionen pga det elektroniska systemet.

« Senast ändrad: 18 jun-16 kl 18:23 av Gilbert »

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #35 skrivet: 18 jun-16 kl 16:12 »
Du låter som en väldigt ogynnsam människa.

Gilbert

  • Gäst
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #36 skrivet: 18 jun-16 kl 18:13 »
Vi skall få ner antalet som dödas och skadas i samband med jakt. Att det händer olyckor beror på att människor är ovarsamma och saknar den kompetens som behövs för att delta i jakt.

Jag kan lägga in skrämmande länkar till olyckor i närtid där man skjutit jaktkompisar, jägare i grannlag pga "det prasslade i busken" eller den som sköt en vit häst med ridskolas täcke och namn under älgjakten. Det dör jägare helt i onödan pga olämpliga jägare som får bära dödliga vapen med dagens regler. Det händer flest olyckor i de norra länen där macho kulturen med vapen är något större än i andra län.

Med de nya reglerna är det slut på lekstugan. Riksdagen kommer att godkänna jaktdirektivet.

Eamonn

  • Inlägg: 33
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #37 skrivet: 18 jun-16 kl 18:23 »


Tillverkaren provar ut nya kulor att kulan uppfyller kraven för respektive klass och kaliber. Det finns alltså tillverkningsdokument säkerhetsklassning för t ex jakt.

Hur gör du det?

Jag har sett kulor tillverkade för den suspekta klassen 6,5 x 55 dvs tveksam klass 1 där man gjort kulor som wobblat och gjort svåra skadeskjutningar. Det blir absolut ingen precision vid egentillverkning även om någon sitter hemma och tycker de är fantastiska.

Tur att jag själv är jaktledare och står för jaktens regler och skickar hem personer som är totalt olämpliga, hit kommer varken helautomater eller något hemsnickrat, hals eller långhållsskott.

Men det är tydligen inne att bryta mot regler.

Det vi talar är inte som att sitta och fila kryss i kronans helmantel. Det är helt enkelt osanning att det inte går att få precision i hemgjutna kulor.

Det är ingen som bryter mot några regler och heller ingen som uppmanar till det.
Visa var det står att det är förbjudet.
Enskilt tyckande är inte lag oavsett hur lämpligt eller olämpligt det kan vara.

Gilbert

  • Gäst
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #38 skrivet: 18 jun-16 kl 18:23 »
Du låter som en väldigt ogynnsam människa.

Har deltagit i remissarbetet!! Är väldigt stolt över det.

Eamonn

  • Inlägg: 33
SV: Rekommenderat första vapen?
« Svar #39 skrivet: 18 jun-16 kl 18:30 »
Klantskallar och ovarsamma idioter finns överallt det kommer vi aldrig ifrån och de borde inte ens få ha körkort än mindre vapen.
För det behöver man inte dra alla över en kam.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 7 användare (2 dolda)
von tratt, tuslus, Tli, simon.arvestrand, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser