Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga hus innuti en gammal lada?  (läst 13351 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bygga hus innuti en gammal lada?
« Svar #20 skrivet: 12 feb-18 kl 13:10 »
På en lantbruksklassad enhet utanför byggnadsplanerat område får du uppföra övernattingslokaler som kan relateras till jobbet, men du får inte uppföra bostadsbyggnad eller göra om ekonomibyggnad till bostad, inte heller sommarstuga eller liknande så vad som troligen sker är att du måste ansöka om att få huset omklassat till bostadshus och söka bygglov i efterhand för detta såvitt jag tolkar, men jag kan ha fel här...
"Byggnadsplanerat område" är ett eget hittepå-uttryck (även om det blir extrapoäng för kreativiteten). Det heter "detaljplanerat område", vilket i princip brukar innebära all tätare bebyggelse där kommunen har tyckt att det har varit mödan värt att ta fram en detaljplan som specificerar hur bebyggelsen ska se ut. Att ett område är detaljplanerat betyder inte att det är förbjudet att bygga där, det innebär bara att den som vill bygga måste hålla sig inom detaljplanens ramar och söka bygglov innan en sätter skopan i backen.
Utanför detaljplanerat område har en friare tyglar, där kan en få bygga om och till sitt bostadshus rätt mycket och ändå komma undan med enbart en bygganmälan (som är betydligt billigare än ett bygglov). På fastigheter som är klassade som lantbruksenhet i fastighetstaxeringen
kan en bygga ekonomibyggnader till lantbruket utan bygglov.

Fast jag fattar inte riktigt vad problemet är (förutom att bygglov är dyra grejer), det är inte fråga om några byggförbud direkt. Den som byggde hus i en lada hade troligen fått bygga huset bredvid ladan även om hen frågat kommunen om lov...men det är klart, det är lite väl svensson-aktigt att ha huset bredvid ladan  ::) .
En annan grej jag inte fattar är varför folk hela tiden ska hålla på och ha idéer om att bygga nytt, har ni inte varit på landet och sett er omkring? Det finns tomma hus som är i princip klara att flytta in i, mer eller mindre överallt på den svenska landsbygden (utom möjligtvis slätterna, men där har ju ingen människa råd att köpa hus och mark, och dessutom blåser en bort). Det är rätt vanligt att folk köper gårdar bara för att komma åt skogen, och inte är intresserade av att bo i huset. Ofta ser de bostadshuset som en oönskad huvudvärk, och vill mer än gärna stycka av och sälja.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bygga hus innuti en gammal lada?
« Svar #21 skrivet: 12 feb-18 kl 13:36 »
Jo, det stämmer, minns i allafall det var ett jämra tjat om byggnadsyta och skit där, personligen ser jag ingen vettig funktion med sådana regler så länge tillbyggnaden/nybygget huset i fråga kommer att passa in i miljön.
Tycker nästan det är kontraproduktivt när det måste hålla si eller så volym, fönster si och så, osv men sedan bygger folk ändå riktigt extremt fula "nyfunkishus" och liknande som ser ut som en hög avstjälpta gamla skolbänkar i gamla fiskarområden, osv. och det verkar hyllas som tiderna bästa och mest prisbelönta arkitektur typ...

Det hade ju i mitt tycke varit bra mycket finare om man kunnat göra det ordentligt och öka längd, tak och övervåningshöjd,mm så att det tex såg ut som en gammal bondgård eller liknande i ställetför en ful jädra låda i skrikiga pasellfärger för att det skall stämma med vad de nu kallar det...

Nästan alla nya byggen som är officiellt godkända när havet här är bara slarvigt gjorda på billigast möjliga vis för att det skall gå att sälja snabbt som "sommarstuga" för så mycket pengar det någonsin går, då ser jag hellre att området används av personer som har ett uppriktigt intresse av att bo där permanent och engagerar sig i skötsel och drift av området, bygger hus som är skapade med hjärta och passion även om det är enkla saker, osv.

Jag tycker att kustområdet är till för att användas och brukas i samklang med naturen, inte bara en jädra lyxhylla och jättelikt rekreationsområde som bara står och som fjärrstyrs från någon storstad 30 mil bort där ingen har någon form av personligt engagemang utanför den egna sfären.




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Bygga hus innuti en gammal lada?
« Svar #22 skrivet: 13 feb-18 kl 08:05 »
I love den här tråden

Postat med Alternativ.nu´s app


  • Gäst
SV: Bygga hus innuti en gammal lada?
« Svar #23 skrivet: 13 feb-18 kl 11:45 »

Citat Skräptanten :  har ni inte varit på landet och sett er omkring? Det finns tomma hus som är i princip klara att flytta in i, mer eller mindre överallt på den svenska landsbygden (utom möjligtvis slätterna

Tyvärr är det långtifrån så enkelt...
Många av dessa skenbart lediga hus har ärvts av vuxna barn som nu bor o jobbar i Stockholm Gbg o s v. Man är i det ärvda föräldrahemmet kanske 1 vecka på sommaren. Man vill inte sälja för ens egna barn kanske vill ta över när de blir vuxna..
Problemet är så pass stort att berörda myndigheter har diskuterat det när man inventerat olika hinder o problem för glesbygd o avfolkningskommuner.

Piggetröskan
« Senast ändrad: 15 feb-18 kl 18:01 av javill »

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bygga hus innuti en gammal lada?
« Svar #24 skrivet: 13 feb-18 kl 12:38 »
Det går att beställa kopior av bestämmelserna som gäller på den plats man önskar bygga.
(Idag finns det säkert ute på nätet också)

Där kan man se vilka eventuella restriktioner som föreligger.


Rent generellt så ökar chansen att det går igenom om det som det heter tex har en yttre fasad som anknyter till hur bebyggelsen i övrig ser ut, liknande färgskala, symmetri, mm.
Råder yta och volymbestämmelser så får man ofta pussla litet med mattematik men det brukar gå att få till det ändå, vi fick tex till en låg övervåning helt lagligt och godkänt efter litet trixande på en utbyggnad i ett känsligt område (lyckades vända på en byggnadsdel så att de överlappade en äldre del, osv. (tog hjälp av några äldre byggubbar att utforma den till det bygget, inte för att skryta,  men det fick mycket beröm sedan för att det såg ut som att det alltid stått där till skillnad från "skolbänkarna" men invändigt är det en högst modern byggnad med trivsamma och moderna mått, ljust och frecht, mm. Det slog mig att det inte drar någonstans, värme hålls kvar men luften blir aldrig unken och instängd när jag varit där senare trots att där saknas fläktar, Den gamla skolans byggubbar visste nog exakt vad de gjorde... Minns att morfar satt och räknade på volym och naturlig luftväxling, hur man effektivast fångar upp mest a möjliga dagsljus över arbetsytor, får värme att stanna kvar, osv. Detta var dessutom före byggplasternas och fiberskivornas intåg vilket ger ännu mer respekt i mina ögon. Idag nästan helt bortglömda kunskaper.).



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Bygga hus innuti en gammal lada?
« Svar #25 skrivet: 15 feb-18 kl 18:08 »
  (:) Har städat i tråden. Undvik att tillskriva diagnoser på människor. 
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

Kiwisailor

  • Inlägg: 22
    • -
SV: Bygga hus innuti en gammal lada?
« Svar #26 skrivet: 18 feb-18 kl 09:21 »
Tack för alla svar och en spännande tråd. Den spårade ur något kanske men på ett bra sätt :)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bygga hus innuti en gammal lada?
« Svar #27 skrivet: 18 feb-18 kl 12:47 »
En del baggar kan inte låta bli att stångas...  ;D
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

281 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser