Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ATV problem.  (läst 25789 gånger)

Kockas

  • Gäst
ATV problem.
« skrivet: 16 jan-12 kl 23:06 »
Har problem med min 4-hjuling. Den startar alltid men dör igen. Man får nöta ett 10-tal gånger innan den vill gå riktigt på tomgång.
När man sedan trycker på gasen så dör den igen. När den gått på tommgång i 5-10 min så går det att varva den lite och ev köra men den går som en potta skit. Vill dö vid vissa lägen på gasen. Hackar ibland och är enbart otrevlig att köra med.
Jag har rengjort förgasaren och filter, bytt tändstift och bytat bensin. Har även kollat så den inte tar kylluft.
Jag kör den snart till skroten så snälla hjälp mig.

Xoot

  • Gäst
SV: ATV problem.
« Svar #1 skrivet: 16 jan-12 kl 23:11 »
Slipp resan till skroten, ring mig och få den hämtad omgående!  ;D

Tycker det låter som att den får lite bensin. Det kan också vara tändningen. Blir det någon skillnad med chocken??
Hade nog rensat förgasaren igen om jag varit dig. Man kan missa runt munstyckena ibland.

Har du kollat så du har rätt stift? En del modernare är rätt känsliga för detta.
Hur uppstod felet?

Insugsgummit. Mellan cylinder/motor och förgasare.
Detta brukar ibland spricka. Torka ut och spricka. Då drar den luft och får alltså för lite bensin.

Håll den på tomgång och vänta tills den står och håller sig stabil.
Kör sen som en tok med startgas runt förgasare och insugsgummit. Reagerar tomgången då har du en läcka.

Vad är det för en modell? :)

kbh

  • Gäst
SV: ATV problem.
« Svar #2 skrivet: 16 jan-12 kl 23:15 »
Får den bensin i från tanken till att börja med ? om inte ren gör avstängningskrans filtret  kanske hela tanken .

Xoot

  • Gäst
SV: ATV problem.
« Svar #3 skrivet: 16 jan-12 kl 23:22 »
Får den bensin i från tanken till att börja med ? om inte ren gör avstängningskrans filtret  kanske hela tanken .

Helt rätt. Rengjorde en förgasare för ett par år sen flera gånger. Den gick bra en stund men sen samma igen.
Ingen smuts i tanken. Men en okänd vätska. Har mina gissningar.. Många missar att byta bensinen samtidigt.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: ATV problem.
« Svar #4 skrivet: 17 jan-12 kl 10:14 »
Vad är det för slags förgasare?

Några felmöjligheter som man ibland inte tänker på:
-Stopp i borrade eller gjutna kanaler någonstans i förgasarhuset? Det är ju inte bara löstagbara munstycken det kan fastna saker i.
-Om flottören är av plåt, har den spruckit eller blivit otät i någon lödning så det har samlat sig bensin i den? Man kan kolla detta genom att lägga flottören i kokande vatten, då börjar det bubbla vid otätheterna.
-Sliten flottörventil så att det har blivit en "midja" på nålen som hakar fast i ventilsätet ibland så den inte öppnar fullt?
-Någon sil eller bränslefilter inbyggd i förgasarens bränsleinlopp eller i nålventilsätet, som det är stopp i?
-Om det är en trottelförgasare typ Mikuni VM eller liknande: är gummit nertill på chokeventilen i bra skick så den tätar perfekt mot sitt säte när choken är avstängd?
-Vakuumstyrd "automatisk" bränslekran som krånglar?
-Dålig packning runt flottörhuset?

Ett sätt att kolla hela bränsletillförseln är att ta av flottörhuset med förgasaren på plats, så att flottören hänger ner och flottörventilen står fullt öppen. Håll en burk under och öppna bränslekranen. Det bör rinna ut åtminstone några deciliter på en minut om allt är i ordning.

Curt

  • Inlägg: 621
SV: ATV problem.
« Svar #5 skrivet: 17 jan-12 kl 11:27 »
Det kan också vara brända ventiler och eller fel ventilspel.

Xoot

  • Gäst
SV: ATV problem.
« Svar #6 skrivet: 17 jan-12 kl 11:38 »
Det kan också vara punktering.

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: ATV problem.
« Svar #7 skrivet: 17 jan-12 kl 12:20 »
Byt bränslefiltret även om det ser rent och fint ut, jag hade detta fel på en skoter en gång. Den gick bra så länge man inte belasta den alltför mycket då dog den bara, när den hade stått ett tag så gick den bra igen tills man belasta den för mycket. Bränslefiltret såg alldeles rent ut men efter att vi bytte det så har felet aldrig återkommit.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: ATV problem.
« Svar #8 skrivet: 17 jan-12 kl 12:26 »
Vatten i förgasaren eller ev avskiljare? Kort sagt, gör rent bränslesystemet!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Kockas

  • Gäst
SV: ATV problem.
« Svar #9 skrivet: 17 jan-12 kl 19:54 »
Efter 4 timmars rengörande av allt, så går den hur fint som helst på gasen och varvar ut kanon fint! Synd bara att jag inte får någon ordning på tomgången:( den svarar lätt på gasen och startar fint men jag har ställt luftskeuven så att den skall varva ut ordentligt. Då fungerar tyvärr inte tomgången :( Hur gör jag nu ?? Ska ja skita i att den ska varva ut och försöka fixa tomgången istället?

Xoot

  • Gäst
SV: ATV problem.
« Svar #10 skrivet: 17 jan-12 kl 21:07 »
Efter 4 timmars rengörande av allt, så går den hur fint som helst på gasen och varvar ut kanon fint! Synd bara att jag inte får någon ordning på tomgången:( den svarar lätt på gasen och startar fint men jag har ställt luftskeuven så att den skall varva ut ordentligt. Då fungerar tyvärr inte tomgången :( Hur gör jag nu ?? Ska ja skita i att den ska varva ut och försöka fixa tomgången istället?

Du ska ställa luftskruven så den har perfekt tomgång och perfekt drift vid normalkörning.
Vill du sen ha mer kräm eller bara kunna uppleva mer respons i motorvarven så behöver du annat munstycke.

Det är ditt högfarts-munstycke som du ska byta.
Om du behöver ett större eller mindre beror på om den redan bluddrar eller helt enkelt bara inte orkar.

När man körde moppe så var det rätt poppis att maxa luftskruven och borra hål i luftburken.  ::)

Kockas

  • Gäst
SV: ATV problem.
« Svar #11 skrivet: 18 jan-12 kl 11:47 »
Jepp skall prova det, tack för hjälpen iaf !


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

918 gäster, 7 användare (1 dolda)
LimJans, Sandra Felicia, Emil i backen, von tratt, RindertD, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser