Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Villavagn  (läst 21972 gånger)

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Villavagn
« Svar #40 skrivet: 17 feb-18 kl 08:29 »
Om en husvagn används på som gäststuga eller permanentboende på gården så måste man söka bygglov hos komunen enligt en handläggare på en kommun i mellan sverige. Sedan är det ju så att villavagnen kräver stooor bil och c-körkort eller traktor/lastbil för att få flyttas dels på grund av vikten men dels på grund av måtten för villavagnen är ju hyffsat stor detta gäller ju om man vill vara laglig i annat fall så vet jag en som åkte på semester med sin villavagn varje sommar och varje år köpte han en bättre begagnad  volvo745 som efter sommarens semester var tvärsopslut i bussningar och det var väl någon koppling och växellåda som strök med också har jag för mig.

Skickat från min Lenovo K10a40 via Tapatalk

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Artriotstudio

  • Inlägg: 1
  • Queerfeminist, vegetarian, konstnär, djurälskare.
    • Västergötland
    • ArtRiotStudio
SV: Villavagn
« Svar #41 skrivet: 17 feb-18 kl 08:48 »
Köp tiny house, hus på hjul! Finns nu flera tillverkare i sverige :) byggda i trä, isolerade, hållbara, flyttbara, och inredd om en vill

Postat med Alternativ.nu´s app

Qeerfeminist som vill hitta ett kollektiv med likasinnade helst i Stockholmstrakten, Göteborgs området, eller London alt Brighton. Vegetarian, kattägare, konstnär, aktivism, är några ord som kan beskriva mig. Bor just nu ensam med en katt men vill hitta gemanskap, vänner ch öppna dörrar. Finns ni?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Villavagn
« Svar #42 skrivet: 17 feb-18 kl 10:25 »
Oj så lång tråd det blev!!
Jag känner spontant att ett pyttehus m direktverkande el å typ kamin vore smartare f mig att bo i. Jag kan ju som sagt var inget om renovering å laga saker som går sönder på egen hand....m vad kostar d att bygga en stuga på ca 30 kvm? Klarar man sig på under miljonen?
Äsch, du kanske inte tycker att du kan något om husrenoveringar och laga trasiga saker - men det är väl inget som hindrar att du lär dig :) ?!
Det är en hel del som måste fixas och underhållas både på villavagn och hus, speciellt på vintern. Du ska hålla värmen, alltså måste värmesystemet fungera. Du får se till att inte vattnet fryser och så vidare. Men du lär dig, det är inga konstigheter.

Själv har jag som ensam vuxen på gården (med ett antal ungar dessutom) inget val än att se till att allt är som det ska. Och det är det. Det jag inte kunde innan jag köpte mitt första egna hus har jag fått lära mig, frågat såna som kan och letat runt på nätet...och ställt frågor på alternativ.nu. Och när jag har värmt bort isproppen i den där vattenledningen har jag känt mig nöjd - och till nästa gång ställt dit en värmefläkt för frostskydd :-[ .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Villavagn
« Svar #43 skrivet: 17 feb-18 kl 11:05 »
Du hade en fråga om erfarenhet av att bo i vagn. Jag är också nyfiken på hur det gått för er som bor i vagn.
kretslopp

Knasboll

  • Inlägg: 15
    • Västerbotten
SV: Villavagn
« Svar #44 skrivet: 17 feb-18 kl 18:16 »
Jag är lite orolig över isolering i vagnar.... Har pratat med folk som säger att trots lovord om god isolering i vagn så är d ljusår ifrån vad man får i ett hus.... Så det lutar åt ett mycket litet hus istället som isoleras ordentligt å värms upp m direktel eller luftvärmepump å en kamin. Det svåraste är att hitta en tomt till rimlig peng för jag är inte rik...

Tiny house är fina å praktisk men snudd på f små. 13 kvm är nog för litet.... 25 är gränsen f mig.
Jag vill oxå ha ett riktigt kök, tillgång till tvätt å toalett.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Villavagn
« Svar #45 skrivet: 17 feb-18 kl 22:38 »
Det brukar ju inte vara särskilt svårt att komma över hus inklusive tomt för långt under 100000 kr , alltså småpengar jämfört med vad man får betala för en villavagn i drägligt skick.
Dock ska man ha klart för sig att de här billiga husobjekten sällan annonseras ut, man måste själv snoka fram dem, ta reda på vem som äger dem och därefter höra sig för om det kan gå för sig att göra affär.

