Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensilage, spill, listerios???  (läst 966 gånger)

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Ensilage, spill, listerios???
« skrivet: 03 apr-09 kl 14:55 »
Hej
Jag vänder mej till er fårmänniskor för jag har förstått att ni kan detta område bättre än folk med getter. Har använt sökfunktionen och sökt på listeria och då har det kommit upp mest fårtrådar. Hoppas ni inte blir ilskna för att en getägare hälsar på...

Jag har två dvärggetter och i söndags märkte vi att vår ena get gick i cirklar ibland. på tis fick jag hit en vetrinär som jag hade turen var i trakterna och då påbörjades en pencillinkur och hon ska tydligen bli bra på det.

Det jag nu funderar över är hur jag bäst förebygger att detta händer igen. Vi har utfodrat getterna utomhus i en "matho" med hösilage. Har förstått att det inte finns nå't som heter så men bonden kallar det så. Det är från en krav-gård så jag tror inte det är några tillsatser i balarna. Vi har tagit hem och förvarat hösilaget i säckar och de har gått åt på ca 5 dagar. jag har nu läst på att det inte får ligga framme längre än så och är det varmare får det inte ens vara framme så länge.
Nå't annat jag läst på om först nu är att man absolut inte får ströa inne med ensilagespill. Det har jag förståss gjort i min okunskap. Nu när det tinar ligger det högar av torrt hö runt utfodringsplatsen coh då har jag ibland kastat in ett lass. Bör jag kratta bort höet på backen eftersom det tinar fram? Hur noga är ni?
Är det mest otur att man får listeria eller beror det oftast på okunskap/slarv i ensilagehanteringen?
Är det nå't annat jag bör tänka på? Vill helst inte sluta ge ensilaget eftersom vi har tillgång till det och de tycker det är gott. Samtidigt känns det lättast att gå över till hö bara för att slippa detta en gång till.

Alla tips och råd mottages tacksamt från en get-nybörjare som letar kunskap bland fårhjärnor,
Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Ensilage, spill, listerios???
« Svar #1 skrivet: 03 apr-09 kl 17:16 »
Jag tycker att det är svårt att råda. Mina får äter inte sådant som ligger på backen och blivit skitigt, eller sånt som de själva har trampat på. De är alltså noga med hygienen. Av den anledningen så kan jag visst ströa med det ensilaget som är kvar - de skulle inte drömma om att äta det ändå...
Dessutom gillar mina får när det går lite värme i ensilaget... :o

Getter å andra sidan är åpna kreatur  ;) ;D :o!
Jag vet inte hur noga de är med hygienen? Min erfarenhet är att de äter i stort sett vad som helst, bara inte någon annan får det!

Listeria orsakas oftast av dålig hygien i tillverkningen av ensilaget. Jord-inblandning eller döda djur (möss, harar, katter, rådjurskid etc).

Min erfarenhet är att nötbönder oftast inte är lika noga med hygienen i tillverkningen, som fårbönder är. Av den enkla anledningen att nöt inte drabbas av Listeria lika lätt som får...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Ensilage, spill, listerios???
« Svar #2 skrivet: 03 apr-09 kl 17:34 »
Ok. Jag hra hört att getter också är kräsna och inte äter det de trampat och skitit i. Kan de få i sej listeria utan att äta det, alltså genom att komma i kontakt med det? Låter kanske som en konstig fråga, men kan de bli sjuka bara av att ligga i ensilagespillet?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Ensilage, spill, listerios???
« Svar #3 skrivet: 04 apr-09 kl 16:10 »
Nej, jag har aldrig hört talas om att smitta går på annat sätt än att det äts.
De borde inte bli sjuka av att ligga i ensilagespill. Men om de får killingar så kan de bli sjuka (andra sjukdomar) av att ligga på skitig backe och dia från skitigt juver.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Ensilage, spill, listerios???
« Svar #4 skrivet: 04 apr-09 kl 16:20 »
 Här finns det bra fakta om Listerios:
http://www.svdhv.org/dhvhome.html
Gå in på Får och välj artiklar.
 Lycka till med Geten!
             Mvh
         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

agge

  • Inlägg: 231
SV: Ensilage, spill, listerios???
« Svar #5 skrivet: 05 apr-09 kl 13:29 »
. Vi har tagit hem och förvarat hösilaget i säckar och de har gått åt på ca 5 dagar. jag har nu läst på att det inte får ligga framme längre än så och är det varmare får det inte ens vara framme så länge.
Nå't annat jag läst på om först nu är att man absolut inte får ströa inne med ensilagespill.

Jag fick förra sommaren tillfälligt fodra med ensilage som jag fick i säckar, jag tyckte det höll sig bättre när jag hällde upp ensilaget ur säcken o förvarade det luftigt på stallgolvet.
Att det måste gå åt på 5 dagar är lite hysteriskt tycker jag , just nu har vår  ena bal varit öppen 14 dagar o vi bor i södra sverige.
titta o lukta är bättre än antal dagar.
Och ströar med spillet gör vi också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 3 användare
Tli, Be, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser