Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mjuk löda expansionskärl på plats?  (läst 1335 gånger)

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
mjuk löda expansionskärl på plats?
« skrivet: 30 mar-18 kl 19:46 »
 Har en spricka i expansionskärlet. Kärlet är stort runt 200 l och öppet. Rostfri cylinder med platt lock o botten, ligger ner. Der ligger som ett hårstrå från själva cylindern över mot locket. 2 cm långt. Där pärlar det sej lite vatten som rinner längs med kärlet. När det nått slutet av kärlet är den nästan upptorkad. Har inte åtgärdat det mer än sänkt vatten nivån till under sprickan (ca 1/3 av kärlet är fyllt). Vill ju gärna komma upp i rätt nivå då ju trycket är bra energi mässigt.
 Nu när veden fortfarande har snö på sej tänkte jag detta kunde vara något att ta i.
Tänkte rengöra med typ smärgelduk, lägga på lite lödpasta (sänka vatten nivån först) och sedan gå på med gasol o lödtenn.
Vad tror ni? Brandrisk ja! men håller lödningen? Kärlet sitter monterat med unionkopplingar så det är inte omöjligt att plocka ner. Men då måste all isolering och.... och....
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: mjuk löda expansionskärl på plats?
« Svar #1 skrivet: 30 mar-18 kl 20:10 »
Det brukar inte fungera bra att mjuklöda rostfritt, det ska till mycket starkt (och speciellt) flussmedel om man ska få tennet att väta och flyta ut. Och risken är ju också att sprickan fortsätter växa även om man lyckas smeta igen den del av den som redan nu har börjat läcka. Sikta hellre på att försöka få tag i nån som har en TIG-svets och är van vid att svetsa rostfritt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: mjuk löda expansionskärl på plats?
« Svar #2 skrivet: 30 mar-18 kl 20:20 »
Silverlod då, det använde man ju när man byggde foabrännare?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: mjuk löda expansionskärl på plats?
« Svar #3 skrivet: 30 mar-18 kl 20:22 »
Jo, men då är det inte längre frågan om mjuklödning utan hårdlödning.
Och hårdlödning kan man också mycket väl göra med TIG, fördelen är betydligt mindre brandfara än om man ska hålla på med gassvets på vinden.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: mjuk löda expansionskärl på plats?
« Svar #4 skrivet: 30 mar-18 kl 20:24 »
Jo silverlod blir ju starkare men det är ju det där med brandrisken. Kanske värma med en liten svetslåga i stället för gasol och löda med silverlod
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: mjuk löda expansionskärl på plats?
« Svar #5 skrivet: 30 mar-18 kl 20:32 »
Torbjorn skrev
Och risken är ju också att sprickan fortsätter växa även om man lyckas smeta igen den del av den som redan...

Och det håller jag med om. Men ser ingen fara i att spricka kommer fortsätta. För mej handlar det om att få den tät så att hela kärlet kan användas.
 Kan ju göra en liten inspektions lucka där skadan varit för att se hur det artar sej.
 Orsaken till sprickan är att jag behövde jobba med värme systemet. Ta bort o lägga till element. Tätade då skvaller röret. Fyllde kärlet så att det börja rinna på taket. Tätade det röret. Sen öppnade jag där jag behövde utan att behöva tömma systemet. Det är orsaken till att kärlet är lite buckligt o dant.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

723 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser