Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?  (läst 9446 gånger)

anellen

  • Inlägg: 11
Vi har funderingar på att skaffa en gårdshund. Med gårdshund menar jag en hund som agerar vakthund både för gården som för djuren. Men även fungerar bra i familjen.. Är det någon som har erfarenheter från denna rasen?

Tack!

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?
« Svar #1 skrivet: 08 sep-09 kl 14:58 »
i usa står am. akitan väldigt långt upp på listan över hundraserna som har bitit och som har bitit med dödlig utgång. har inga personliga erfarenheter av akitan, men har hört att den japanska akitan ska vara bättre än den amerikanska akitan. varför funderar du just på akitan?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

anellen

  • Inlägg: 11
SV: Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?
« Svar #2 skrivet: 08 sep-09 kl 15:19 »
Det lilla jag har läst om Akitan och sett på bilder så tilltalar den mig. Frågan är bara om den lämpar sig på en gård med andra djur osv.

Att den bitit med dödlig utgång är säkert sant, den hund som biter flest människor i Sverige varje år är Golden Retrieven. Mycket på grund av att den är vanlig i Sverige precis som american Akitan är i USA.

Tack för svar!

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?
« Svar #3 skrivet: 08 sep-09 kl 16:08 »
hm, får man tro på svenska amerikan akita klubbs rasbeskrivning, så har den stor jaktinstinkt och det blir nog inte så lyckad på en gård bland djur.  :-\

http://www.americanakitaklubbsverige.se/
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

anellen

  • Inlägg: 11
SV: Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?
« Svar #4 skrivet: 08 sep-09 kl 16:14 »
Ajdå..  :o

Ok, då stryker jag den rasen på listan.. Synd, en vacker hundras annars!

Tack för hjälpen!

anellen

  • Inlägg: 11
SV: Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?
« Svar #5 skrivet: 08 sep-09 kl 16:24 »
Har förresten hittat en sida på nätet som behandlar precis det jag är ute efter: http://www.kgbv.se

Kikar nu istället på en Anatolisk herdehund.


Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?
« Svar #6 skrivet: 08 sep-09 kl 16:27 »
Fast just jaktinstinkten hindrar ju inte att man har hunden på en gård... Jag kan tänka mig att en envis terrier kanske kan vara svårare att lära att inte jaga div. smådjur.
Men vi har alltid haft olika jakthundsraser med djuren: Stövare, stående Fågelhundar, några älghundskorsningar och en Flat. Det har aldrig varit några problem med att dom inte skulle fatta att man inte får jaga gårdens djur. Dock får man se till att ha bra inkallning på dom om det skulle stryka förbi något vilt, men det gäller ju alla hundar... 
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?
« Svar #7 skrivet: 08 sep-09 kl 17:07 »
det beror ju lite på ts hundvana och riskbenägenhet. allt går att lära bort, men jag för min del skulle välja en ras som är framavlad just för ändamålet, det finns ju en hel del. hovavard är en ras som jag spontant kommer att tänka på t ex. hundar är trots allt djur och inga maskiner. de kan vara hur bra uppfostrade och lärda som helst och har aldrig gjort så förut. instinkten finns trots allt där och det är synd den dagen en jaktinstinkt tar över när hönsen springer löst på gården. det kan naturligtvis gå bra hela hundens liv, det säger jag absolut inget om. men att välja en hund med jagtinstinkt som gårdshund vore inget som jag skulle göra i första hand.

jag tycker att ts borde ringa ordföraren i akitaklubben och prata lite med henne/honom. de kan nog svara på en hel del frågor. akitan har ju en stark vaktinstinkt som gör rasen lämpligt som gårdshund på det sättet. jaktinstinkten gör dock att jag personligen skulle välja en annan ras.
« Senast ändrad: 08 sep-09 kl 17:15 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?
« Svar #8 skrivet: 08 sep-09 kl 17:43 »
Hovawart(är tyska för gårdvar) är en gårdshund, det stämmer, men inte skulle jag lämna min hoffe ensam med att vakta gårdens djur ändå. Han har en rätt rejäl jaktinstinkt  ;D
Hoffen är mera en gårdsvakthund än en som ska gå ihop med djuren som tex maremman eller den anatoliska herdehunden som är nämnd ovan.
Men om det skulle bli aktuellt med en hovawart så var väldigt noga med var du köper den ifrån! Det finns mycket, mycket skräp där ute.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?
« Svar #9 skrivet: 08 sep-09 kl 18:08 »
Men om det skulle bli aktuellt med en hovawart så var väldigt noga med var du köper den ifrån! Det finns mycket, mycket skräp där ute.

som i alla hundsammanhang ;)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?
« Svar #10 skrivet: 08 sep-09 kl 18:30 »
det beror ju lite på ts hundvana och riskbenägenhet.men att välja en hund med jagtinstinkt som gårdshund vore inget som jag skulle göra i första hand.
 Jag har en känsla av att en riktig jakthund VET vad den ska jaga och NÄR den ska jaga, jag har aldrig lagt ner någon speciell träning på att dom ska låta bli tamdjuren...
 Det är få av jakthundsraserna som har "Mordinstinkter", dom är inte avlade för jakt på det sättet, kan tänka mig att det är annorlunda med tex terriers som ska ner i grytet och ge sig på viltet på ett annat sätt. En stövare tex driver i spåret men när väl viltet är skjutet är det inte speciellt intressant.
  Det är förmodligen svårare med tex Brukshundar som Schäfer, Malle osv som ofta har stark jaktinstinkt trots att dom inte är jakthundar. Det är inte ovanligt att man hör att såna hundar driver tamboskap, dödar rådjur osv... Kanske det är sån jaktinstinkt Akitan har?
 Jag litar egentligen mycket mer på mina jakthundar när det gäller smådjuren än vad jag gör på Border Collien (vallinstinkten är en stark jaktinstinkt som vi modefierat till samarbete med oss), han är tusen gånger mer explosiv i sitt umgänge med omvärlden än vad någon av våra jakthundar varit.
 Nu tycker jag inte att man ska skaffa en jakthund om man inte tänker jaga :) Men att en sån hund skulle vara farligare för smådjur hemma på gården har jag inte upplevt. Fågelhunden jag har nu kom till mig som vuxen och hade inte umgåtts med smådjur förr, han ställde sig för höns och kaniner i början, men nu låter han bli så länge inte någon kanin är på rymmen, då pekar han ut var den är, men han anfaller dom inte :)
 Min nästa hund blir troligtvis en Malinois, vi får se om inte den blir krångligare att lära än vad Stövarna och dom andra hundarna varit ;)
                                       Mvh
                                    Charlotte
« Senast ändrad: 08 sep-09 kl 18:31 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?
« Svar #11 skrivet: 08 sep-09 kl 18:36 »
Hovawart har klarat uppgiften som just gårdshund tidigare, även Berner Sennen m.fl. Om de har en "rejä" jaktinstinkt, är det något som gått fel i aveln. En gårdsvar är en vakthund. En mildare variant än anatolisk, maremma, ovcharka, estrela m.fl.
Chow chow var också en bra vakthund innan. Men då den fick dåligt ryckte på hundutställningar för att den inte accepterade att främmande människor öppnade munnen på den osv. började man avla bort vaktinstinkterna. Följden blev att man fick en egensinnig hund med jaktinstinkt. I många sammanhang har vaktinstinkter ansetts som dåligt och icke önskvärt. Men det drar med sig mycket annat, som att vara stationära. Man lämnar inte det man vaktar. Man jagar- och dödar inte det man vaktar osv.

Sedan finns det naturligtvis jakthundar som funkar hur bra som helst p en gård. Men som sagt, en hund som är avsedd för jobbet har ändå bättre förutsättningar att lyckas.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?
« Svar #12 skrivet: 08 sep-09 kl 18:39 »
Om en schäfer o malle driver tamboskap, är det för att de har kvar sina gamla egenskaper. Som vakt- och vallhund.

I de sammanställningar som finns över hundangrepp på tamboskap är just jakthundar överrepresenterade. Men det är inte så ofta man hör att de gett sig på sina egna djur (om sådana finns) utan okända djur.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?
« Svar #13 skrivet: 08 sep-09 kl 18:49 »
vet inte om jag skulle kalla det för jaktinstinkt, när mallen och schäfern ger sig på andra djur. skulle nog snarare kalla det för bytesdrift. vad gäller mallen, så är de som håller på med bruks samt de som använder de i yrket som testat mallen och som jag har pratat med allt annat än nöjda, men det måste ju var och en avgöra själv.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?
« Svar #14 skrivet: 08 sep-09 kl 19:17 »
vad gäller mallen, så är de som håller på med bruks samt de som använder de i yrket som testat mallen och som jag har pratat med allt annat än nöjda, men det måste ju var och en avgöra själv.
Nu är vi väldigt OT :-[
Men menar du att dom inte är nöjda med bytesdriften? Jag ska inte jaga med den ;)
För dom jag pratat med som använder dom i bla skyddsarbete och sök (Försvaret), är väldigt nöjda :)
Jag gillar rappa hundar som tänker (som en BC gör ;D), och killarna jag pratade med trodde att en Malle skulle passa mig. Men en ifrån Brukslinjer såklart.
                                  Mvh
                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?
« Svar #15 skrivet: 08 sep-09 kl 19:23 »
nä, det är inget fel på. men den duger sådär för att tävla, är annars för nervös, för skarp (så de flesta tar inte in den i huset) och för lätt för att jobba i yrket. många skakar bara på huvudet om man frågar om mallen. i tyskland är många nöjda (används i tävling, inte i fältet), i sverige har jag hört lite gott om mallen. en historia jag fick höra var att de släppte en malle-hane på en buse. hunden bet sig fast i ärmen på busen. busen släpade iväg hunden hängandes i armen, hällde diesel över den och försökte "tutta fyr" på hunden, som killen uttryckte sig. med en schäfer, rottis eller annan tyngre hund händer sånt inte.
« Senast ändrad: 08 sep-09 kl 19:24 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?
« Svar #16 skrivet: 08 sep-09 kl 19:46 »
nä, det är inget fel på. men den duger sådär för att tävla, är annars för nervös, för skarp (så de flesta tar inte in den i huset) och för lätt för att jobba i yrket. många skakar bara på huvudet om man frågar om mallen. i tyskland är många nöjda (används i tävling, inte i fältet), i sverige har jag hört lite gott om mallen. en historia jag fick höra var att de släppte en malle-hane på en buse. hunden bet sig fast i ärmen på busen. busen släpade iväg hunden hängandes i armen, hällde diesel över den och försökte "tutta fyr" på hunden, som killen uttryckte sig. med en schäfer, rottis eller annan tyngre hund händer sånt inte.
Det skulle vara intressant att veta var du får dina kunskaper om olika hundraser ifrån egentligen?
Dom jag pratat med mest angående Mallar använder dom alltså i "skarpa" lägen OCH har dom i familjen. Hundarna kan vandra omkring på uppvisningar utan munkorg eller annat, sitta i publiken och vänta på att dom ska börja jobba. Andra med Mallar som används för tävling har barn också, hundarna bor inne med familjen. Men nu behöver vi inte diskutera det mer här, denna tråd handlade ju om en lämplig Gårdshund, och det tror jag inte Mallen är...
                                    Mvh
                                 Charlotte
« Senast ändrad: 08 sep-09 kl 19:52 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?
« Svar #17 skrivet: 08 sep-09 kl 19:48 »
Om mallen duger sådär för att tävla, hur kommer det sig då att det är allt fler mallar som tar sig till sm och andra större tävlingar? Nu börjar det ju tex vara nästan lika många mallar som schäfrar i svenskskyddet.
Och hur kommer det sig att allt fler bruksförare går över till malle?


LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?
« Svar #18 skrivet: 08 sep-09 kl 20:11 »
som jag sa, det är det jag har fått höra. jag lägger inga värderingar i det. de som jag har pratat med som tävlar med mallar i tyskland är nöjda, de som jobbar med dem i sverige är inte det av nedanstående anledningar. det jag har fått höra från tyskland är att det beror på linjen angående mallens lynne. många mallar är som du säger charlotte, mallar som är från nederländska och israeliska linjer är helt slut i huvudet. utan värderingar från min sida, bara det jag har fått höra. att mallen är för lätt för att jobba i fältet har jag fått höra både från tyskland och från sverige. en hane väger inte mer än 30 kg, det jag har fått höra är att hundar bör ligga vid 35 kg och över för att inte bli för lätta. utan värderingar från min sida, bara det jag har fått höra från olika sidor. har själv funderat på mallen, bara för att få komma med i en klubb. har för min del slutat bort det. de jag pratar med tävlar framgångsrikt i bruks, jobbar som väktare och poliser och är uppfödare.

att det är fler mallar som kommer med på sm kan ha ett samband med att poliser slutar bort schäfern allt mer, för att det blir allt svårare att hitta bra exemplar. bruksfolket lär, som poliser, börja leta efter alternativ till schäfern av samma skäl som polisen gör. och mallen är hetast just nu. och tävlingar är trots allt tävlingar, inte "riktiga livet". men det är bara en teori jag har om det. det är ju lite svårt med skydd i sverige, eftersom man inte får ställa upp med vilken ras som helst och många raser som är självklara till ändamålet i andra länder ser man ner på i det här landet, både bruksfolket och poliskåren.
« Senast ändrad: 08 sep-09 kl 20:21 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

winnie_poe

  • Inlägg: 90
  • Endast jag kan leva mitt liv. Lev det som varje da
    • Västerbotten
    • Lust och fagring
SV: Funderar på en american akita som gårdshund, några tips?
« Svar #19 skrivet: 08 sep-09 kl 20:29 »
En pensionerad Greyhound, har nog inte mott lugnare hund.. Har en sjalv pa 8 ar gar inte fran garden. jattesnall med alla djur. Fast de finns forstass de m varre jaktinstinkt, fast tar man en valp sa blir de nog vad man lar den.
 Mastiff aer ju en lugn hund som bevakar sitt hem men inte agerar i onodan.
 Svart, tycker du ska fraga runt har ute vad de andra medlemmarna har for hundar..Lycka till
Bor med mannen i en gammal Västerbottengård, har bott i skärgården ett tag.Vi har en Curly coated retriever. Vill ha tag på getter (killingar)till slutet på april början på maj..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

759 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser