Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Gammal Agria till Hondamotor4 takt?  (läst 969 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Gammal Agria till Hondamotor4 takt?
« skrivet: 20 feb-18 kl 18:08 »
Jag fick överta den av min far för en tid sedan,

Har den inte här just nu, men tror det är en 1700 och 60 talare.

https://www.google.se/search?q=Agria+1700&safe=off&client=firefox-b&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjQ-pO0-7TZAhXNKewKHaA2CVoQ_AUICigB&biw=1920&bih=966#imgrc=gsi7UqGqqXwwTM:

Saken är den att den gamla motorn har lämnat in för en tid sedan (antagligen därför jag fick den...  ;D ), har skruvat en del på den men den lönar sig inte att laga tyvärr.
Däremot så fick jag med en ny hondamotor från 80 talet.

Remskivan på hondasnurran kan jag nog fixa en övergång från, men
Skillnaden är att denna är en fyrtaktare och den gamla var en tvåtaktare, när man använder jordfräsen behöver man tilta maskinen ganska kraftigt bakåt, Hondamotorn är smord med oljebad vad det ser ut så jag misstänker att den inte tål detta i längden.

Det är inget problem för andra saker man gör då maskinen står i horisontal läge med dessa, men just jordfräsen har jag kört fast med att få till en vettig lösning på just nu med fyrtaktaren.

Har någon uppslag eller idéer om hur man kan lösa detta vettigt?

Jag behöver också ordna ström till en arbetslampa från motorn på något sätt, den har ingen extra spole.







Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Gammal Agria till Hondamotor4 takt?
« Svar #1 skrivet: 21 feb-18 kl 09:31 »
Kolla om du kan hitta sprängskisser eller några bra snittbilder på Hondamotorn där det syns hur smörjsystemet är gjort. Om den har oljepump eller stänksmörjning, var intaget till oljepumpen sitter osv. Oftast sitter oljepumpens intag inte mitt i oljetråget utan nära en sida av det, om man kan vända motorn så att den sidan kommer nedåt när maskinen lutas, är det inga problem med smörjningen.

Får du väl tag i sprängskisser kan du också kolla om samma motortyp finns i utförande med lysspole, i så fall kanske det går att köpa en sån som reservdel och montera dit.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Gammal Agria till Hondamotor4 takt?
« Svar #2 skrivet: 21 feb-18 kl 09:51 »
Om Hondamotorn har oljepump, och oljetråg, så kan du ändra så att du får sugröret på rätt ställe i tråget. Eventuellt tillverka ett nytt tråg eller bygga om det befintliga om det inte fungerar.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Gammal Agria till Hondamotor4 takt?
« Svar #3 skrivet: 21 feb-18 kl 19:15 »
Tackar för svar!
Jag skall kolla upp modellen och se om det finns sprängskisser på nätet...

Skulle vilja ge Hondamotorn ett försök då den är starkare än den gamla, samt som sagt en riktig fyrtaktare så man sparar några droppar soppa...
(Var för mycket som var utslitet på den gamla som var skitsvårt att få tag på nya slitdelar till, den har gått på ett företag i tidigare liv så den har nog gått rätt hårt, men lådan och drev, mm verkar vara i bra skick)



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 3 användare
tangloppen, xaelanar, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser