Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo med andra  (läst 1049 gånger)

MagiaNaturalis

  • Inlägg: 85
    • Västmanland
Bo med andra
« skrivet: 17 feb-18 kl 16:12 »
Jag har ett hus med 4 rum och kök som jag köpte för 2 år sedan och bor själv i. Jag trivs att bo själv då jag har stort behov av stillhet, men ibland kan det bli lite ensamt också. Nu är det så att jag har blivit sjuk och jag vet inte hur snabbt jag kan bli frisk. Just nu jobbar jag 50% och går på knäna. Jag räknar absolut inte med att kunna jobba full tid, eller ens 75% när jag når dag 180 och osäkerheten kring hur FK kommer att bedöma min rätt till fortsatt sjukpenning är stor. Samtidigt är hus och trädgård svårt för mig att klara av att sköta ensam. Jag drömmer också om att ha lite djur, t.ex. höns, men det är svårt när jag ibland behöver/vill resa bort.

Så jag har funderat lite på att ha 1-2 inneboende eller ha huset som ett kollektivboende. Det finns ju tre rum som kan användas som sovrum, men kök, toa/badrum och övriga utrymmen får man ju dela på. Frågan är hur man får det att fungera. Jag är som sagt inte van med att bo med andra. Hur gör man med disk, matlagning, städning, tvätt så att alla blir nöjda och ingen behöver röja efter andra? Hur håller man sams?

Just nu varken städar och diskar jag själv i någon större omfattning, och det ser ut därefter. Jag trivs inte med att ha det så, men orkar ju inte hålla ordning just nu.

Jag finns på Instagram under profilen @mitt_grantorp där jag lägger upp bilder på sånt som har med hus, trädgård och bin att göra.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Bo med andra
« Svar #1 skrivet: 17 feb-18 kl 17:48 »
Du skulle kunna børja med att dela med en person och om ni två kommer øverens och kænner er trygga tillsammans så kan du børja dela med en till. Jag førstår att du behøver pengar, men vore det inte bra om den inneboende tog på sig ansvaret før att diska och dessutom stæda gemensamma utrymmen som køk o badrum mot hyresavdrag?

MagiaNaturalis

  • Inlägg: 85
    • Västmanland
SV: Bo med andra
« Svar #2 skrivet: 17 feb-18 kl 18:04 »
Du skulle kunna børja med att dela med en person och om ni två kommer øverens och kænner er trygga tillsammans så kan du børja dela med en till. Jag førstår att du behøver pengar, men vore det inte bra om den inneboende tog på sig ansvaret før att diska och dessutom stæda gemensamma utrymmen som køk o badrum mot hyresavdrag?
Det kan vara ett alternativ. Jag har tidigare haft workawayers som volontärjobbade mot mat och husrum. Då har den förväntade arbetsinsatsen varit 4-5 timmar per dag. Att fixa disk och städning tar betydligt mindre tid.

För rätt person kan det nog vara en bra deal. Billig hyra och gott om odlingsmöjligheter om man är sugen på det.
Jag finns på Instagram under profilen @mitt_grantorp där jag lägger upp bilder på sånt som har med hus, trädgård och bin att göra.

 

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bo med andra
« Svar #3 skrivet: 18 feb-18 kl 09:30 »
När jag var yngre bodde jag i flera olika kollektiv. Min erfarenhet är att det aldrig var några större problem. Om det blev missförstånd berodde det på otydlighet, och alldeles för snabba slutsatser. En sak som fungerade bra var att var och en som kom på att något behövde köpas, köpte det. Sen i slutet av varje månad lades alla utgifterna ihop till en summa som delades med antalet boende. Från den andelen drogs utlägget jag gjort. Dom som gjort stora utlägg fick från dom som gjort små. Så att alla hade samma andel. Så mitt råd är att du vågar annonsera här eller någon annan stans. Don allra flesta mänskor är både omtänksamma och trevliga.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 4 användare
beekeepern, xaelanar, tangloppen, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser