Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Comfry /Vallört  (läst 2073 gånger)

Västerbotten inland

  • Inlägg: 11
    • Västerbotten
Comfry /Vallört
« skrivet: 20 feb-18 kl 19:04 »
Nån som vet vart man kan få tag på
Comfry / Vallört men söker bocum 14 det vill säga en frö steril variant?

jordtradition

  • Inlägg: 23
    • Skåne
SV: Comfry /Vallört
« Svar #1 skrivet: 20 feb-18 kl 21:15 »

Västerbotten inland

  • Inlägg: 11
    • Västerbotten
SV: Comfry /Vallört
« Svar #2 skrivet: 20 feb-18 kl 21:41 »
Den var inte i lager, och dom såg ut att ha haft fröer den jag söker är frö steril så det finns inga fröer däremot kan man köpa rötter och sedan dela dom.
Vallört är ganska invasiv så personligen söker jag den sterila som inte tar över allt för mycket.
Vanlig I ex. vis England men finns helt säkert i Sverige också.

Västerbotten inland

  • Inlägg: 11
    • Västerbotten
SV: Comfry /Vallört
« Svar #3 skrivet: 20 feb-18 kl 21:47 »
Denna artikel förklarar lite bättre vad jag söker 😁



https://www.growveg.com/guides/grow-your-own-fertilizer-using-comfrey/
« Senast ändrad: 20 feb-18 kl 22:01 av Västerbotten inland »

Fridsam

  • Inlägg: 35
    • Uppland
SV: Comfry /Vallört
« Svar #4 skrivet: 21 feb-18 kl 07:50 »
I den artikeln du länkar finns en brittisk leverantör av Bocking 14. https://www.organiccatalogue.com/search.php?q=bocking+14&Go=%A0. Jag får upp frakt på fyra pund. Dessutom hittade jag denna https://xn--skogstrdgrden-hfbr.xn--stjrnsund-x2a.nu/produkt/rotsticklingar-vallort-bocking-14/ som är lite mer lokal. Bägge säljer rotsticklingar och jag har ingen personlig erfarenhet av endera. Lycka till! :)

Västerbotten inland

  • Inlägg: 11
    • Västerbotten
SV: Comfry /Vallört
« Svar #5 skrivet: 21 feb-18 kl 14:57 »
Skall kolla upp den svenska köper heller i Sverige än från England
Tack

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Comfry /Vallört
« Svar #6 skrivet: 21 feb-18 kl 17:10 »
När jag var lite yngre och mycket entusiastisk testade jag att använda vallört till gödning och kompostering. Då hade jag den vanliga (invasiva) vallörten: den blev stor och vacker. Jag skördade och hackade och gjorde allt möjligt med den.
Mina grönsaker var inte alls lika entusiastiska. De verkade tycka bättre om hästskit och annan gödning.

Men visst: jag tror gärna att jag gjorde fel, och att signaturen "Västerbotten inland" klarar det bättre. Det kan vara värt ett försök.
Enligt informationen i Alternativs Handbok (kryddor och örter) är vallört också en intressant medicinalväxt!
« Senast ändrad: 21 feb-18 kl 17:16 av Berberis »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

279 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser