Vad är det för märke och modell på bilen? Vissa 80-talsbilar (i synnerhet tyska märken, t ex Opel, VW, BMW men även vissa modeller av Volvo) är ökända för att ofta få problem med glapp i tändningslåset. Om bilen någon gång har haft ett efterhandsmonterat larm med startspärr monterat (det var populärt på 80-talet eftersom det gav lägre försäkringspremie hos en del bolag), så kan rester av larminstallationen ställa till bekymmer om den inte är sakkunnigt bortstädad.
På bilar med klent tändningslås kan det löna sig att montera ett mellanrelä på styrsignalen till startmotorsolenoiden, så att inte den höga ström solenoiden drar behöver belasta tändningslåset.
Vanligaste felet på en startmotor om den kommer igång när man knackar på den, är att kolen är slut. Man bör inte köra vidare med en startmotor som det ofta måste knackas på eftersom det kan sluta med att kolhållare och kollektor bränns sönder. Om det är en "modern" startmotor med permanentmagneter istället för fältlindning, så kan de lossna eller spricka när man slår på startmotorn.
Alltså bättre att så snart som möjligt plocka isär startmotorn, byta kol och göra en allmän uppryckning med rengöring, smörjning osv.
Har man ständiga startmotorkrångel på en bil så kan det vara bättre att vänja sig av med att använda startmotorn och istället ta för vana att alltid parkera i backe så det är lätt att rulla igång den. Eller se över möjligheterna att ordna startvev.