Knasboll

  • Inlägg: 15
    • Västerbotten
SV: Villavagn
« Svar #46 skrivet: 17 feb-18 kl 23:33 »
Åter igen . Jag kan inte renovera själv. Dessutom har jag pratat med e som har erfarenhet att bo i hus. Att köpa gammalt innebär massor av överraskningar som dåliga rör, å tusen andra saker som kan rappla. Jag måste börja med nytt å lära mig eftersom saker börjar gå sönder.

 

Knasboll

  • Inlägg: 15
    • Västerbotten
SV: Villavagn
« Svar #47 skrivet: 17 feb-18 kl 23:37 »
Och. Att få tag i hus plus tomt för 100 000med pendlingsavstånd till Umeå varje dag är inte möjligt såvida det inte rör sig om ett rivningshus.... Allt häromkring är snordyrt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Villavagn
« Svar #48 skrivet: 18 feb-18 kl 10:21 »
Rimligt pendlingsavstånd är väl 5 mil och du hade tidigare ett pristak på miljonen, det måste väl ändå vara lösbart i Umeå? Om du inte skall ställa ditt flyttbara hus hos någon annan så måste du köpa en plätt mark, och då är det bäst att välja ett ställe som redan har el, vatten och helst avlopp också. Är huset som då följer med i köpet inte beboeligt så låter du någon händig, typ ensamhet, bygga ett Attefallshus som blir anpassat för en person med noll koll på fastighetsskötsel. Men de flesta hus som har helt tak kommer att gå att bo i under resten av ditt liv, man pensionärsanpassar lätt ett hus för 100 000 kr.

Knasboll

  • Inlägg: 15
    • Västerbotten
SV: Villavagn
« Svar #49 skrivet: 18 feb-18 kl 17:43 »
Jo pristaket är miljonen men egentligen betydligt billigare eftersom jag helst vill bekosta boendet kontant utan banklån....måste ha bil oxå vilket jag inte har i dagsläget. Jag har iaf fått veta lite mer runt detta med boende av en bekant. Villavagn känns inte lika aktuellt längre, utan d lutar mer åt ett attefallshus på runt 25-35 kvm med enklaste inredning. Å ordentligt isolerat vilket är det som kan dra iväg prismässigt... Men jag har igen det sen på elräkningen!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Villavagn
« Svar #50 skrivet: 18 feb-18 kl 21:00 »
Att bygga ett välisolerat attefallshus kostar inte så mycket, ca 40 000 för all isolering. Och det är ju inte ett helt oisolerat bygge du skall jämföra med. Det är fördelen med ett litet hus att allt blir relativt billigt. Och bygger man nytt så blir det inte så mycket extra jobb att ta 3 decimeter väggar istället för 2. Besvärligare att tilläggsisolera ett gammalt hus.

En snål småbil får du en fin för samma peng som isoleringen.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Villavagn
« Svar #51 skrivet: 18 feb-18 kl 21:20 »
40.000kr skulle jag kunna bygga ett attefallshus för, om jag fick göra allt själv. Men nu finns det ju diverse byggkrav och bara att låta behörig elektriker ordna elen i stugan kommer nog kosta 40k. Sedan skall väl en certifierad rörläggare ordna all VVS för att försäkringar skall gälla, om man nu vill ha sånt. Sotare måste godkänna skorstenen och det finns säkert ännu mer som någon annan skall göra, för dyra pengar.

Upplägget i Sverige är inte gjort för små, billiga hus. Det är inte meningen att folk skall komma billigt undan bara för att de kan tänka sig att bo enkelt.

Mitt tips till TS: försök att få tag på en kolonistuga. Då kan du åtminstone bo människovärdigt på sommaren för en rimlig peng. Sedan blir du väl tvungen att flytta in i lägenhet på vintern i alla fall, men då har du åtminstone något fint att vänta på.

Knasboll

  • Inlägg: 15
    • Västerbotten
SV: Villavagn
« Svar #52 skrivet: 18 feb-18 kl 22:31 »
Som tur är känner jag folk som både kan bygga, laga bilar å fixa el! Har jag just fått veta... 😊 Men regler å paragrafer kommer jag ju inte undan. Ska forska vidare i detta f d är ju min dröm! Tack alla som engagerat sig i min tråd, jätteroligt att läsa allas inlägg här!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Villavagn
« Svar #53 skrivet: 18 feb-18 kl 22:56 »
Skall man ha det billigt måste man skala bort allt onödigt. Eldstad är en sådan grej, det kostar mer än det smakar. Ett litet välisolerat hus värms med en luft/luft-värmepump av den minsta sorten, eller till och med av hushållselen i kombination med direktverkande el. Som nödvärme/matlagning vid kris så fungerar ett gasolkök. Elektrikern får en minimal arbetsinsats, likaså vvs-aren. Det är planen för en som lejer för grejerna.

Med extra isolering så flörtar man med passivhustänket som är populärt idag. Underlättar säkert i kontakterna med myndigheterna.

Jag räknar nog med att materialet till mitt tänkta attefallshus skulle få kosta 100 000 och med elektriker och värmepump stanna vid 150 000. Men bygger man inte själv så får man räkna med en skaplig slant till byggaren. Skulle väl gissa på 150-200 000 till en snickarfirma, 100 000 till en fixare med f-skatt och 50 000 svart till en kompis.

Men hittar man ett ruckel och låter någon fixa det för 100 000 så blir ju det billigare. Ruckel har själ, attefallshus/passivhus är bekväma. Smaken är som baken...

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Villavagn
« Svar #54 skrivet: 18 feb-18 kl 23:12 »
Rätta mig om jag har fel: Attefallshus är väl en komplementbyggnad till en annan bostadsbyggnad?

Ska man bygga ett Attefallshus, så måste det stå på en tomt där det finns ett bostadshus...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Attefallshus

Och om man då köper en tomt med ett bostadshus på för att kunna bygga ett Attefallshus, så kan man väl lika gärna lägga sina pengar på att renovera så att det går att bo i bostadshuset???
Man behöver ju liksom inte superrenovera hela huset till maxstandard, utan bara fixa det nödvändigaste?

Vill man bo i ett litet hus, på någon annans tomt, så är det den fastighetsägaren som bestämmer över vad och hur det ska byggas (t.ex. ett attefallshus), och som sedan kan hyra ut huset som fastighetsägaren har byggt.

Ska man bygga ett hus "på ofri grund", så pratar vi tomträtt (arrende av tomt), och då lär det vara sedvanliga bygglovs- eller bygganmälan regler som gäller, med allt vad det innebär. Inte minst att det är ganska få privata fastighetsägare, som vill skapa nya arrendetomter...Det är nog lättare att övertyga "någon" om att stycka av en ny tomt....

Knasboll

  • Inlägg: 15
    • Västerbotten
SV: Villavagn
« Svar #55 skrivet: 19 feb-18 kl 16:06 »
Skogaliten, menar du att jag inte kan köpa en tomt å bygga ett hus där som bara är 25 kvm? Det låter ju som rena rama diktaturen!!!!
Inte f att jag blir förvånad över förbudsverige... Men det gynnar verkligen inte för att alla ska ha råd å bo.... Tanken är väl att alla ska bli förslavade av banken! 😂

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Villavagn
« Svar #56 skrivet: 19 feb-18 kl 16:11 »
Skogaliten, menar du att jag inte kan köpa en tomt å bygga ett hus där som bara är 25 kvm? Det låter ju som rena rama diktaturen!!!!
Inte f att jag blir förvånad över förbudsverige... Men det gynnar verkligen inte för att alla ska ha råd å bo.... Tanken är väl att alla ska bli förslavade av banken! 😂

Du får bygga litet hus med bygglov, men inte kalla det Friggebod eller Attefallshus, det är namn på hus du bygger efter att du har ett hus på tomten.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Villavagn
« Svar #57 skrivet: 19 feb-18 kl 18:08 »
Hur funkar det om man skall bygga ett 25kvm bostadshus, går det att göra det inom dagens regelverk? Jag vet att vissa krav om handikappanpassning utgår om man bygger tillräckligt litet men hur är det med andra krav?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Villavagn
« Svar #58 skrivet: 19 feb-18 kl 18:19 »
Hur funkar det om man skall bygga ett 25kvm bostadshus, går det att göra det inom dagens regelverk? Jag vet att vissa krav om handikappanpassning utgår om man bygger tillräckligt litet men hur är det med andra krav?

Skulle man inte få det, så kan man väll bygga lite större, eller bygga sommarstuga i stället.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Villavagn
« Svar #59 skrivet: 19 feb-18 kl 18:21 »
Jo, ett så litet fritidshus går fint att bygga men om man ämnar bo där permanent är det ju inte rätt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 4 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, Tur-Johan, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser