Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egengjord tvål mm?  (läst 9761 gånger)

ylvamarielouise

  • Inlägg: 47
  • Uska med hundar,höns,vaktlar å 3 barn
    • Värmland
Egengjord tvål mm?
« skrivet: 14 jan-17 kl 13:14 »
Undrar om någon vet vart man kan söka recept/beskrivning på hur man gör tvål/ansiktstvål och andra produkter såsom hudlotion,läppbalsam mm. Googlat runt lite men finner inget bra.
Tacksam för svar
Min blogg: ylvamarielouise.bloggo.nu
Alltid på nya upptäcktsfärder =)

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: Egengjord tvål mm?
« Svar #1 skrivet: 14 jan-17 kl 23:57 »
Kan varmt rekommendera shenet.se

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Egengjord tvål mm?
« Svar #2 skrivet: 15 jan-17 kl 00:26 »
Och så finns ju forumets egen tvålkokerska, alternaiv. Hon kanske kan dela med sig av sin yrkeskunskap om hon inte är ute och reser...

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Egengjord tvål mm?
« Svar #3 skrivet: 15 jan-17 kl 09:51 »
Shenet är oslagbar!
Jag köper inte tvål, flytande "tvål" eller duschkräm(vilken onödig produkt!!) från affärer alls, utan använder bara hemgjord.
Jag gör helst denna tvål fast använder ekologisk kokosolja istället för den i receptet:

• Kokosfett (M-Cocos) - 500 gram
• Vatten -  265 ml
• Natriumhydroxid - 100 ml
• Glycerin (ev.) - 15 ml
• Extra olja (ev.) - 10 ml
1. Blandning: Smält kokosfettet. Strö ner kaustiksodan i vattnet undan för undan; vattnet värms genast upp och blir mjölkigt. Rör hela tiden så att inte kaustiksodan hinner stelna till hårda klumpar; de är svåra att lösa. När all kaustiksoda har tillsatts har luten en temperatur på 70-80° och är starkt alkalisk. När både lut och kokosfett håller mellan 20 och 30° hälls luten ner i fettet. 2. Omrörning: Rör om med handvisp; blandningen är vattnig och ojämn i början och kan skvätta av elvisp. Övergå till elvisp när blandningen är jämn. Bäst är att röra utan uppehåll, men massan går ihop också om man rör oavbrutet först i en kvart och sedan bara låter den stå och återkommer till den varje kvart och håller den nyter och pigg med en stunds vispning - det tar då ca 1,5 timmar. När den tjocknar och blir halvgenomskinlig kan man vispa på högsta hastighet. Till slut droppar blandningen som tjock kräm från vispen. Förtvålningen är klar när ett drag med en sked lämnar ett spår som stannar kvar på ytan några sekunder. 3. Tillsatser: Blanda glycerin och extra olja, rör ner blandningen i lite av tvålmassan och sedan alltihop i resten av tvålmassan. Elvispa för att få allt väl blandat. (Tvålen kan också parfymeras och färgas redan nu, men resultatet blir bättre om man gör det vid en omsmältning om tre-fyra veckor när tvålen neutraliserats.) 4. Upphällning: Häll upp smeten i en stor form eller flera små; inoljning eller fuktigt tyg i botten gör att tvålen blir lättare att ta ur sedan. 5. Stelning: Täck med handduk och låt stå varmt eller åtminstone i rumstemperatur i två dygn eller tills tvålen är fast. 6. Uppskärning: Slå ut ur formarna (om det är svårt: ställ i frys ett par timmar; ta ut och slå ut efter 10 minuter). Använd handskar; tvålen är fortfarande starkt luthaltig. Skär i bitar, täck med tyg. 7. Mognad: Låt stå i rumstemperatur att mogna. Eventuella sodakristaller som bildats på ytan kan skäras, borstas eller sköljas bort. Efter tre-fyra veckor kan tvålen användas eller smältas om. Denna tvål löddrar mycket, men blir som all kokostvål ganska luthaltig även efter mognad och kan se lite grynig ut.
(Källa: Shenet 2000)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Egengjord tvål mm?
« Svar #4 skrivet: 15 jan-17 kl 13:17 »
Intressant!

Jag hittar också bara läskig flytande tvål på butiken här, eller så är de ofullständigt torkade och tar slut efter någon dag, all köpt tvål är värdelös nuförtiden vad det verkar...

Torkar man den under press sedan om man vill ha den extra fast?
Kan man använda vedlut?

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Egengjord tvål mm?
« Svar #5 skrivet: 15 jan-17 kl 18:38 »
Visst finns det mycket matnyttigt i Shenet. Där hittar du även en tabell med förtvålningstal.
Det finns också många felaktiga recept i omlopp. Om du lär dig att själv räkna ut mängderna, blir du skyddad mot dessa.
På denna webplats finns också en del bra information:
http://casadipatty.blogspot.se/2010/06/sa-skapar-man-en-tval.html
Tyvärr verkar texten vara översatt av en maskin, men den går att läsa med behållning.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Egengjord tvål mm?
« Svar #6 skrivet: 16 jan-17 kl 08:11 »
Intressant!

Jag hittar också bara läskig flytande tvål på butiken här, eller så är de ofullständigt torkade och tar slut efter någon dag, all köpt tvål är värdelös nuförtiden vad det verkar...

Torkar man den under press sedan om man vill ha den extra fast?
Kan man använda vedlut?
Jag torkar mina tvålar inlindade en och en i bitar av kasserade lakan och i en låda utan lock.
De ska ligga luftigt.
Har aldrig känt att de behöver bli fastare, de får en fin konstisens som ändå.
Och jag har aldrig använt vedlut utan köpt kaustiksoda.
Du får väl testa och rapportera här :D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Egengjord tvål mm?
« Svar #7 skrivet: 16 jan-17 kl 09:46 »
Tack för svar!

Jag har länge varit sugen på att pressa eller destillera egna aromer från örter och liknande.

Tror jag kör olivolja på oljan i så fall, låter ju lyxigt om inte annat...  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ylvamarielouise

  • Inlägg: 47
  • Uska med hundar,höns,vaktlar å 3 barn
    • Värmland
SV: Egengjord tvål mm?
« Svar #8 skrivet: 17 jan-17 kl 20:29 »
ooh,tack så länge alla. Ska kolla shenet och din länk Berberis och skriva ut ditt recept, Doris och Börje.
Vart kan man köpa glycerin och natriumhydroxid?
Min blogg: ylvamarielouise.bloggo.nu
Alltid på nya upptäcktsfärder =)

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Egengjord tvål mm?
« Svar #9 skrivet: 17 jan-17 kl 23:29 »
Natriumhydroxid=kaustiksoda.
Det köper du på en vanlig livsmedelsaffär, används som propplösare i avlopp och står bland hushållskemikalierna i butiken.
Se bara till att du får REN kaustiksoda!  LÄS PÅ FÖRPACKNINGEN!
Glycerin kan du bl a  köpa här:
http://www.organicmakers.se/shop/naturliga-tillsatser-tillbehor/128-glycerin.html

Jag brukar dock hoppa över det.
Tycker att tvålen blir bra på bara kokosolja och en skvätt olivolja.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

kurt

  • Inlägg: 3488

ylvamarielouise

  • Inlägg: 47
  • Uska med hundar,höns,vaktlar å 3 barn
    • Värmland
SV: Egengjord tvål mm?
« Svar #11 skrivet: 18 jan-17 kl 10:12 »
Natriumhydroxid=kaustiksoda.
Det köper du på en vanlig livsmedelsaffär, används som propplösare i avlopp och står bland hushållskemikalierna i butiken.
Se bara till att du får REN kaustiksoda!  LÄS PÅ FÖRPACKNINGEN!
Glycerin kan du bl a  köpa här:
http://www.organicmakers.se/shop/naturliga-tillsatser-tillbehor/128-glycerin.html

Jag brukar dock hoppa över det.
Tycker att tvålen blir bra på bara kokosolja och en skvätt olivolja.


Men kaustiksoda....är det bra för kropp? :/
Min blogg: ylvamarielouise.bloggo.nu
Alltid på nya upptäcktsfärder =)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Egengjord tvål mm?
« Svar #12 skrivet: 18 jan-17 kl 10:16 »
Men kaustiksoda....är det bra för kropp? :/

Du skall inte använda kaustiksodan på kroppen ;D

Saxat ur Wikipedia "Saponifiering kallas även förtvålning eller försåpning och är en hydrolytisk spaltning av estrar med hjälp av natriumhydroxid (natronlut) eller kaliumhydroxid (kalielut). Saponifiering är en process för att framställa glycerol ur fett,[1][2] och för att framställa fast och flytande tvål; fettsyrasalter.

Förtvålning betyder att en fettsyra reagerar med en bas och skapar fettsyrasalt (tvål). Till exempel har vi vanlig tvål som är salt från natriumhydroxid och stearinsyra. Fettsyran har en så kallad svans och ett huvud, svansen är fettlöslig men däremot är huvudet som skapar saltet vattenlösligt. Denna process gör så att tvålmolekyler kan bindas samman med den feta smutsen samtidigt som den kan lösas upp i vatten. När man tillverkar tvål gör man det med lut (hydroxid). Natrium- eller kaliumhydroxid löses i vatten och blandas sedan enligt olika tekniker med vegetabiliska eller animaliska oljor eller industriellt processade fettsyror som tallolja. Hydroxiden och fettsyrorna reagerar med varandra genom hydrolys och bildar glycerol och fettsyrasalt (tvål)."

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Egengjord tvål mm?
« Svar #13 skrivet: 18 jan-17 kl 10:45 »
Tack för svar!

Jag har länge varit sugen på att pressa eller destillera egna aromer från örter och liknande.

Tror jag kör olivolja på oljan i så fall, låter ju lyxigt om inte annat...  :)


Minns att detta med örter varit uppe förut http://www.alternativ.nu/index.php?topic=11550.20

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Egengjord tvål mm?
« Svar #14 skrivet: 18 jan-17 kl 14:38 »
Men kaustiksoda....är det bra för kropp? :/
Nej.
Nygjord tvål är starkt frätande om den används direkt!!
Men tvålen är inte klar när den enbart har stelnat.
Den ska ligga och mogna luftigt i minst 4 veckor.
DÅ är den inte ett dugg farlig längre :)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Egengjord tvål mm?
« Svar #15 skrivet: 18 jan-17 kl 16:32 »
Men kaustiksoda....är det bra för kropp? :/
Kaustiksoda, som också finns på färghandel, är inte att leka med. När man håller på med tvålmakeriet, behövs skyddsglasögon och gummihandskar. Vid förtvålningen "förintas" kaustiksodan kemiskt. Det vill säga om det är rätt mängd fett plus lite överfettning. Om det skulle vara lite soda kvar i den färdiga tvålen, försvinner den under lagringstiden på 1-2 månader.

ylvamarielouise

  • Inlägg: 47
  • Uska med hundar,höns,vaktlar å 3 barn
    • Värmland
SV: Egengjord tvål mm?
« Svar #16 skrivet: 20 jan-17 kl 19:24 »
Ah,då förstår jag. Tack för svar =) <3
Min blogg: ylvamarielouise.bloggo.nu
Alltid på nya upptäcktsfärder =)

Moventia

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
SV: Egengjord tvål mm?
« Svar #17 skrivet: 29 jun-17 kl 16:09 »
Jag har efter hand börjat tillverka det mesta av hygienvaror  själv. Prövar mig fram efter recept jag hittar på nätet. Det mest lyckade är den Deodorant som ligger som fil till det här inlägget. Sen är jag väldigt nöjd med cerat jag gjort med lika delar bivax, kokosolja och olivolja som jag sen smälter i vattenbad innan jag häller upp det. Köpt bivax och hylsor på ebay. Nästa gång ska jag dock köpa honungsdoft att lägga till. Nu luktar det inget alls. Ansiktskräm har jag gjort men den  blev för  fet. Gick dock att använda så när det är slut  ska jag pröva ett annat recept. Tandkrämen blev inget vidare. Den skiktade sig. Förmodligen för jag inte siktade de torra varorna och dessutom inte  blandade tillräckligt väl. Nästa projekt blir duschgel, men undrar lite över kaustiksodan.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Egengjord tvål mm?
« Svar #18 skrivet: 29 jun-17 kl 20:33 »
Om man ska köpa glycerin så är det större chans att man får napp om man frågar efter glycerol, som den kemiska föreningen officiellt har kallats de senaste 40 åren eller så.

Tänk på att risken är stor att man av misstag råkar få fram en starkt alkalisk och frätande tvål redan för en ganska liten feldosering av NaOH i förhållande till andra ingredienser. Vegetabiliska oljor kan ha olika halter av olika fettsyror från gång till gång, och beroende på detta behövs olika mycket NaOH för tvåltillverkningen. Man bör absolut kolla pH-värdet hos den färdiga tvålen (eller en ganska stark vattenlösning av den) innan man anser att tillverkningen har lyckats och tvålen blev användbar.

En annan viktig sak är att ha den grundläggande kemin klar för sig, man bör åtminstone ha repeterat hela högstadiets kemikurs tillräckligt bra för att kunna spika vilket kemiprov som helst för 9:an.

Hristo

  • Inlägg: 1
SV: Egengjord tvål mm?
« Svar #19 skrivet: 27 dec-18 kl 22:05 »
Hur testar man lämpligast PH på sin egengjorda tvål? Gissar typ BTB eller lackmuspapper.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, wazi, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser