Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvåhjulstraktor Honda f800 cdi  (läst 6109 gånger)

Da nic

  • Inlägg: 12
    • Skåne
Tvåhjulstraktor Honda f800 cdi
« skrivet: 19 feb-18 kl 16:41 »
Hej forumet!

Har fått en gammal Honda f800 tvåhjulstraktor med tillhörande Kiva fräs.
Har bytt oljor och fått igång den. Undrar nu om någon vet om det ska vara olja eller fett i fräsaggregatet?
Finns inga nipplar men hittade en insex öppning för att kunna fylla på med något, men vad?
Tycker det luktar fett, men borde det inte sitta nipplar isåfall?
Och om en bara mölar in fett i hålet, hur mycket ska man skicka på iallafall. Nån som vet?
Undrar också om nån sitter på instruktioner eller verkstadshandbok, eller annat kul till "traktorn" eller fräsen?
Mvh

Postat med Alternativ.nu´s app


Da nic

  • Inlägg: 12
    • Skåne
SV: Tvåhjulstraktor Honda f800 cdi
« Svar #1 skrivet: 19 feb-18 kl 16:43 »
Kova heter fräsen..

Postat med Alternativ.nu´s app


Da nic

  • Inlägg: 12
    • Skåne
SV: Tvåhjulstraktor Honda f800 cdi
« Svar #2 skrivet: 19 feb-18 kl 16:45 »
Fräsbild

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tvåhjulstraktor Honda f800 cdi
« Svar #3 skrivet: 19 feb-18 kl 18:37 »
Har inte just dendär modellen (min är någon form av uråldrig Tysktillverad tingest) men det brukar vara en kedja eller kuggdrev som går ner i plåthylsan på bättre maskiner, har för mig att den skall smörjas någonstans med fett, men kan inte säga exakt var man gör det på din maskin då den är nyare än min. (Jag vet inte om det finns maskiner som skall ha ett oljebad i stället, så jag skulle avvakta innan jag lade på fett, om borde du kunna fylla med vanlig smörjola eller motorolja med långtidsegenskaper tycker man, det är inga extrema belastningar på ett sådanthär drev).

Men, om det är fett skall det nog vara vanligt universalfett.

Just den jag har smörjer man iaf med vanligt universalfett, samt vanlig motorolja till motorlager, mm.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ville79

  • Inlägg: 32
    • Uppland
SV: Tvåhjulstraktor Honda f800 cdi
« Svar #4 skrivet: 19 feb-18 kl 19:06 »
På f560 ska det vara motorolja 2,2l sae10/30, (samma som motorn).  Borde vara liknande på 800an? Nån har säkert kört med bakaxelolja som luktar lite mer? Fri download hos Honda på dom nyare modellerna..

Da nic

  • Inlägg: 12
    • Skåne
SV: Tvåhjulstraktor Honda f800 cdi
« Svar #5 skrivet: 19 feb-18 kl 20:44 »
Tack ville! Hittade den fria downloaden där, hoppades kunna hitta en för 800an också, är för gammal för att va med hos Honda. Mycket går ju att överföra från nyare, men inte allt

Postat med Alternativ.nu´s app


Da nic

  • Inlägg: 12
    • Skåne
SV: Tvåhjulstraktor Honda f800 cdi
« Svar #6 skrivet: 19 feb-18 kl 20:47 »
Har inte just dendär modellen (min är någon form av uråldrig Tysktillverad tingest) men det brukar vara en kedja eller kuggdrev som går ner i plåthylsan på bättre maskiner, har för mig att den skall smörjas någonstans med fett, men kan inte säga exakt var man gör det på din maskin då den är nyare än min. (Jag vet inte om det finns maskiner som skall ha ett oljebad i stället, så jag skulle avvakta innan jag lade på fett, om borde du kunna fylla med vanlig smörjola eller motorolja med långtidsegenskaper tycker man, det är inga extrema belastningar på ett sådanthär drev).

Men, om det är fett skall det nog vara vanligt universalfett.

Just den jag har smörjer man iaf med vanligt universalfett, samt vanlig motorolja till motorlager, mm.
Tack för svar! Ser om nån annan dyker upp och vet om det ska va fett eller olja

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tvåhjulstraktor Honda f800 cdi
« Svar #7 skrivet: 19 feb-18 kl 20:48 »
Det skall nog vara olja på din om föregående säger det, min är som sagt urgammal och av annat fabrikat, de kan ju vara olika invändigt även om den ser visuellt lika ut frånsett färgen.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Tvåhjulstraktor Honda f800 cdi
« Svar #8 skrivet: 19 feb-18 kl 22:52 »
Om kedjetransmissionen är så väl kapslad att man kan ha olja i den utan att den rinner ut, så är det säkert meningen att det ska vara olja.  Motorolja eller GL1 växellådsolja blir säkert utmärkt, det är inte så kritiskt. Häll inte i mer än bara en liten skvätt, oljan bör inte nå upp till den undre axeln (då är risken för stor att den läcker ut genom kullagrets tätningar).
Mer viktigt än exakt vilken oljekvalitet man har, är att byta olja då och då, och tvätta ur transmissionen från gammal smuts.
Det kan göra underverk för kedjans livslängd att då och då lägga den i ultraljudstvätt så man får bort alla metallspån och partiklar ur den.
Om det finns detaljer av mässing eller brons i kedjetransmissionen så bör man undvika GL5-olja, den innehåller tillsatser som åtminstone KAN angripa kopparlegeringar. Tecken på att detta är på väg att hända, är att oljan blir grönaktig.

Da nic

  • Inlägg: 12
    • Skåne
SV: Tvåhjulstraktor Honda f800 cdi
« Svar #9 skrivet: 20 feb-18 kl 07:13 »
Tack Torbjorn!

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Da nic

  • Inlägg: 12
    • Skåne
SV: Tvåhjulstraktor Honda f800 cdi
« Svar #10 skrivet: 20 feb-18 kl 15:45 »
Undrar också om någon kanske har ett foto på komplett kova fräs? Tror att det fattas mig någon spännrulle och troligen nån fjäder..

Postat med Alternativ.nu´s app


birchbarkbobananda

  • Inlägg: 1
    • Åland
SV: Tvåhjulstraktor Honda f800 cdi
« Svar #11 skrivet: 31 maj-18 kl 11:48 »
här finns det manualer till alla Honda Jordfräs på engelska, laddade just ner den till F800, den e faktiskt på 4 språk, engelska, tyska, franska och spanska

http://www.honda.co.jp/ownersmanual/HondaMotorEurope/power/tiller/f/f800/english/3675803001.html?c=tiller&g=f&m=f800&l=english


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser