Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla friggebod  (läst 750 gånger)

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
Måla friggebod
« skrivet: 16 jun-16 kl 22:26 »
Undrar om jag kunde få sticka emellan med en fråga? Det är så att jag har en liten redskapsbod på kolonilotten. Den är omålad. Jag har tänkt att måla den med Falu rödfärg, men är lite osäker på vilken färg jag skall ha till dörren. Dörren är gjord av plywood och trä och drar åt sig fukt mycket när det regnar. Jag funderar på att måla den med tjära, vad tror ni om det, skulle det skydda den eller finns det något bättre?

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Måla friggebod
« Svar #1 skrivet: 16 jun-16 kl 23:05 »
Kryssfaner (kallas plywood på modern utrikiska) har dålig hållbarhet utomhus hur man än behandlar det. Egentligen kan då pensla på vilken smörja som helst för det är ändå en byggnadsdel med begränsad livslängd.

Om du blandar hälften tjära och en fjärdedel linoljefernissa och en fjärdedel pinenterpentin då får du en yta som torkar och blir någotsånär klibbfri efter någon månads torktid men ändå ser tjärad ut.
Den traditionella blandningen kallad roslagsmahogny brukar innehålla lika delar tjära och rå linolja och pinenterpentin. Den är väldigt bra men vill klibba litet väl länge på en dörr och täcker dåligt.
Ren tjära fungerar också bra men den klibbar länge och har en tendens att lösas upp av regnvatten över tid och regna bort.

På väderkvarnsvingarna har vi provat många slags tjära och konstaterat att "Skogens Trätjära" är bäst av de fabrikat man kan köpa i vanlig handel. Riktigt gammaldags dalbränd tjära är sannolikt ännu bättre men den är dyr och svår att få tag på.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Måla friggebod
« Svar #2 skrivet: 17 jun-16 kl 07:33 »
Dom dalbrände tjära förra veckan i övermark tror jag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 7 användare
uzie, fri, skogskälla, tuslus, Joakim Östlund, Jon.b, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser