Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga ut billigt?  (läst 4505 gånger)

aktagrottman

  • Inlägg: 97
    • Småland
Bygga ut billigt?
« skrivet: 17 feb-18 kl 22:25 »
Hejsan har en sommarstuga på ca 20 - 25 kvm.
Man kan säga att det är två sovrum och en hall.
Denna skulle jag nu vilja bygga ut, det finns en altan bakom som jag skulle vilja göra dubbelt så stor och bygga ett rum av stort rum av detta, tanken är att detta skall få aggera kök/vardagsrum och ev toalett.

Min fundering är vad det finns för billiga byggmaterial. Gels är det så att jag inte har tillgång till bil utan endast lådcykel. Så hur hade ni gjort?
Förändra, förbättra, förminska och tänk om tänk om det är så enkelt.
Om guld var vatten, guldvatten.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #1 skrivet: 17 feb-18 kl 22:42 »
De billigaste byggmaterialen är de man kan få gratis, t ex genom att ta vara på från rivningshus. Vissa saker är det dock ingen mening att försöka återanvända (spik, skruv, isolering etc).

Vad har du tänkt dig för standard på utbyggnaden? Vinterbonat eller ej? Ska det dras in el, vatten avlopp osv? Ska det sökas bygglov för den eller tänker du dig ett svartbygge?
Ska du göra allt arbete själv, har du god tillgång till gratis arbetskraft, eller ska du anlita avlönade hantverkare?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #2 skrivet: 17 feb-18 kl 22:47 »
Oavsett priset på byggnadsmaterialet, så behöver du ju få hem det på något sätt. Cykel lär inte fungera sådär jättebra vare sig för plankor, reglar, paket med isolering, fönster eller byggskivor.

Har du körkort, eller vänner med bil (med dragkrok och kanske släpkärra)?

Planera noggrant vad som behövs och beställ det, och hyr eller låna bil eller be vännerna om hjälp att köra. Släpkärra får man ofta låna när man köper byggmaterial.
Man kan också beställa från diverse bygghandlare på nätet och få det man beställt hemkört.

Vill man samla på sig billigt byggmaterial, så kan man försöka hitta rivningsvirke (kommunen kanske river eller bygger om någonstans), titta på t.ex. Blocket (finns säkert Facebooksidor också) efter överblivet/begagnat, och inte minst begagnad köks- eller badrumsinredning  (skåp, bänkskivor vitvaror, handfat m.m.) brukar gå att få billig eller gratis mot avhämtning.

Blir det många vändor att hämta material, så får man "muta" sina vänner med lite god mat eller någon fiffig gentjänst...

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #3 skrivet: 17 feb-18 kl 22:53 »
En sak som är värd att tänka på om man ska bygga billigt, är att bra tillfällen att få material billigt eller gratis kanske inte sammanfaller med just den dag då materialet behövs i bygget. Och när material finns gratis gäller det oftast att vara beredd att släppa allt man har för händer och hämta det omedelbart.

Så man bör ha bra framförhållning och ha åtminstone grovplanerat bygget så man har en känsla för vad som kommer att gå åt, flera månader eller gärna ett år i förväg.  Det material man drar hem måste man ha ordna bra förvaringsmöjlighet för, så det inte är förstört när det ska användas i bygget.  Den gamla altanen kanske går att använda som förråd om man ser till att det inte kan regna eller snöa in för mycket.

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #4 skrivet: 18 feb-18 kl 00:35 »
Beijer har (har haft i alla fall, hm) gratis utkörning vid beställning (för minst 4000 kr?) sista söndagen i varje månad - gratis även om de lyfte in med kranbil. På det viset fick jag hem ett trädäck!
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

 

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #5 skrivet: 18 feb-18 kl 08:32 »
Beijer har (har haft i alla fall, hm) gratis utkörning vid beställning (för minst 4000 kr?) sista söndagen i varje månad - gratis även om de lyfte in med kranbil. På det viset fick jag hem ett trädäck!
Det gällde bara om man bodde rätt nära när jag kollade senast (ca ett år sedan) kommer inte ihåg hur nära dock.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #6 skrivet: 18 feb-18 kl 15:51 »
När man köper nytt byggmaterial, gör en så komplett lista som möjligt och fråga offert på, utkörning som en del av offerten. Skillnaden mot listpris är hisnande. Ibland ingår utkörning, ibland är det en egen post. Men samma här som när du jagar begagnat, du måste ha bra förvaringsmöjligheter så du kan köpa ett rejält lass. Att köpa en veckas materialbehov i stöten blir dyrt.  Det som är dyrt när man bygger brukar vara kök, badrum och installationerna till dessa.  I mina projekt ar alltid grunden blivit en dyr eller tidskrävande post, vad har du tänkt dig där? Stomme, isolering, ytskikt har sällan varit de stora kostnaderna.
Om du inte kan transportera själv eller har någon kompis som kan köra hem när du hittar något begagnat är jag pessimistisk om dina möjligheter att få material billigt den vägen. Lycka till !

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #7 skrivet: 18 feb-18 kl 16:16 »
För rättvisans skull så bör det även nämnas i denna tråd att byggmtrl är en försumbar andel av totalkostnaden vid ett bygge. Att välja leverantör av mtrl har ingen nämnvärd påverkan på slutsumman för utbyggnaden.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #8 skrivet: 18 feb-18 kl 16:25 »
För rättvisans skull så bör det även nämnas i denna tråd att byggmtrl är en försumbar andel av totalkostnaden vid ett bygge. Att välja leverantör av mtrl har ingen nämnvärd påverkan på slutsumman för utbyggnaden.

Här uppe är det då skillnad.

Plank kan vara dubbelt så dyrt på div byggfirmor, som en såg.
Panel är också billigare på sågen.

Plywood var lite billigare på K rauta än Bygg Max, som många säger är billiga

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #9 skrivet: 18 feb-18 kl 16:31 »
Här uppe är det då skillnad.

Plank kan vara dubbelt så dyrt på div byggfirmor, som en såg.
Panel är också billigare på sågen.

Plywood var lite billigare på K rauta än Bygg Max, som många säger är billiga

Byggmax är inte billiga med tanke på att de inte alls har några rabatter.

För övrigt så vet jag att cementblock, cementsäckar, tegelstenar och takpannor tex är betydligt dyrare uppe i Lappträsk än söder om Sthlm. Frakterna dit upp ifrån tillverkarna är motiveringen till prisskillnaderna.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #10 skrivet: 18 feb-18 kl 16:42 »
Byggmax är inte billiga med tanke på att de inte alls har några rabatter.

För övrigt så vet jag att cementblock, cementsäckar, tegelstenar och takpannor tex är betydligt dyrare uppe i Lappträsk än söder om Sthlm. Frakterna dit upp ifrån tillverkarna är motiveringen till prisskillnaderna.

Alla jämförelser jag gjorde var utan att fråga efter rabatt och ej geografisk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #11 skrivet: 18 feb-18 kl 17:03 »


För övrigt så vet jag att cementblock, cementsäckar, tegelstenar och takpannor tex är betydligt dyrare uppe i Lappträsk än söder om Sthlm. Frakterna dit upp ifrån tillverkarna är motiveringen till prisskillnaderna.

Det är inte säkert att det är så dyrt i Lappträsk.
Där har de ju konkurrens från Finland
I närområdet finns det däckhandlare som är bland de billigaste i Sverige

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #12 skrivet: 18 feb-18 kl 17:16 »
Det är inte säkert att det är så dyrt i Lappträsk.
Där har de ju konkurrens från Finland
I närområdet finns det däckhandlare som är bland de billigaste i Sverige

Jag tror inte att du känner till uttrycket "Lappträsk"? I Norrland vet ju var och varannan att "Fjollträsk" betyder Stockholm. (Där fjollorna bor) På precis samma sätt kallas allting norr om Dalälven för Lappträsk med ett samlingsbegrepp här nere i "centraleuropa".
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #13 skrivet: 18 feb-18 kl 21:39 »
Jag satt fast i din situation förut så jag vet hur milt sagt extremt krångligt det är att vara utan motorfordon som kan dra en släpkärra, men det kan nog gå med litet järnvilja, är du villig att tumma litet på din stolthet och ta risken att folk undrar vad man håller på med (i mitt fall lär de ha slutat undra över någonting jag gör för mycket länge sedan... :D ) så går det mesta Jag har själv baxat hem timmer och sten, mm på en gammal kronans mopedkärra dragen för hand, kört hem stål på en skottkärra, enkelresa ca 6 km flera rundor en kväll, så nog går det mesta att lösa med litet järnvilja... eller genom att vara en tillräckligt stor idiot ha ha!
(Senast räddade jag hem en stor gammal träbyrå på en skottkärra från en majkase långt ute i skogen... Såg ut som stryk och var slagen i bitar då jag fann den, men idag, ett antal timmar med morakniv och diverse andra verktyg senare, får jag beröm för den... Så, visst kan det ge helt ok utdelning. :D )

Grejerna hittar man där de dyker upp, svårt att sia om när eller var, det gäller bara att hugga snabbt när det dyker upp.

Jag vill med detta säga att man inte skall ge upp bara för att alla andra skakar på huvudet och säger att det inte går...



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #14 skrivet: 19 feb-18 kl 01:55 »
Hur kul det än är att klara sig själv finns det ibland möjlighet att få hjälp, jag vet inte om det är så orimligt att någon bil- och släpägare kunde tänkas dra ett lass för en måltid, sällskap och Karma  o:)

Om det inte är så borde det vara så. Ha!
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #15 skrivet: 19 feb-18 kl 06:00 »
Byggmax är inte billiga med tanke på att de inte alls har några rabatter.
Men en vanlig privatperson får inga rabatter hos byggbranschens leverantörer och då blir byggmax billigast. Dessutom har de en hemsida där man direkt ser vad allting kostar och det känns både hederligt och praktiskt.

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #16 skrivet: 19 feb-18 kl 08:12 »
Måste protestera mot Ett svart får. Bara man ställer samman material för några tusenlappar eller mer och frågar om offert får man något helt annat än listpris hos de flesta bygghandlare. Förutom hos Byggmax och Bauhaus.

Jag har 20% på all färg från en handlare bara jag registrerade mig som kund där. När jag nu är igenkänd hos XL bygg är pris där efter rabatt oftast betydligt under Byggmax. T.O.M. Beijer har några gånger gett rabatt så de slagit lågprishandlarna, då utan att jag varit känd där.

Men skall man komma åt dessa rabatter måste man planera och fråga om så stora partier som möjligt.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #17 skrivet: 19 feb-18 kl 08:59 »
enklast är att begära en offert på allt material man vill ha till bygget. Har man två eller flera bygghandlare i närområdet kan det löna sig.
Hemtransport brukar ingå i sådana fall.
sedan kan det definitivt löna sig att planera i förväg,det vill säga hamstra material. det kommer dagligen olika partier på t.ex blocket och håller man sig framme kan material bli väldigt billigt. Här krävs det dock att man har omedelbar transportmöjlighet. Först till kvarn gäller och velare behöver inte bry sig.
Fönster o dörrar hittas lättast på blocket och lokala nätsidor.Här i småland har vi lokala  "torg" typ växjötorget där det är gratis att annonsera och man kan sätta in önskas köpa.Har själv fixat åtskilliga kluriga grejor billigt just genom att söka där.
Ser man på nätpriser är byggmax billiga(st).  I verkligheten gäller det att känna den lokala bygghandeln och själv handlar jag oftast hos en bygghandlare som inte är ansluten till någon kedja utan har ett eget inköpsnät. billigare än byggmax och det till alla oavsett. Släp finns att låna kostnadsfritt vid behov.
Men även byggarna står på kö hos byggmax när det gäller standardvaror.Sedan är det en fråga om kvalite..... det gäller att välja rätt vara till rätt plats.
har även rabatter hos de stora men kommer aldrig ner i de priserna som hos den lille. Beror på att de flesta har en rabattstege som sätts efter årsköpen.en stor byggfirma kan ha upp till 70% rabatt,en liten skutt 20.Påslagen på byggmaterial och färg är skrämmande och det lönar sig definitivt att kolla runt.
Begagnat är ju värre men visst finns det firmor som river hus o säljer material vidare,då handlar det oftast om inredningsdetaljer,fönster o dörrar,div. VVS m.m.
rent virke är svårare att få bort så pass helt att det lönar sig att ta tillvara det.Men även här gäller transportmöjligheter.
Har en kompis som hamstrade ett år i väntan på ett nybygge av villa. Mycket köptes på blocket och på kampanj. köket var t.ex ett demokök hos en större handlare,inköptes för en spottstyver,utgående modell.  I slutänden visade sig att kostnaden för villan (utan tomt) klarade sig på runt miljonen.
Alltså material och arbetskraft. Villan är nu efter 3 år såld för 3,5 milj. och nästa projekt är färdigt att påbörjas.

aktagrottman

  • Inlägg: 97
    • Småland
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #18 skrivet: 19 feb-18 kl 10:25 »
Ni tror inte på att bygga alterbativt riktigt alternativt då?
Alltså typ tillverka egen lättbetong av hampfibrer/träfibrer/papper?  Eller beställa två ton sand och grus och börja gjuta stenblock?

Byggmaterial, kan jag få till bra pris, men transporten är det lite sådär med. Vänner? Ved är det :'(

Angående bygglov eller svartbygge är jag något kluven, om man bortser från det rent moraliska hur tänker ni kring detta?

Vatten skall dras in, avlopp tror jag kommer bli ett biologiskt system i slut ändan, så till en början blir det torrdass, och att vattna grönsaker och gräs med överblivet vatten.
Sommarstugan står på plintar men utbyggnaden funderar jag på att göra en platta till. Jag länsar just nu interner efter allt vad byggnation och metoder heter.
Förändra, förbättra, förminska och tänk om tänk om det är så enkelt.
Om guld var vatten, guldvatten.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Bygga ut billigt?
« Svar #19 skrivet: 19 feb-18 kl 14:30 »
Ofta är svartbygge oklokt, inte omoraliskt, utan just oklokt.

Och då menar jag inte i första hand risken att "åka dit", även om den finns, utan riskerna att man endera klantar till bygget p.g.a. okunskap (alla regler är inte "dumma", en del handlar om säkerhet eller miljö), men framför allt att man sitter fast med en fastighet som inte går att sälja, eller som måste säljas till vrakpris.

Det är så lätt att tro att ens livssituation kommer att vara beständig, och den fastighet som man har ska man ha kvar "för evigt", men så händer saker i livet: man själv utvecklas åt något oförmodat men positivt håll, och vill byta uppehållsort, man träffar en kärlek som man vill flytta till i en annan del av landet, man blir sjuk och vill slippa fastigheten, man hittar en fantastisk möjlighet utomlands eller i en annan landsända, och vill sälja fastigheten för att ha pengarna som startkapital, bara för att ta några exempel på vad som kan hända med livet...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 4 användare
xaelanar, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser