Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Trimma" kompakttraktor?  (läst 3275 gånger)

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
"Trimma" kompakttraktor?
« skrivet: 02 apr-16 kl 11:09 »
Har lurat lite på att sälja av min ATV och ersätta den med någon kompakttraktor liknande den på bilden. Märke inte bestämt men iaf någon kvalitetsmärke typ Yanmar, Kubota eller Iseki. Känner att en sådan skulle kunna göra allt jobb jag gör med ATVn plus en jäkla massa mer då de har både hydraulik, kraftuttag och lyftarmar. Tror att en modell med löstagbar lastare skulle ge ännu en dimension dessutom.

Enda nackdelen jag kan se är egentligen att de flesta modellerna har en maxhastighet på 15 km/h vilket känns lite för lågt om man ska ha den för att bara förflytta sig mellan punkt A och B.. Om man kunde få den att göra 20-25 så skulle det vara ett helt ok ersättning till ATVn. Helst skulle man ju bara vilja få en hastighetsökning på högsta växeln på högväxel alternativt bara på alla växlar på högväxeln men inte på lågväxel.

Är det någon som vet om något sådant låter sig göras? Om ja, är det enormt komplicerat?

http://kompakttraktor.com/trekker-hidden/iseki-tu-1700f-lastare

"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

TraktorTEMA.se

  • Inlägg: 11
    • Halland
    • TraktorTEMA
SV: "Trimma" kompakttraktor?
« Svar #1 skrivet: 02 apr-16 kl 12:27 »
Uppbyggnaden av transmissionen låter inte en uppväxling göras så lätt, det är ihopbyggt precis som på en större traktor och inte alls remdrivet med möjlighet att byta hjul som på trädgårdstraktorer. Det blir att ändra i drevsatsen i transmissionen. Man kan ju byta hjul, men då handlar det ju om 50% större.

Största bekymret är dock att traktor över 600kg tjänstevikt är olaglig utan klassad skydds-hytt och ingen av de på bilden är så lätt. De traktorer som är lagliga med öppen båge är av senare datum och helfordonsgodkända enligt EEG-dirketiv. Undantag från skydds-hytt får bara göras om man driver fruktodling eller om lokalen man är inne i med traktorn är för låg för att hytt ska gå in. Men undantaget gäller bara för just den användningen, behöver man traktorn på åker eller i skog tex så får man vackert skaffa sig en till med hytt...
« Senast ändrad: 02 apr-16 kl 12:32 av TraktorTEMA.se »
Näringsidkare www.TraktorTEMA.se

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: "Trimma" kompakttraktor?
« Svar #2 skrivet: 02 apr-16 kl 13:07 »
Uppbyggnaden av transmissionen låter inte en uppväxling göras så lätt, det är ihopbyggt precis som på en större traktor och inte alls remdrivet med möjlighet att byta hjul som på trädgårdstraktorer. Det blir att ändra i drevsatsen i transmissionen. Man kan ju byta hjul, men då handlar det ju om 50% större.

Största bekymret är dock att traktor över 600kg tjänstevikt är olaglig utan klassad skydds-hytt och ingen av de på bilden är så lätt. De traktorer som är lagliga med öppen båge är av senare datum och helfordonsgodkända enligt EEG-dirketiv. Undantag från skydds-hytt får bara göras om man driver fruktodling eller om lokalen man är inne i med traktorn är för låg för att hytt ska gå in. Men undantaget gäller bara för just den användningen, behöver man traktorn på åker eller i skog tex så får man vackert skaffa sig en till med hytt...
Mjo.. Men jag känner att just de där lagarna har jag inga större samvetskval att bryta.:)
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

TraktorTEMA.se

  • Inlägg: 11
    • Halland
    • TraktorTEMA
SV: "Trimma" kompakttraktor?
« Svar #3 skrivet: 02 apr-16 kl 13:25 »
Hehe, nä det kan jag nog va med på. :-) Bara man är klar över det.

Min känsla är att man inte bör köra en så liten traktor fortare än vad de går från början, allra helst med lastare med gods i eller vagn kopplad. Ofjädrat, smal spårvidd och kort axelavstånd. Det är rejäla grejer som orkar mycket, men just hastighet är inte dess egenskap...
Näringsidkare www.TraktorTEMA.se

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: "Trimma" kompakttraktor?
« Svar #4 skrivet: 02 apr-16 kl 19:36 »
Jag har svårt att se meningen med att köpa en sån där kompakttraktor då man kan få en Massey-Ferguson 35 eller Ford 2000 i gott skick och ge den en ordentlig genomgång på verkstad och uppgradera hydrauliken på den och ändå ligga ute med bara halva priset på en kompakttraktor
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: "Trimma" kompakttraktor?
« Svar #5 skrivet: 02 apr-16 kl 23:31 »
Jag har svårt att se meningen med att köpa en sån där kompakttraktor då man kan få en Massey-Ferguson 35 eller Ford 2000 i gott skick och ge den en ordentlig genomgång på verkstad och uppgradera hydrauliken på den och ändå ligga ute med bara halva priset på en kompakttraktor
Stor och klumpig, tung, primitiv teknik, törstig, ofta svårstartad, i nuläget ofta slitna på gränsen till utslitna...

Samt ingen fyrhjulsdrift, om man nu vill ha det

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: "Trimma" kompakttraktor?
« Svar #6 skrivet: 04 apr-16 kl 15:23 »
Jag har hamnat bakom kommunens minitraktorer när det gått i 30 km. Så duska kanske leta dej till kommun och parktraktorer.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

792 gäster, 2 användare
kretslopp, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser