Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns för ägg och kycklingar  (läst 1052 gånger)

anettet

  • Inlägg: 1
    • Skåne
Höns för ägg och kycklingar
« skrivet: 17 feb-18 kl 17:02 »
Hej. Läste för länge sedan om en hönsras som var duktiga på att både lägga ägg, att använda i hushållet, samt att ruva fram kycklingar. Någon som vet vilken hönsras detta skulle kunna vara?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Höns för ägg och kycklingar
« Svar #1 skrivet: 17 feb-18 kl 17:13 »
Gott & blandat?

Jag har lite olika raser i min flock, detta gör ju att jag har några individer som mest rotar i rabatterna, några som lägger ägg och och några som ruvar. Ingen av dom är av dvärg-karaktär så det blir lagom slaktkroppar också.

En väldans massa ägg eller att alla hönsen ligger och ruvar gör mej inte så glad, då jag inte har försäljning som mål.

Blandras, så tänker jag!
« Senast ändrad: 17 feb-18 kl 17:30 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Höns för ägg och kycklingar
« Svar #2 skrivet: 17 feb-18 kl 17:28 »
Lantraser värper hyfsat och har ruvlust..  Har de för stark ruvlust så blir det få ägg..tänk på det.
Fjäderfän och kaniner

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Höns för ägg och kycklingar
« Svar #3 skrivet: 17 feb-18 kl 18:23 »
Hej. Läste för länge sedan om en hönsras som var duktiga på att både lägga ägg, att använda i hushållet, samt att ruva fram kycklingar. Någon som vet vilken hönsras detta skulle kunna vara?
Sussex tycker jag ramlar in rätt bra där. Dock varierande med ruvandet men flera av mina vill gärna ruva.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


 

FamiljenKegel

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Höns för ägg och kycklingar
« Svar #4 skrivet: 18 feb-18 kl 08:58 »
Hedemora är en bra ras. Ca 150 ägg per år vill också ruva om den får. Bra familj höna då den tar hand om sina kycklingar bra.

Postat med Alternativ.nu´s app


KGG

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Höns för ägg och kycklingar
« Svar #5 skrivet: 18 feb-18 kl 13:17 »
Hej. Läste för länge sedan om en hönsras som var duktiga på att både lägga ägg, att använda i hushållet, samt att ruva fram kycklingar. Någon som vet vilken hönsras detta skulle kunna vara?

Det kanske är Bresse du tänker på? Det är en av dom bättre köttraserna med mycket bra bröstfileèr, dom är bra värpare med god ruvvilja.
Vi har Bressetuppar i vår hönsflock med Bresse, Gul sussex och Australorp hönor och Bresse linjerna ger mer kött på samma storlek på slakttupp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser