Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla plantor från frön i konstgjort ljus?  (läst 27097 gånger)

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
odla plantor från frön i konstgjort ljus?
« skrivet: 01 jan-11 kl 11:45 »
Har lite funderingar om att driva upp plantor i min lada, dock är där lite dåligt ljus så jag behöver ju ordna något tillskottsljus. Räcker det med vanliga lysrör eller är det bättre med typ spotlight?

Tyvärr har jag begränsat utrymme inne i ljusa fönster och jag vill gärna driva upp lite större mängder plantor.

Några tips på belysning?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: odla plantor från frön i konstgjort ljus?
« Svar #1 skrivet: 01 jan-11 kl 12:01 »
hej,
förra året hade jag en 100w lågenergi lampa över mina småplantor... de blev väldigt fina och kraftiga och det kostade inte särskilt mycket. Lysrör bör fungera lika bra.


mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Evvelina

  • Inlägg: 38
    • Uppland
SV: odla plantor från frön i konstgjort ljus?
« Svar #2 skrivet: 01 jan-11 kl 17:57 »
Har lite funderingar om att driva upp plantor i min lada, dock är där lite dåligt ljus så jag behöver ju ordna något tillskottsljus. Räcker det med vanliga lysrör eller är det bättre med typ spotlight?

Tyvärr har jag begränsat utrymme inne i ljusa fönster och jag vill gärna driva upp lite större mängder plantor.

Några tips på belysning?

Det går alldeles utmärkt med lysrör. Jag gror mina inomhus. Köpte en billig snickarhylla på Ikea och satt lysrör som bara drar 13W på biltema under varje hylla. Får plats med ca. 150 plantor per hyllplan och det har fungerat i flera år och tar liten plats.
Flyttade från Stockholm och bor nu på landet med 2 hundar och särbo i ett hus från 1720 en gammal smedsbostad som är k-märt i ett vallonbruk. Vill gärna ha höns.
Älskar att odla allt från blommor till ätbart. Njuter varenda minut!
Att ha en odlingsmark är en lisa för själen.

Huggorm

  • Gäst
SV: odla plantor från frön i konstgjort ljus?
« Svar #3 skrivet: 01 jan-11 kl 18:06 »
Det finns speciella lysrör med ljus som mer liknar solens. Vanliga lysrör funkar också hyggligt, men man skall veta att olika färger på ljus påverkar växter olika. Jag minns inte vilket det var, men ljus som går lite mot rött skiljer sig mot det som går lite mot blått. Det ena gynnar tillväxt, och det andra blomsättning. När det gäller grönsaker är det förstås tillväxt man vill ha.

bim58

  • Inlägg: 1
    • Dalarna
SV: odla plantor från frön i konstgjort ljus?
« Svar #4 skrivet: 02 jan-11 kl 01:09 »
Vanliga lysrör fungerar jättebra. Bäst är lysrör med kallt sken, men det fungerar bra med alla. Låt lysrören hänga ganska nära dina plantor. Det behövs verkligen inte några speciallampor för att få extraljus till plantorna. Jag har köpt begagnade lysrörsarmaturer på loppis och har dirvit upp 1000-tals plantor under dem.

pålle

  • Gäst
SV: odla plantor från frön i konstgjort ljus?
« Svar #5 skrivet: 02 jan-11 kl 01:45 »
Hoppar in här bara så ja kan följa tråden . :)

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: odla plantor från frön i konstgjort ljus?
« Svar #6 skrivet: 02 jan-11 kl 15:45 »
Vanliga lysrör går jättebra, men hur har du det med värmen i ladan. Fröerna vill ha hyfsad värme för att gro.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: odla plantor från frön i konstgjort ljus?
« Svar #7 skrivet: 02 jan-11 kl 16:12 »
Kanske en korkad fråga :-[ men vad börjar ni med för fröer så här års? Jag har börjat med mina pelargonior nu - klippt ner och satt skotten  i vatten. Å sedan de vanliga groddarna med mungbönor och alfalfa... :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: odla plantor från frön i konstgjort ljus?
« Svar #8 skrivet: 02 jan-11 kl 16:16 »
Jo, jag planerar inför våren bara ;) rätt som det är så är den bara här!

Har väl 0 gradigt i ladan om det är ett par minusgrader ute. Det är tegelväggar så det blir inte lika varmt som ute men jämnare temperatur. Tänkte förgro dem inne och sen ställa ut dem.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: odla plantor från frön i konstgjort ljus?
« Svar #9 skrivet: 02 jan-11 kl 16:43 »
men blir inte plantorna gängliga och smala om man sätter fröer redan nu? Jag har satt paprika och tomater rätt tidigt och de plantorna blir så gängliga så de viker sig - utan att för den skull vara vare sig kraftiga eller långa? :(
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Huggorm

  • Gäst
SV: odla plantor från frön i konstgjort ljus?
« Svar #10 skrivet: 02 jan-11 kl 16:55 »
men blir inte plantorna gängliga och smala om man sätter fröer redan nu? Jag har satt paprika och tomater rätt tidigt och de plantorna blir så gängliga så de viker sig - utan att för den skull vara vare sig kraftiga eller långa? :(
Då har du för dåligt ljus

pyromanen

  • Gäst
SV: odla plantor från frön i konstgjort ljus?
« Svar #11 skrivet: 02 jan-11 kl 17:00 »
Då har du för dåligt ljus

Eller för varmt i förhållande till hur mycket ljus du har.

blomkronan

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: odla plantor från frön i konstgjort ljus?
« Svar #12 skrivet: 02 jan-11 kl 18:19 »
Vad har du tänkt att odla ute i ladan? Det du kan odla ute i ladan blir sådant som ska stratifieras, fröer som behöver minst 8 veckor kyla för att gro. Då behöver du inget ljus, för när det är dax för dom att ha ljus ställer du bara ut dom... Vill du däremot odla paprika/chili och penseer som man kan sätta nu behöver du ha lite värme, runt 15 grader ska dom stå, då dom har kommit upp.
Ingenting är omöjligt... det omöjliga tar bara lite längre tid.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: odla plantor från frön i konstgjort ljus?
« Svar #13 skrivet: 02 jan-11 kl 18:21 »
Ok, då får jag försöka avhjälpa ljusbristen :D Men sätter ni alla fröer redan nu då oavsett vad det står på påsen?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
SV: odla plantor från frön i konstgjort ljus?
« Svar #14 skrivet: 02 jan-11 kl 18:24 »
Vanliga lysrör fungerar jättebra. Bäst är lysrör med kallt sken, men det fungerar bra med alla. Låt lysrören hänga ganska nära dina plantor. Det behövs verkligen inte några speciallampor för att få extraljus till plantorna. Jag har köpt begagnade lysrörsarmaturer på loppis och har dirvit upp 1000-tals plantor under dem.
Jag har också använt vanliga lysrör från 3 terrarium som jag fått och det fungerar bra. Vill tipsa på att chili blir bra om man sår tidigt, speciellt de som kräver 100 dagar och mer för att hinna bära frukt. Chilin är ju också dyr att köpa färsk och lätt att odla och torka själv.
 Tips på bra och obetat ekodlat fröer Runåbergs frö. Har många bra sorter för inre Norrland där jag själv odlar. Lycka till med årets sådder och skitiga gröna fingrar!
Livsglädje

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: odla plantor från frön i konstgjort ljus?
« Svar #15 skrivet: 02 jan-11 kl 19:09 »
Ok chilifröer ska sättas nu :D Men frågan är om ni sätter alla andra frön oxå oavsett vad det står på påsen?  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jonkaz

  • Inlägg: 1
    • Medelpad
SV: odla plantor från frön i konstgjort ljus?
« Svar #16 skrivet: 03 jan-11 kl 13:02 »
men blir inte plantorna gängliga och smala om man sätter fröer redan nu? Jag har satt paprika och tomater rätt tidigt och de plantorna blir så gängliga så de viker sig - utan att för den skull vara vare sig kraftiga eller långa? :(

Det kan åtgärdas med en vanlig bordsfläkt som står och blåser på växterna och då får man mer robusta växter som klarar av att bära betydligt mer frukt utan att gå av utav sin egen vikt, man ska dock vänta lite så växterna inte är så små då de är känsliga för drag. Man kan även köpa "värmemattor" som man kan ställa krukorna på så får fröna en mer ideal temperatur.

Evvelina

  • Inlägg: 38
    • Uppland
SV: odla plantor från frön i konstgjort ljus?
« Svar #17 skrivet: 03 jan-11 kl 13:23 »
Och så får man skola om dem flera ggr.
Flyttade från Stockholm och bor nu på landet med 2 hundar och särbo i ett hus från 1720 en gammal smedsbostad som är k-märt i ett vallonbruk. Vill gärna ha höns.
Älskar att odla allt från blommor till ätbart. Njuter varenda minut!
Att ha en odlingsmark är en lisa för själen.

johena

  • Inlägg: 430
    • Dalarna
SV: odla plantor från frön i konstgjort ljus?
« Svar #18 skrivet: 03 jan-11 kl 13:58 »
Ok chilifröer ska sättas nu :D Men frågan är om ni sätter alla andra frön oxå oavsett vad det står på påsen?  ;)

nej,d et ska du inte göra. ju senare- desto bättre. sen beror det förstås på vart i landet du bor. på påsen står det hur lång tid plantorna behöver på sig innan utplantering. räkna baklänges utifrån det!
sätter du för tidigt blir plantorna just långa och rangliga.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Huggorm

  • Gäst
SV: odla plantor från frön i konstgjort ljus?
« Svar #19 skrivet: 03 jan-11 kl 14:39 »
Hur gör ni med avhärdning innan ni sätter ut plantorna, vänjer ni dem gradvis vid äkta solljus eller sätter ni ut dom direkt? Jag har inte provat med grönsaker, men jag samlar ju på exotiska träd som jag driver upp inne på vintern och planterar ut på försommaren, och vissa kan bli lite olyckliga av chocken


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser